Gå til innhold

Ansvar for brukket hjulbolt ved dekkskifte??

Ranger emnet


Mari Moxnes Karlsen

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har hatt dekkene mine på dekkhotell på Vianor i noen år nå.

Og når de byttet til vinterdekk i dag så knakk ene hjulbolten (stanga som man skrur bolten på)

De påsto at det ikke var deres feil da de brukte utstyr som ikke brukte mer kraft enn XX (husker ikke), og de kunne se på hjulbolten at den hadde en svakhet fra tidligere, som ikke var påført av dem da deres utstyr ikke brukte slik makt.

 

I og med at de ikke hadde påført bristen i bolten, ville de heller ikke dekke utgiftene på å fikse dette.

I og meg at jeg overhodet ikke har peiling på dette ble jeg litt spak.. men synes det høres litt merkelig ut.

 

Legger ved et bilde av hjulbolten med den avbrekte tingen inni... de sa at den mørkere halvdelen inni var bevis på at delen hadde en svakhet fra før.

 

Er det noen som kan noe om dette+ Som kan hjelpe meg litt på vei?

post-74327-13804854611396_thumb.jpg

post-74327-13804854611342_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vel bare ord mot ord uansett. Spørs jo hva slags bil du har. På noen biler så får du ikke skiftet ut hjulbolten uten av navet må ut og da må du ha nytt hjullager i samme slengen.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt skal gå veldig fort under dekkskifte-sessongen så da kan du jo bli litt skeptisk på om bolten sitter på riktig måte. Er fan av å bruke momentnøkkel for da vet jeg at bolten sitter godt nok og ikke for hardt.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt skal gå veldig fort under dekkskifte-sessongen så da kan du jo bli litt skeptisk på om bolten sitter på riktig måte. Er fan av å bruke momentnøkkel for da vet jeg at bolten sitter godt nok og ikke for hardt.

 

Det var det som var argumentasjonen til Vianor, at de brukte utstyr som ikke hadde for mye moment.. slik at det var umulig at de kunne skadet den. og at det måtte skjedd for lenge siden. Men jeg synes bare hele greia er litt merkelig, da jeg har brukt de i de siste årene på dekkskift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

reis på toyota og kjøp ein ny bolt og mutter er nok det billigste alternativet for deg.

 

dei er bare til og banke ut og inn igjen, ikkje noe stor jobb for ein som e litt nevenyttig.

av med dekk-kalipper-skive alt du treng for å skifte hjulbolter.

 

regner med du har fem stk hjulbolter på bilen din ut frå bilde, så du kan mangle ein hjulmutter totalt uten at det har konsekvenser for pkk osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

regner med du har fem stk hjulbolter på bilen din ut frå bilde, så du kan mangle ein hjulmutter totalt uten at det har konsekvenser for pkk osv.

 

Jeg har fem muttere ja.

De regner jeg med at det er trygt å kjøre med inntil videre også. Good news.

Da tester jeg å fikse det selv om jeg ikke kommer noen vei på Vianor. 'Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den sesongen jeg jobba på vianor var de veldig nøye på at vi brukte momentstaven ved tiltrekking, men det hendte jo.

Alltid greit å etterdra for hånd etterpå likevel.

 

Slik jeg ser dette, så har det nok vært ett lite brudd i den hjulbolten, og da ryker det fort, det er mest sannsynlig kommet av for hard tiltrekking en gang, men når?

 

3000,- for å skifte en hjulbolt? Deler for 100,- kroner, og under en times arbeide, normalt sett.

 

De fleste biler får man ut hjulbolten relativt lett når man har tatt av skive/trommel, den bankes ut, og ny trees inn bakfra, og trekkes på plass med en hjulmutter og passende mellomlegg.

 

Med mindre det er noe spesielt på bilen din da.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår