Gå til innhold

Humper bak i bilen - som å kjøre på vaskebrett

Ranger emnet


thebbear

Anbefalte innlegg

Hei Mazda-folk og andre lure bilfolk!

 

Har en 626 1999 2.0i.

For ca et halvt år siden, begynte jeg å merke at høyre bakdel av bilen humpet litt, men brydde meg ikke om det.

Fram til den dag i dag, har det bare blitt verre og verre.

Hadde bilen inne på sjekk før 3 uker siden på verksted og da sa de at det bare var høyre bakdekk som var ødelagt og måtte byttes.

Dette ble gjort dagen etter, men ingen forbedring i bilen.

Ringte til verkstedet og spurte om de kunne fortelle meg hvorfor dekket var ødelagt, og etter at jeg forklarte hvordan det føles å kjøre bilen, sa de at det måtte være støtdemperen som var ødelagt. Jeg ble litt i tvil, siden de først sa at det var dekket, så jeg ringte 2 verksteder til. De sa også at det var støtdemperen som var årsaken til humpingen jeg kjenner.

Søkte også en del på nett, og fant en liste over symptomer ved ødelagt støtdemper. De fleste symptomene kjente jeg igjen.

(risting i ratt, humper i det hjulet som støtdemperen er dårlig, bruker mer drivstoff, sliter dekk)

Jeg bestilte 2 nye gassdempere (var gassdempere som sto på bilen) og et service-kit som hørte til.

 

Fikk delene forrige onsdag og monterte i helga.

Nå var jeg overbevist om at bilen var god som ny, men neida.

Tok meg en prøvetur og det var akkurat som at jeg ikke hadde rørt bilen. Helt likt som før bytte av dempere.

 

Hva i huleste er det som feiler bilen min???

Bjørn Larssen

__________________

Mazda 626 1999 2.0i GW - Familiebilen med fart i

Mazda 626 1990 2.0i GD - solgt

Mitsubishi Galant 1983 - død

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest litt på nett om foringer som kan være dårlig. Ingen har sjekket om dette er tilfelle.

Hjullagrene er heller ikke sjekket.

 

Noe man kan sjekke selv, eller må en fagperson se på dette?

Bjørn Larssen

__________________

Mazda 626 1999 2.0i GW - Familiebilen med fart i

Mazda 626 1990 2.0i GD - solgt

Mitsubishi Galant 1983 - død

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foringene er best å sjekke når bilen er oppe i lufta, men hjullagrene kan du sjekke enkelt selv ved å jekke den opp og først kjenne etter slakk med tak på hjulet på kvart på tre og kl seks. Ta godt tak i hjulet og dra frem og tilbake og kjenner om det er noe slakk der. Hører du noen ulyd som tyder på defekt hjullager da? Romling under kjøring...

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjulet sitter bom fast.

Heller ingen ulyd fra dekket. Ikke noe romling.

Rister litt i rattet av og til. Sitter å humper opp og ned, slik som de gjør i hjullastere.

Bjørn Larssen

__________________

Mazda 626 1999 2.0i GW - Familiebilen med fart i

Mazda 626 1990 2.0i GD - solgt

Mitsubishi Galant 1983 - død

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Det kan ikke tlfeldigvis være at det var det venstre dekket dem skulle byttet??

 

Men har den vært slik i halvt år har den vel vært slik både med sommer og vinterdekkene på..

 

Hvordan er denne humpingen??? øket takkten når du kjører raskere eller???

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte å kjenne dette i april/mai. Har byttet dekk 2 ganger siden den gang. Kan ikke ha noe med verken dekk eller felg å gjøre.

 

Humpingen merkes allerede ved 5 km/t og føles som å gjøre med en dekk som ikke er rundt. Føles som at det er 3/4 dels rundt, men den siste 1/4 er flat. Se for deg at du tar et middagsfat og knekker av en del rundt kanten, slik at det ikke er rundt lenger. Prøv å trill det etter bordet og se hva som skjer når den delen som ikke er rundt treffer bordplata.

Kanskje litt dårlig sammenligning med det middagsfatet, men kort sagt føles det som at dekket ikke er helt rundt.

 

Når man kommer opp i ca 40 km/t kommer humpingen oftere, men ikke symetrisk. noen ganger kan hjulet rulle 2-3 ganger rundt uten hump, men så kan det humpe noe veldig en stund.

 

Hvis man trør på til ca 70-80 km/t er humpingen så ofte at man kan ikke telle humpene, men da er humpingen ikke særlig kraftig heller. Virker som at jo mer fart man har, jo mindre kjenner man.

 

Blir nesten som når Mythbusters testet fart på humpete vei. Kjørte de veldig fort, ble humpingen jevnere.

Bjørn Larssen

__________________

Mazda 626 1999 2.0i GW - Familiebilen med fart i

Mazda 626 1990 2.0i GD - solgt

Mitsubishi Galant 1983 - død

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ta deg en bolle, Mohammed Ali!

Hvis du hadde vært litt seriøs, hadde jeg regnet med at du hadde lest alle innleggene i denne tråden, og der skriver jeg at jeg har både byttet dekk og felg, så hvorfor i alle dager kommer du å tror at jeg har skeivt bakhjul.

 

Problemet er der enda og blir bare verre og verre etter min mening

Bjørn Larssen

__________________

Mazda 626 1999 2.0i GW - Familiebilen med fart i

Mazda 626 1990 2.0i GD - solgt

Mitsubishi Galant 1983 - død

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår