Gå til innhold

Hvordan kjøpe driftsikker bruktbil for en som ikke har peiling?

Ranger emnet


Evelen

Anbefalte innlegg

Ok.

Har i dag en VW Passat 1.6 100hk 1999 mod, kjøpte den for 45k i tja, 2009 tror jeg det var, så fint ut, ingen ulyder eller noen ting, men kjøpte nok katta i sekken, for ikke lenge etterpå var det ofte på verksted, fikk jeg først fikset det ene så var det noe nytt. Etter å ha byttet en del holdt den en god stund, helt til en trailer krasjet i meg og hele siden gikk i stykker, den blir nok kondemnert, kanskje likegreit, for det er eukontroll i januar, i tilegg gikk klutsjen i stykker for et par dager siden, tror nok ikke denne bilen er noe å satse på lenger.

 

Vel, jeg trenger jo vil, og selv om jeg likte passaten min godt når den virket så ser jeg jo at den nok ikke var den mest forsvarlige bilen.

Jeg har altid likt store biler og spessielt SUV-er, og det er nok en svær og maskulin SUV jeg hadde kjørt om ikke pengene sto i veien.

 

Men jeg tror nok at jeg denne gangen skal satse på en ting, nemlig en bil som er mulig å kjøpe for ikke altfor mye, tenker kanskje opp til 50k (vet ikke hva jeg får igjenn på forsikringsaken enda, ikke ferdibehandlet).

Vil ha noe som ikke må inn på verksted hele tiden, noe driftsikkert, og om noe går i stykker skal det gjerne ikke koste så mye.

 

Er ikke så veldig mekanisk annlagt, og de største prestasjonene mine er nok å bytte baklykt og skifte dekk, så skal noe gjøre MÅ den på verksted, jeg er ingen hobbymekaniker, har hverken interessen, utstyret eller kompetansen.

 

Men, da skal jeg altså få meg en bil (bort i Vest agder, kristiansand forresten)

Det andre problemet er jo at jeg ikke vet hva jeg skal se etter når jeg kjøpe? Jeg vet det kan være lurt å sparke i hjulene for å vise at man har peiling ovenfor selger, men utover dette kan jeg ikke mye.

 

så, har noen tips og triks til meg som skal kjøpe bil?

Man kan jo "ha med seg en med peiling", men jeg kjenner ikke så mange av disse, ivertfal ikke nære venner.

Har også hørt at man kan kjøpe hos forhandler, dette er nok litt tryggere, men er det kanskje mye dyrere også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, selv om linken kanskje ikke ga det jeg trengte av info, vet jo liksom at jeg trenger en stor bil om jeg skal ha mye plass og en sprek bil om jeg skal kjøre fort osv.

 

Men ellers, kom over denne annonsen, ser dette ut som en grei bil sånn ihht annonse?

Volkswagen Polo 2001, 120*374 km, kr 41*684,- -

Eventuelt denne?

Volkswagen Polo 2004, 125 000 km, kr 49 684,-

En del dyrere, men litt nyere

 

Fant også en liste på NAF med noen sjekkpungter.

Sjekkliste ved kjøp av bil - NAF

 

Hva mener dere forresten om NAF test ved kjøp av bil? Koster jo litt og er jo kjipt og bruke penger om det viser seg at jeg ikke tar den bilen, og det er jo ikke altid selger vil ta kostnaden?

Endret av Evelen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvalitet og driftsikker: Honda, Toyota og Mazda... De du hører minst feil om. :)

 

Hvis du skal ha en eldre bil, så anbefaler jeg sterkt Mercedes W124 etter 90- (da er stålet blitt bedre så ruster ikke så mye). Mercedes w124 (E-klasse f.eks 300e,230e, 250d eller 300d osv osv) er de bilene som er statistisk bevist som har minst feil/versted besøk. Av antall produserte og hvor mange som har streiket..

 

Er alt i alt, pålitlige biler som du sjelden for noe problemer med.. Har hatt 2 stk. å en 190e W201. Vært stor fornøyd, bare synd jeg er så dum som selger de videre :P hehe.. Har hatt W202 også, men de har mye rustproblemer...

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tak for gode tips, at jeg ser på et merke som jeg tidligere har hatt problemer med kan nok være litt rart, men min logikk tilsier vel at en polo nødvendgvis ikke er en passat.

Jeg er åpen for alt, alle merker, men driftsikre må dem være, unntaket er gamle firkanta volvoer som 240 osv, sikkert greie biler, men noe sånn vil jeg ikke bli sett i.

 

Kom over denne på finn, Honda Civic 1,6 l m/ac 2001, 123 500 km, kr 49 000,- -

Kanskje det kunne vært noe? Regner med det er litt trygghet gjennom forhandler, og om det er ganrati kan jeg vel ta den med på NAF og så be forhandler rette opp feilene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt de fleste årgangene av Polo og må si dette er for meg Meget gode bruks biler.

De av nyere moddel over 2000 tallet Har jeg god erfaring med.Har ikke hørt noe vondt om de fra noen jeg kjenner, annet en normale Slite deler som har ryki men det skjer jo uansett bil type. Du får ha lykke til med bil kjøp og håper du gjør ett kupp :)

Endret av yosi4

Don't follow me, I'm lost too..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg skal ta en titt på overnevnt Honda Civic. i og med at det er garanti, kan jeg kreve og få utbedret alle eventuelle feil og mangler som jeg ev finner med en NAD kjøpstest?

 

 

Her er et par "kategorier" fra forrige bilkjøp:

"Reperasjoner ®" Bør utbedres

"Anmerkning (A)" Trenger ikke omgående utbedring, men må holdes under oppsyn.

Endret av Evelen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg skal ta en titt på overnevnt Honda Civic. i og med at det er garanti, kan jeg kreve og få utbedret alle eventuelle feil og mangler som jeg ev finner med en NAD kjøpstest?

 

 

Her er et par "kategorier" fra forrige bilkjøp:

"Reperasjoner ®" Bør utbedres

"Anmerkning (A)" Trenger ikke omgående utbedring, men må holdes under oppsyn.

 

Er ikke sikert du får gjort så mye på garantien, du burde lese nøye gjenom hva garantien gjeller.

Bruktbil garantien bruker mange ganger bare gjelde motor og drivlinje. å noen tilfeller dekker dem bare 50% av reperasjonene så må du dekke resten..

Er sjelden at en bruktbil garanti dekker alt på bilen..

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår