Gå til innhold

3008 på vinterføre = rattkjelke?

Ranger emnet


tols1

Anbefalte innlegg

Vi har en Peugeot 3008 2010 modell, og lurer på om det er flere enn oss som synes denne bilen er fullstendig ubrukelig på vinterføre? Ja, på våte sommerveier også egentlig. Og på grusveier.

 

Men særlig nå på vinteren er vi, og kanskje spesielt kona som kjører 5 mil til jobben hver dag, i ferd med å bli nervevrak. På glatt føre ligger bilen og vandrer på veien, omtrent som om den vil alle andre steder enn rett frem. Man må konstant gjete den og korrigere, man sitter med følelsen av at den slipper og egentlig bare venter på at hele bilen skal snurre rundt. Selv vår -99-modell SpaceStar ligger som limt på veien i forhold til denne nervøse franskmannen. Fremkommeligheten og bremseeffekten er egentlig grei, vi kommer frem der vi pleier, men det er denne konstante vandringen som er problematisk.

 

Man kunne kanskje tro at dette kan skyldes dekkene, men som nevnt er den slik på grusvei også, og den skvetter liksom til når man kommer borti en litt tykk gulstripe på våt asfalt. Og sommerdekkene er splitter nye denne sommeren.

 

Vi nevnte dette problemet for verkstedet sist den var på service, og de sa etterpå at de hadde justert noe på forstillingen, men egentlig mener vi den faktisk har blitt ennå verre enn den var i sist vinter.

 

Jeg har snakket med en bekjent med samme bil, og han opplever det samme. Men er det andre som har merket dette på denne bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, malte striper i veien blir dritglatte når de blir bløte.

 

Jeg tipper dere har billige dårlige dekk, og med dekk av skikkelig kvalitet vil problemet forsvinne sommer som vinter.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv kjørt lik bil og den var nokså lik det du beskriver med piggfrie vinterdekk av type michelin x ice,fikk byttet til bridgestone blizzak og alt ble bra,noen biler er bare rett og slett litt kresne på dekk.så det merke du har gode erfaringer med på en bil trenger absolutt ikke fungere på en annen

 

Kan legge til at jeg forøvrig syntes det var en knallgod bil å kjøre.

Endret av _waldemar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye mulig den er kresen på dekkene. Vi kjøpte nye sommerdekk nå i sommer. Er ikke 100 % sikker men mener det var Goodyear og de fikk gode tester, men som waldemar nevner så er det tydeligvis ingen fasit for dekk. Vinterdekkene som sitter på fulgte med bilen originalt og var nærmest ubrukt da vi kjøpte den.

 

Dekkene foran var ujevnt slitt da vi ba om å få sjekket forstillingen, så vi hadde indikasjoner på at noe ikke var helt riktig. Og den ble i følge verkstedrapporten justert, men nå er den faktisk verre enn noen gang...

 

Her i distriktet er det jo mye snø og isete veier, det er ikke saltet så man er helt prisgitt en bil som oppleves som trygg når man har lang vei til jobben. Så det er faktisk ganske belastende. Jeg forsøkte å slippe rattet for å se hvordan det gikk, og det var en skremmende opplevelse. Slik skal det da ikke være? Selv med dårlige dekk skal den da gå rett frem på slett veg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slett vei, rett frem og ikke antydning til spor, men det var en glatt ishinne på asfalten som det gjerne er på denne årstiden. Den slang ut med bakenden rett og slett, så jeg fikk et svare strev med å få rettet den opp igjen. Det hele gikk så fort at ESP-en ikke rakk og reagere før etter at jeg hadde bra sleng. Det var selvsagt ingen møtende trafikk for jeg fryktet at noe sånt skulle skje, så det gikk jo greit.

 

Det kan virke som om forhjulene ikke går rett frem. Den vil liksom styre mot høyre eller venstre, og det er ikke konsekvent hvilken vei den styrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antakelig hjelper det å senke farten. Men enkelte kjører som om det er sommerføre året rundt.

 

Jo, men 70-80 på vanlig vinterføre pleier som regel å gå bra med andre biler jeg har hatt, men ikke med denne.

 

Vi var forresten innom en lokal bilbutikk og kikket litt. Dette er en butikk som var Peugeot-forhandler inntil for ett års tid siden, og selgeren hadde hatt akkurat samme opplevelser som oss. Så nå er vi i ferd med å bytte den ut i en pent brukt Kia Cee´d stasjonsvogn, og denne bilen får bli en annens problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som slår her at dette er jo en bil med vel fortsatt full garanti ? Men at du i det hele tatt ikke har vært inne på tanken om å prøve ett annet sett med dekk er for meg ganske utrolig.

 

Så visst bilen er så farlig å kjøre er det vel ikke så mye annet en å få det fikset,klarer de ikke det er det vel ny bil de må til med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, vi burde selvsagt forsøkt andre dekk, men det blir liksom litt merkelig at man må gamble på å kjøpe et sett nye dekk for å bytte ut et sett med relativt nye dekk for å se om det blir bedre. Dette er ikke en løsning vi har fått presentert av verkstedet. Ser andre her har erfaring med at det hjelper med nye andre dekk, men som nevnt har jeg pratet med flere den siste tiden som bekrefter vårt inntrykk av vinteregenskapene til denne modellen. Det kan virke som om bilen er utstyrt med feil dekk ut fra butikken som ny.

 

Nå er det stort sett kona som bruker den til jobb, og hun har fått direkte aversjon mot denne bilen, så den havner nok hos et lokalt utsalg ganske snart. Kia-en er for øvrig en helt annen bil på samme vinterføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likevel forstår jeg deg ikke,den var jo også farlig på våte sommerveier/grusveier.....? Da er det vel ett annet sett med dekk som står på ? Mitt råd til deg er å få den til verksted nok engang,er det så ille som du beskriver burde det være en smal sak for ett oppegående merkeverksted å finne ut dette med en prøvetur sammen med gutta fra verkstedet.Eventuelt en uavhengig kontroll hos NAF etc.

 

Tror ikke du finner så mange plasser på nette noe negativt med kjøreegenskapene til denne bilen.

 

Eventuelt så burde ett bra dekk verksted kunne tilby deg å teste nye siden de som står på eventuelt ikke passer til bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår