Gå til innhold

Golf 3 Q&A (1992-1997)

Ranger emnet


4pekatt

Anbefalte innlegg

-IKKE POST SPØRSMÅL I DENNE TRÅDEN-

Det tar deg ikke mer enn et par minutter å lage en ordentlig tråd.

Beskriv problemet ditt godt, og oppgi modell/motorkode. Kyndige mennesker vil svare raskt ;)

 

Jeg har vært medlem her i vel et år snart, og i løpet av den tiden har jeg mottatt mye hjelp, mange tilbakemeldinger og blitt kjent med nye folk! :)

Dette forumet har gitt mye, så dette er min måte å gi tilbake.

 

"Men, hva er da dette?"

Jeg ser mange på Golf 3 forumet som spør om spørsmål som er blitt spurt før - Mange ganger før :)

Dermed skal jeg forsøke å samle de aller fleste problemstillinger, og gi løsninger på disse problemene basert på hva andre folk her på forumet har sagt ;)

Dersom svaret er noe noen andre har skrevet tidligere, vil det oppgis kilde og brukernavn

Send meg en PM om du ikke vil ha navnet ditt oppgitt i tråden! :)

 

Rett over svaret vil det stå informasjon om kjøretøyet jeg har hentet svaret fra, hvor jeg vet at svaret har ledet til at en stykk Golf 3 har blitt fikset! De aller fleste svar vil være generell og gjelde for de aller fleste Golfer.

 

Post gjerne ris, ros og forbedringer i denne tråden. Hold derimot spørsmål om hvordan Golfen skal fikses utenfor! :)

 

Husk, at en VAG-COM diagnose kan fortelle deg MYE om hva som feiler bilen din! Få diagnosert bilen din (Mange som har slikt utstyr, spør lokalt), og kom til oss med feilmeldinger! :)

 

Q: Ingen gnist på pluggene! Hva er feil, hvordan kan jeg feilsøke?

Motorkode: ALLE Slagvolum: UVESENTLIG Modell: ALLE Årsmodell: 1992-1996

 

Svar 1; Som oftest er dette løsningen:

Coilen på Golf 3 slår lett små/mikroskopiske sprekker. Med én gang det kommer fukt i disse sprekkene går gnisten rett fra coilen og til jord (minus på batteriet). Hvorfor? Strømmen går alltid letteste vei, og dersom strømmen kan slippe å hoppe mellom elektrodene på tennpluggen din, går den heller rett gjennom karosseriet og til minus ;)

Test gjerne med en tennpluggledning rett ut fra coilen. Om det ikke er noe gnist, må coilen byttes.

-Svares ukentlig på forumet. Gjerne av Quattro73 eller Bwana.

 

Motorkode: ALLE Slagvolum: UVESENTLIG Modell: ALLE Årsmodell: 1992-1996

 

Svar 2;

Den kan være fordelerlokket ditt som må byttes. Disse blir også fryktelig lett ødelagt på Golf 3, og slår gjerne sprekker. Da skjer det samme som nevnt i svaret over.

 

Motorkode: ALLE Slagvolum: UVESENTLIG Modell: ALLE Årsmodell: 1992-1996

 

Svar 3;

Det kan være ECU eller hallgiver i fordeler som feiler, men coil er mest sannsynlig synderen og billigst å bytte først.

For å utelukke ECU eller ECU-relé kan du sjekke at bensinpumpa starter og går ca 2 sekunder når du skrur på tenninga. (Pumpen stopper opp igjen etter de 2 sekundene, helt til motoren startes)

 

Dårlig hallgiver merkes først ved at motor starter og går fint når den er kald, men kan fuske og stoppe når motoren blir/er varm. Den lar seg heller ikke starte igjen før motoren har blitt kald. Typisk defekt hallgiver.

Lett modifisert svar fra Bwana og Quattro73.

Kilde (Bwana): http://www.bilforumet.no/bilmerker/vw/golf-3/296994-null-gnist-pa-pluggene.html#post2930897

Kilde (Quattro73): http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/audi-diskusjoner/267692-tips-feilsok-ved-tenningsproblemer-pa-eldre-vag.html

 

 

Q: Startmotoren glipper, og flere startforsøk må gjerne til! (Startmotoren går rundt, men motoren starter ikke)

Motorkode: ??? Slagvolum: 1.8L Modell: ??? Årsmodell: 1995

 

Svar 1;

Innslaget på startmotoren er sannynligvis slitt ned. Dermed går ikke startmotoren langt nok ut, og det gjør at den glipper lett.

Startmotoren må nok byttes for å rette opp i problemet. Dersom startmotoren er i dårlig stand, må du ikke prøve å starte bilen mer enn nødvendig - Du kan skade svinghjulet!

Svart delvis av opelduude.

Kilde: http://www.bilforumet.no/bilmerker/vw/golf-3/296885-starteren-glepper-og-til.html#post2932361

 

Q: Golfen fusker ved pådrag!

Motorkode: ADY Slagvolum: 2.0L Modell: ??? Årsmodell: 1994

 

Svar 1;

Defekt lambdasonde, turtallsregulator eller luftmengdemåler? Det er vanskelig å feilsøke her, så du må gjerne kjøre en tur til Mekonomen for å kjøpe en ny av hver.. :)

"Motorstyringen bruker turtall, spjeldvinkel og luftmasse, luftmengde eller MAP-sensor for å beregne innsprøytningstiden, og bruker blant annet lufttemperatur, kjølevæsketemperatur, drivstofftemperatur og lambda-verdier for å korrigere, eller finjustere dette til mest mulig korrekt nivå.

Dersom lambdasonden går i stykker vil dette normalt oppfattes av styreenheten som går over til å kjøre i nødprogram, og vil ofte merkes ved nedsatt effekt, fusking og motorfeil-lampe som tennes. Defekt lambdasonde kan ødelegge katalysatoren." - Wikipedia

 

Motorkode: ADZ Slagvolum: 1.8L Modell: GL Årsmodell: 1994

 

Svar 2;

Pådragsfusking fikk diagnosen ødelagt throttle-sensor hos mekonomen. "Throttle-Position-Sensor TPS" ble byttet, og bilen ble god igjen. (Oksygen gjorde en VAG-COM diagnose, og fikk svaret på feilen rett i fjeset! :) )

Kilde : Oksygen og hans Golf :)

 

Q: Golfen fusker under tomgang!

Motorkode: ??? Slagvolum: 1.8L Modell: GL Årsmodell: ????

 

Svar 1;

Vanligste feil ved ujevn tomgang på Golf3 er vakuumlekkasje,

enten i vakuumslangen som går fra innsugsmanifold til bremseforsterker, eller gummiflensen under "forgasseren".

Svart av Bwana.

Kilde: http://www.bilforumet.no/bilmerker/vw/golf-3/298509-mk3-fusker.html#post2938578

 

Motorkode: ALLE Slagvolum: UVESENTLIG Modell: ALLE Årsmodell: 1992-1996

 

Svar 2;

Igjen, sjekk fordeler, fordelerlokk og coil! :) Disse komponentene er roten til omtrent ALT vondt!

 

Motorkode: ADZ Slagvolum: 1.8L Modell: GL Årsmodell: 1994

 

Svar 3;

Tomgangsfusking fikk diagnosen ødelagt throttle-sensor hos mekonomen.

Bilen er per 14.11.2012 ikke byttet sensor på, så svaret er ikke bekreftet at fungerer!

Kilde : Oksygen og hans Golf :)

 

 

Q: Bilen sperres på et visst turtall (Går ikke høyere), den er tungstartet når kald, og fusker til den blir varm

Motorkode: ??? Slagvolum: 1.6L Modell: Joker Årsmodell: 1997

 

Svar 1;

Når en problemstilling endrer seg parallellt med temperaturen til bilen, kan du nesten med en gang anta at det er ECUen som mottar korrupte temperatursignaler. Dette kan føre til at ECUen sperrer motoren på et visst turtall, som en sikkerhetsfunksjon ettersom den egentlig ikke vet den reelle temperaturen.

Det kan lønne seg å bytte alle temperaturfølere, spesielt temperaturføleren til ECUen.

Svart av JChE

Kilde: Privat melding

Endret av 4pekatt

- 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her

 

- 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her

 

Problemer med Golf 3? Ta en titt her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RESERVERT

 

Kom gjerne med ris, ros eller forbedringer!

Tråden er under utvikling, men jeg er borte t.o.m søndag - Så jeg får ikke gjort så MYE mer enn det som står her, før jeg kommer tilbake :)

 

Inntil videre, kan dere:

Sende tips/linker til meg, som jeg får implementert inn i tråden.

Sende samme informasjonen til en moderator, som kan gå inn å redigere tråden :)

Vente.. :)

- 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her

 

- 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her

 

Problemer med Golf 3? Ta en titt her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår