Gå til innhold

Vurderer kjøp av billig volvo 740 (ikke EU ok)

Ranger emnet


Rustenchrysler

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg har fått muligheten til å kjøpe en 740 som er nylig ikke eu godkjent pga rust av en pensjonist til en par tusen, men er usikker på hele greia.

 

Er helt grønn på volvo men er ute etter en komplett B230 eller til nød en B200 motor uten turbo som starter og går pluss elektronikken til et prosjekt.

 

Har fått råd av noen volvo "eksperter" i hytt og pine med advarsler om motorene i disse bilene og har forstått at det går an å få feil motor. "ikke kjøp b200CP, den ryker mongoakselen på" "Pass på at det er den med Adolf-veiva! hvis ikke er det bare å kaste" "ikke kjøp 87 modell, der er motoren bare drit"

 

Er det virkelig så galt med disse bilene? Hukommelsen min blir dårlig når jeg får høre masse tøv fra noen som mener de har stålpeiling (ihvertfall når jeg har tatt de i grove usannheter tidligere).

 

HVA er det jeg egentlig skal se etter igjen?

Maskinbutikken, dreiebenker og fresemaskiner

 

1972 Volvo 144 DL

1995 Stratus som er eu godkjent i flere uker til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A- motoren er ihvertfall veldig driftsikker,men bruker kanskje litt drivstoff. Eneste motoren som jeg vet ikke er bra!, er K-motoren med vakumgasser(er visst en fransk motor :S). Men hvis du fjerner vakumgassern og litt sånn småting så blir det bra! =)

Det er sikkert andre som kan komme med bedre forklaring enn meg, men deler bare min erfaring og skriver det jeg hører =)

Signer her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for råd.

 

Snakket med sønnen hans i dag og karen har ikke gitt opp håpet enda, men han sier at det er jeg som skal få kjøpe den når det kommer til det, gitt at jeg henter den og at de slipper noe mer plunder.

 

Har ærlig talt ikke sett bilen, den står et stykke unna og føler meg som en gribb hvis jeg kommer og inspiserer før gubben vil selge. Er litt spennende da både far og sønn er så lite bilkyndige at de ser ikke om det er en b230 eller en 350 v8 under panseret, men blåser i sånne detaljer da denne er billigere enn noen hjemmemekka b230/b200 motor er på finn, og dette er en orginal motor i en bil som starter og går:)

 

Får se hva jeg gjør når den står her, 2 alternativer: mekke og få godkjent og sende stratusen til høggern ELLER: slakte, overhale motor og sette i den rævkjørte 144 min.

Maskinbutikken, dreiebenker og fresemaskiner

 

1972 Volvo 144 DL

1995 Stratus som er eu godkjent i flere uker til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A- motoren er ihvertfall veldig driftsikker,men bruker kanskje litt drivstoff. Eneste motoren som jeg vet ikke er bra!, er K-motoren med vakumgasser(er visst en fransk motor :S). Men hvis du fjerner vakumgassern og litt sånn småting så blir det bra! =)

Det er sikkert andre som kan komme med bedre forklaring enn meg, men deler bare min erfaring og skriver det jeg hører =)

 

For det første, Volvo med K forgasser er ikke en fransk motor. Fremdeles Volvokvalitet. Blokka og innmat er svensk. 740 med B230K motor har en Pierburgforgasser. K gasseren er altså en Pierburg 2B5/7. 2B5 med halvautomatisk choke i 87, og 2B7 med automatisk choke kom i 88 modellen, hvis jeg ikke husker heelt feil.

Har ikke du også Pierburgforgasser, med gult lokk, B230A? Har du også fransk motor da..

 

K motoren til Volvo er meget undervurdert. B230K er motoren med forgasser som er billigst i drift (0,65 langkjøring 0,85 blandet). Jeg har K motor i min 740 88mod, og forrige eier kjørte ned i 0,6 på mila på langkjøring (voksen mann). Og i løpet av 17 år de hadde eid den hadde de hatt problemer med forgasseren èn gang. Bilen ville ikke starte. Inn på verksted og bytte nål og sete, og en dyse eller noe, og sikkert noen morkne vakuumslanger i samme slengen. Siden har den startet og gått som et skudd. Den starter lett i over -20. Konen hans hadde kjørt bilen de siste 10 årene, og bilen hadde startet i -37 en kald dag hun skulle hjem fra jobb. DET kaller jeg god gammal Volvo!

 

K motoren er også den sprekeste sugemotoren med sine 117 hester mot eks. F som har 113.

Når det blir trøbbel med den er det som regel vakuumlekkasje et sted. Så har man trøbbel med K motoren er det som regel bare å bytte/tette en eller to slanger, så er den god som gull igjen. Er vel tre vakuumslanger på forgasseren, så mye vakuumdrit er det ikke.

 

Hvis man gidder, så er denne egentlig en enkel fiks, og man har en sprek og billig forgasser. Er lettere å raskere å fikse en k forgasser, enn å bygge om til en dyrere og mindre sprek A gasser ;)

Endret av Aalsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vet jeg hva som er fransk og ikke, bryr meg egentlig ikke (vet att motor og innmat er svensk):P, trodde gasseren var fransk. Alt jeg vet er att de fleste som driver med volvo fraråder k-motoren =) Til og med verkstedet til hunsbedt(ja ludvig hunsbedt) så mente de på att forgasseren på k-motoren ikke var bra!. Dessuten er det unødvendig med alle de vakumslangene som kan begynne å kødde osv....

Trodde det var solex forgasser på k-motorene jeg da men.. jeg vet ikke helt sikkert :P

 

Att bilen din bruker ned til 0.6 på mila hørtes utrolig ut!. Da bruker den nesten mindre enn min corrolla med 1.6 L motor.

Signer her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, Volvo med K forgasser er ikke en fransk motor. Fremdeles Volvokvalitet. Blokka og innmat er svensk. 740 med B230K motor har en Pierburgforgasser. K gasseren er altså en Pierburg 2B5/7. 2B5 med halvautomatisk choke i 87, og 2B7 med automatisk choke kom i 88 modellen, hvis jeg ikke husker heelt feil.

Har ikke du også Pierburgforgasser, med gult lokk, B230A? Har du også fransk motor da..

 

K motoren til Volvo er meget undervurdert. B230K er motoren med forgasser som er billigst i drift (0,65 langkjøring 0,85 blandet). Jeg har K motor i min 740 88mod, og forrige eier kjørte ned i 0,6 på mila på langkjøring (voksen mann). Og i løpet av 17 år de hadde eid den hadde de hatt problemer med forgasseren èn gang. Bilen ville ikke starte. Inn på verksted og bytte nål og sete, og en dyse eller noe, og sikkert noen morkne vakuumslanger i samme slengen. Siden har den startet og gått som et skudd. Den starter lett i over -20. Konen hans hadde kjørt bilen de siste 10 årene, og bilen hadde startet i -37 en kald dag hun skulle hjem fra jobb. DET kaller jeg god gammal Volvo!

 

K motoren er også den sprekeste sugemotoren med sine 117 hester mot eks. F som har 113.

Når det blir trøbbel med den er det som regel vakuumlekkasje et sted. Så har man trøbbel med K motoren er det som regel bare å bytte/tette en eller to slanger, så er den god som gull igjen. Er vel tre vakuumslanger på forgasseren, så mye vakuumdrit er det ikke.

 

Hvis man gidder, så er denne egentlig en enkel fiks, og man har en sprek og billig forgasser. Er lettere å raskere å fikse en k forgasser, enn å bygge om til en dyrere og mindre sprek A gasser ;)

 

Solex - Wikipedia, the free encyclopedia

 

Slik forgasser står i k motoren, altså FRANSK.

Signer her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solex - Wikipedia, the free encyclopedia

 

Slik forgasser står i k motoren, altså FRANSK.

 

Det er ikke samme forgasser på K motorene til 240 og 740. 240 har sikkert den solex-driten, men 740 kom med Pierburg. Her er min ;):

[ATTACH]35102[/ATTACH]

 

Jeg vet ikke helt hvor mye jeg bruker på kun langkjøring, men blandet kjøring med mye tomgang gikk på rett under literen på mila. Hvis du kjører med eggkartong under pedalen et det utrolig hvor lavt forbruk du kan få med en fungerende K gasser. Vakuumslangene og det doble spjeldet i gasseren er med i en konstruksjon som gjør at forbruket blir lavere, men ikke kreftene :)

 

 

Kan kanskje ikke se det så lett, men i den gule sirkelen står det 'Pierburg', og dette er K forgasseren på 740'n min

post-62226-13804854671358_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke samme forgasser på K motorene til 240 og 740. 240 har sikkert den solex-driten, men 740 kom med Pierburg. Her er min ;):

[ATTACH]35102[/ATTACH]

 

Jeg vet ikke helt hvor mye jeg bruker på kun langkjøring, men blandet kjøring med mye tomgang gikk på rett under literen på mila. Hvis du kjører med eggkartong under pedalen et det utrolig hvor lavt forbruk du kan få med en fungerende K gasser. Vakuumslangene og det doble spjeldet i gasseren er med i en konstruksjon som gjør at forbruket blir lavere, men ikke kreftene :)

 

 

Kan kanskje ikke se det så lett, men i den gule sirkelen står det 'Pierburg', og dette er K forgasseren på 740'n min

 

Ser det står piersburg =). Selv om folk sier vakumgasserern er dritt så betyr jo heldigvis ikke det att alle er det da :) Kan jo faktisk være noen som er jævli bra også =)

Signer her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det står piersburg =). Selv om folk sier vakumgasserern er dritt så betyr jo heldigvis ikke det att alle er det da :) Kan jo faktisk være noen som er jævli bra også =)

 

Ja, det er vel som biler. Noen biler har man veldig uflaks med, mens andre av samme type er det mindre trøbbel med :)

 

Men hovedsakelig så sier så mange at den er crap fordi de ikke har noe særlig kunnskap om forgasseren, så de vet ikke hvordan de fikser problemet. Som en annen på forumet her sa, at hvis man hadde giddet å sette seg litt inn i K forgasseren, så er den egentlig forholdsvis enkel :)

Og oftest blir problemet løst ved å bytte vakuumslanger og T-ledd i disse, rett og slett alt som har med vakuumet å gjøre slik at den blir helt tett igjen ;)

Nå snakker ikke jeg av erfaring, men eksplisitt kunnskap :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår