Gå til innhold

"Friske" opp en gammel motor som har gått langt!

Ranger emnet


zappezopp

Anbefalte innlegg

Har en Volvo 740 med en motor som har gått 352 tusen ca, starter og går selfølgelig =) Men det jeg lurte på var hva jeg kan gjøre for å friske opp motoren og kanskje forlenge levetiden uten att det koster skjorta av meg :P Vill ikke koste på mange tusen siden det er en gammelbil som er blitt godt brukt :)

 

Takker for svar!

Signer her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikkje til motoren din, men slitte (harde) ventiltettninger er ikkje uvanligt. Bremser du på gira ned ein lang bakke (f. eks. ned fjellet) og gir gass når du er på flata. er det slitte ventiltettninger vil du da få blårøyk.

Merker du at motoren ryker?

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lagt merke til det under kjøring men når bilen starter så pleier det å komme tjukk og sur jævli eksos :S Er jo en forgasser som ikke er 100% riktig innstilt heller tror jeg :P

Men er det lurt og ta en runde på pakingene på bilen? Tror ikke denne bilen har blitt så veldig godt tatt vare på før meg heller :S

Signer her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal det være olje på forgasseren? Fyller du på olje der?

Eg veit ikkje korleis forgasseren skal justeres.

Vanlig service med bytte av luftfilter, olje, oljefilter, tennplugger og kanskje tenningsdeler er nok ikkje dumt. (og sikkert nokre deler til)

Eg rekner med at du ikkje er interessert å bruke altfor mykje på dette.

Kva er oljeforbruket på bilen?

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det skal vel være olje på forgasseren, sjekka igår og den var klin tom :S

Har bytta tennplugger, tennkabler. Og skal veldig snart bytte olje og filter :) Luftfilteret så bra ut!

Løpet av en måned så må jeg fylle en halvliter ca :S

Kan legge ut litt kroner på bilen, er jo morro å skru litt :) bare ikke det er mangfoldige tusen kr.

 

Har også problem med att choke waieren er defekt, noen som har en macgyver løsning på å lage noe eget? Motoren er forresten en B23k som har blitt fjerna vakumgasseren og bytta om til en fra b23a :)

Signer her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Ja det skal vel være olje på forgasseren, sjekka igår og den var klin tom :S

Har bytta tennplugger, tennkabler. Og skal veldig snart bytte olje og filter :) Luftfilteret så bra ut!

Løpet av en måned så må jeg fylle en halvliter ca :S

Kan legge ut litt kroner på bilen, er jo morro å skru litt :) bare ikke det er mangfoldige tusen kr.

 

Har også problem med att choke waieren er defekt, noen som har en macgyver løsning på å lage noe eget? Motoren er forresten en B23k som har blitt fjerna vakumgasseren og bytta om til en fra b23a :)

 

Jeg tror nok det opprinnelige spørsmålet var tenkt å få et svar i km, og ikke i antall måneder...

“Det er behov for å sørge for at vi ikke overinvesterer i veistandard”. (Solveig Torsvik, Ap)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan kjøpe simringer forran og bak på veiva. Samt nye ventiltetninger til toppen. Bunnpannepakning og toppdekselpakning, simmringer på kammen og ny toppakning. Da burde vel de fleste lekkasjestedene være tettet.

Biler: 78 Ascona B 2 dørs c20ne bruksbil, 77 Opel Manta B c20let sommerbil, 74 Opel Kadett C Coupe prosjekt (Fått ny eier), 86 Manta B GSI Chevy ls1 tprosjekt solgt. 77Ascona B c20let EDS 3+ omygd til 2.4i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

halvlitter i måneden trenger ikke å være noe stort forbruk. Kjører du fullsyntetis 5w-50 på en gammel motor er det vanelig at dem begynner å bruke litt.. kjører man med en del tyer olje brue dem mindre.

Men noe mange får sjokk av er å lese hva bilprodusentene mener at en bil kan brue av olje å det er normalt..

Dem mener at motoren må bruke over 1l per.1000km for at det skal være noe unormalt..

 

Men er det ingen leasjer på motoen??? vis der kun er forbruk kan du prøve med en pakningsfornyer som blandes i oljen som sakl hjelpe å myke opp litt gammle tettinger i motoren..

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår