Gå til innhold

etter ulykke ser jeg km-telleren er LANGT over forsikringsavtalen

Ranger emnet


Evelen

Anbefalte innlegg

Ok, nå har jeg kanskje rotet meg borti noe kjipe greier

 

Forrige uke ringte en selger fra gjensidige og ville ha meg over fra if til gjensidige, jeg takket ja da tilbudet var bedre en det jeg hadde, halv kasko.

 

I dag krasjet en trailer i meg og ene siden av bilen ble skrapet vekk, ingen tvil om at det var trailerens feil, men så sitter jeg nå mellom to forsikringselskaper, jeg logget inn på gransidige som er mitt nye forsikringselskap, ders står det at min nye forsikring er gjeldende fra 16.11.12, derfor har jeg fremdeles if.

 

Tenker at jeg får logge inn og se ann hvordan det ligger med forsikringen, så ser jeg til min store overaskelse dette:

Kilometerstand: 200.000 - Avlest 10 2010

Maksimal kilometerstand 1. 10 2012: 216.000

Maksimal kilometerstand 1. 10 2013: 224.000

 

jeg tenker, WTF, min står jo på 269 000.

Jeg tenker, har jeg virkelig kjørt så mye? jeg sjekker min PDF utskrift fra finn annonsen datert 15.10.09, der står det 222400,-.

 

Og her sitter jeg i en knipe, det er tydelig at jeg hadde mye høyere km stand da jeg kjøpte bilen en oppgitt her, grunnen er nok at jeg hadde vert våken i 2 døgn den gangen jeg snakket med selgeren i if, men det er vel neppe en god grunn juridisk sett.

 

Så, hva gjør jeg nå`? på fjensidige har jeg registrert min reele km-stand, men denne er per nå ikke enda gjeldnede.

Vil dette ha noe å si da jeg ikke kommer til å bli ansvarlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe gebyrer eller bare for de km jeg har kjørt for mye?

 

Jeg tror dog at jeg i starten har oppgitt langt lavere kmstand en det jeg har kjørt, sannsynligvis rundt 30000, har også latt bilen stå nesten stille et år mens jeg var i forsvaret, jeg tror dermed at jeg har kjørt lite eller ingnenting over grensen.

Før jeg hadde if hadde jeg også forsikring fra annet selskap, men jeg vet ikke hvor mye jeg kjørte det året

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter verken med forsikringspapirene dine (det gjør du og det står sikkert beskrevet noe der om hva som skjer ved overskridelse) eller med saken foran meg som saksbehandler hos forsikringsselskapet ditt - dvs jeg vet ikke hvilke bestemmelser de forholder seg til. Men det vanlige er at det blir en reduksjon i utbetalingen hvis de henger seg opp i det. Ingen liker jo å betale mer enn det man må.. :) Hvis du har baller tar du en telefon til forsikringsselskapet ditt i morra og forklarer saken, og forteller at du er bekymret for hva som nå vil skje. Eventuelt kan du holde kjeft og spille dum hvis noen spør..

 

Hvis du tror du har kjørt lite eller over grensen og mener det kan ha blitt gjort en feil i utgangspunktet tar du med det i telefonsamtalen din i morgen. Du skal forøvrig egentlig lese av kilometerstanden ved hovedforfall nettopp for å unngå å havne i slike situasjoner. Bare sånn at du er forberedt på at det kan bli ett av motargumentene. Her er det dog lov å spille litt uvitende, spør du meg.

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg burde som sagt lest av dette, jeg skulle virkelig få system og følge opp forsikringen tengte jeg nå som jeg i forrige uke skaffet ny forsikring, hadde krasjet kommet noen uker senere hadde jeg hatt alt på mitt tørre.

 

Det store spørsmålet er egentlig om forsikringselskaper bruker sunn fornuft eller om dem gjemmer seg bak alt av paragrafer og avtalevilkår dem finner.

 

 

Jeg har dog pappirer fra naf på at bilen 20.10.09 hadde kjørt 222887km.

Det er vel det eneste beviset for kjørelengde jeg har, da jeg hadde gjensidige, så if og så nå nylig gjensidige

Men det er enda en del km jeg ikke har dokumentasjon på hvor har blitt av hen.

Endret av Evelen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, ring i morgen og prat med noen i selskapet du har hatt bilen hos.. Det vil spare deg for så ekstremt mye spekulasjoner :)

 

Du har vel for øvrig sikkert hatt bilen på EU siden 2009 og? Der leses og kilometerstand av.

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pføøøøøøøøøøøøøy,

 

Du risikerer INGEN reduksjon i utbetaling fra motpartens forsikringsselskap. Så lenge du motparten blir tillagt all skyld, så får du full utbetaling uansett. Det hadde du hadde fått om så bilen hadde vært uforsikret eller du hadde fyllekjørt. Si fra hvis dette var uklart, så skal jeg bruke større skrift.

 

Men du skal ikke se bort i fra at du får en faktura fra eget forsikringsselskap hvis de oppdager de overkjørte kilometerne. Beløpet vil være en funksjon av differensen mellom de kilometerne du har kjørt og de kilometerne du har betalt for.

Klikk Liker ute til høyre hvis du liker dette innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info, det er nok ingen tvil om hvem som har skykden, politi var på stedet og jeg har carcam som beviser det, men jeg legger ikke frem denne videoen før det er noen tvil da det kan tenkes at hastigheten.....

 

Uansett, EU kontroll er ok, neste EU kontroll er januar 2013, så sånnsett var det bra skaden kom nå, før jeg brukter masse penger på det, bilen blir nok kondemnert eller hva det heter.

 

 

På supplernede opplysninger fra Fører A bakerst i skademeldingskjemaet må jeg bla oppgi killometerstand.

Jeg kan enten:

- Skrive stygt og satse på dem ikke greier lese det

- Skrive sannheten, men da ser det ut som jeg har kjørt LANGT

 

Jeg går nok for pungt to og ringer dem i morgen og tar en prat, ringte tidligere i kveld også, men var vist stengt hos if.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg gått igjennom litt dokumentasjon osv på killometer.

 

Hva  -  Dato  -  km  -  annet

ETTER AVTALE MED IF:    
If Forsikring - Etablering  -  01.10.2010  -  200000  -  Denne må være feil
If Forsikring - Maksimal kilometerstand  -  01.10.2012  -  216000  -  Max beregnet fra etablering if
If Forsikring - Maksimal kilometerstand  -  01.10.2013  -  224000  -  Max beregnet fra etablering if
 -    -    -
REELE TAL FRA DOKUMENTASJON:  -    -    -
Kontrakt  -  15.10.2009  -  222150  -  Kjøp av bilen
NAF Test  -  20.10.2009  -  222887  -  Test etter kjøp av bil
Gompens Auto Vest AS  -  28.10.2009  -  192642  -  Feilsøk fakturanr
Gompens Auto Vest AS  -  17.12.2009  -  226295  -  Drivaksel, fakturanr
Bilen Din A/S  -  29.12.2010  -  242779  -  Periodisk kontroll
Bilen Din A/S  -  04.01.2011  -  242779  -  Periodisk kontroll
Gompens Auto Vest AS  -  06.05.2011  -  244479  -  Vannpumpe, tannreim faktura
Gompens Auto Vest AS  -  07.11.2011  -  248553  -  Piggdekk faktura
Bilen Din A/S  -  06.01.2012  -  249179  -  Bytte eksos potte faktura
Gompens Auto Vest AS  -  06.02.2012  -  248553  -  Bremseveske fakturanr
If Forsikring - Skade  -  22.10.2012  -  268000  -  Skadenummeret er
 -    -    -
Nøkkeltall:  -    -    -
Bilen Din A/S  -  29.12.2010  -  242779  -  Periodisk kontroll
If Forsikring - Etablering  -  01.10.2010  -  200000  -  Denne må være feil
If Forsikring - Maksimal kilometerstand  -  01.10.2012  -  216000  -  Max beregnet fra etablering if
If Forsikring - Skade  -  22.10.2012  -  268000  -  Skadenummeret er


 

Ser det bra ut? etter mine beregninger har jeg kjørt ca 25000 mer en jeg skal basert på reele tall? Høres dette totalt feil ut, og hvor alvorlig er egentlig dette?

 

Vedlagt bedre excel fil: http://www.filedropper.com/book1_4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjer som du har planlagt, ring IF og forklar situasjonen. Det spelar ingen rolle for dei om bilen har gått 200000 eller 300000, det som er interessant for dei er kor langt bilen går i året. Du har openbart gjeve dei for låg km-stand i utgangspunktet, det er eit hendeleg uhell. Forsikringsfolk er stort sett greie å snakke med, om ein ikkje startar samtala med "forbanna forsikringssvin" :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pføøøøøøøøøøøøøy,

 

Du risikerer INGEN reduksjon i utbetaling fra motpartens forsikringsselskap. Så lenge du motparten blir tillagt all skyld, så får du full utbetaling uansett. Det hadde du hadde fått om så bilen hadde vært uforsikret eller du hadde fyllekjørt. Si fra hvis dette var uklart, så skal jeg bruke større skrift.

 

Men du skal ikke se bort i fra at du får en faktura fra eget forsikringsselskap hvis de oppdager de overkjørte kilometerne. Beløpet vil være en funksjon av differensen mellom de kilometerne du har kjørt og de kilometerne du har betalt for.

 

Hvis du: Fyllekjører, kjører uten forsikring, kjører uten lappen eller kjører uten eu kontroll. Så blir skylden DIN uansett hvilken ulykke du havner oppi! Og DU selv må betale for utgiftene og blir nok garantert anmeldt i tillegg for å betale erstatning!

 

Du kan ringe til et forsikring selskap å spørre eller politi 02800, så vil du samme regla der å..

 

Så det du sier her er rent BULLSHIT :) Så vet du det... hehe :)

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du: Fyllekjører, kjører uten forsikring, kjører uten lappen eller kjører uten eu kontroll. Så blir skylden DIN uansett hvilken ulykke du havner oppi! Og DU selv må betale for utgiftene og blir nok garantert anmeldt i tillegg for å betale erstatning!

 

Du kan ringe til et forsikring selskap å spørre eller politi 02800, så vil du samme regla der å..

 

Så det du sier her er rent BULLSHIT :) Så vet du det... hehe :)

 

Det du nevner der har jo ingen sammenheng med å bli påkjørt.

Forsikringsselskapet til trådstarter har ingen grunn til å bli blandet inn i dette og da trenger du heller ikke ringe å si ifra på denne måten.

Det er mulig trådstarter må betale det mellomlegget for å komme opp på den årlige kjørelengden han har kjørt, men han får ikke noe som helst pes for å bli påkjørt!

 

Jeg ville kontaktet forsikringsselskap og sakt at jeg hadde overskredet kjørelengden of fått rettet opp i det, men hadde ikke nevnt en dritt om ulykken da det er uvesentlig for forsikringsselskap til trådstarter!

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår