Gå til innhold

Batteri dør etter 7-8 timer i minusgrader

Ranger emnet


Baguett

Anbefalte innlegg

Sliter med at batteriet mitt blir flatt etter veldig kort tid i minusgrader.

Idag parkerte jeg bilen utenfor jobben rundt klokken 07.30, der stod den helt frem til klokken 15.30. Det var vel en -5 grader +/- idag også. Hjemme parkerer jeg i p-hus, og får alltid start.

 

Uansett, når den har stått i minusgrader i flere timer så er det umulig å få start på den. Kommer såvidt lys i dashbordet, og batteriet "dør" etter 2-3 forsøk. Er ikke i nærheten av å få start heller. Prøvde å få start med en jumpstarter jeg kjøpe på jula, men den var bortkastete penger, for det skjedde nada.

Fikk en kompis til å komme med startkabler, og da fikk jeg start på 1-2-3.

 

Er det 100% sikkert at det er batteriet som må byttes? Forrige eier sa at det var er nytt batteri. Ikke noe biltema-kvalitet heller.

 

Har en sub og forsterker i bagasjerommet som kan være synderen, men den har remote-kabel, så skal i teorien ikke trekke strøm når tenninga er av. Men har koblet den av midlertidig bare for å være sikker. Vits å måle amp når bilen er avslått? Hørt at det ikke burde være mer enn 15 mA(?). (Hadde bilen på batteri- og ladekontroll hos NAF for en liten stund siden, da var alt i orden, og fyren der mistenkte at det var musikkanlegget som var synderen)

 

Skal også ha bilen på verksted på torsdag for å fiske ABS'en, så kunne vært greit å vite før da, så de evt. kan fikse det hvis det er veldig avansert. Kan litt, men ikke mye om biler.

 

Har forresten kjøpt nye tennplugger, selv om det neppe er problemet.

Grunnen til at jeg ikke tror anlegget er synderen er fordi at batteriet fungerer normalt i plussgrader.

 

 

Bilen det er snakk om er en Audi A3 1.8l 1997 modell. Er ettermontert xenonlys, men de skal jeg fjerne i helga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er cd spillern kobla inn på tenningslåsen eller lagt opp egen krets? målt volten under tomgang på batteriet? skal ligge rundt 14-14,4 alt under 13,5 tyder på at dynamoen må byttast snart. er batteriet fra forge eiger? mange kan seie de er nytt men de kunne ha ligget å lada ut i noen år fordi om. lad oppat batteriet og sjå kor mange dager de går før du har samme problemet da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mål spenningen før du prøver å starte, et fulladet batteri skal være 12.8V, et utladet 12.0V. Når motor går bør ladespenningen være 13.7 - 14.5V (stiger med turtall). I tillegg kan du måle hvor mye strøm det går når ingenting er på.

Biltema sine batterier er faktisk av bra kvalitet.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør også måle hvor mye strøm bilen trekker når den ikke er i bruk. Bruk et voltmeter og sett det på ampere, ta av pluss eller minuspolen og sett målepinnene i mellom den løsne batteriledningen og polen på batteriet. Bør ikke overstige 0,2 ampere.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men spenninga kan jeg måle rett på polene, siden det er parallell? Men ikke strømmen siden den er serie...

 

Har hørt mye dritt om biltema-batteriene, kan hende det kun er de billigste til litt over en 500-lapp, men skal ikke uttale meg om det siden jeg ikke har testet.

Burde jeg ta målene på det batteriet jeg har nå og kjøpe et like stort, eller har de fleste bilbatteriene standardmål?

 

 

 

opelduude, ja, har tenkt å gjøre det, men skal ta det i helga når jeg har tilgang til multimeteret mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste bilbatteriene har samme mål så lenge de har samme amperestyrke. Ikke noe problem å måle volt rett på batteripolen nei. For og måle ampere for eksempel så må kretsen gå innom multimeteret.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vel ikke bli stort verre enn det er. Har faktisk hørt mye bra om biltema batteriene. Må ha noe som er bra der og hvis ikke hadde de ikke kunnet drive butikk veldig lenge :P

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte biltema-batteriet.

Målte både det og det jeg har fra før av med et voltmeter, begge lå på 12.6 V.

Men biltema-batteriet skal vist lades litt til før det er klart til bruk. Skal prøve å få det til 12.8 V og så setter jeg det i bilen.

 

Litt off-topic, vet noen hvor man får tak i ABS hydraulikkpumper til A3'er? Sjekket med begge bilopphuggeriene i området, ingen hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår