Gå til innhold

Dmax spiser lyspærer

Ranger emnet


MortenK

Anbefalte innlegg

Min far har en dmax som spiser lyspærer. Forhandler skal ha ordnet det, det skal være koblet inn noen motstander en plass. Det står en liten klunp mellom stikket fra bilen og selve pæren på hver side, er det motstanden? Pærene ryker fortsatt, men ikke like ofte som før.

 

Noen som har noen tips å komme med? Er lei av å bytte pærer på denne bilen, det virker som om den klumpen jeg nevnte gjør at låsepinnen ikke treffer der den skal så blir alltid knoting.

 

Skal måle om dynamoen gir for høy spenning og se om jeg finner ut hvor stor motstanden er.

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal hjelpe å montere motstander. Dra til forhandler å få sjekket at d er riktig montert. Bruk også longlife h7 pærer.

Det som er problemet med disse bilene er at de lader litt for mye, derfor monteres motstand. Du kan jo selvfølgelig montere en litt større motstand.

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket ladespenningen, gikk rett på 14,8v etter oppstart og ned i 14,6v etter en tur. Målte samme spenningen i stikket til lyset. Har også målt på den klumpen jeg trodde var en motstand, men det var det tydeligvis ikke for der var ingen motstand å finne. Det kan se ut som noen små motstander er loddet eller krympet inn i serie rett før pærestikket, men jeg ser som sagt ingen spor av de når jeg sammenligner målinger.

 

Skal be pappa ta en preik med forhandler, det ble fikset på garanti men den kan ha gått ut nå.

 

Men kan noen som har fått motstander sjekke hva spenningen ligger på i stikket vs over batteriet?

 

Spenning over batteriet på tomgang:

http://db.tt/QsQ7yE44

 

spenning over pærestikket på tomgang:

http://db.tt/D20UKLQ0

 

Tydeligvis bare en holder til pæren og ikke en hendig motstand:

http://db.tt/hO8DwslC

 

En motstand rett før stikket?:

http://db.tt/L9CDtLIQ

Endret av MortenK

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud veit hva de har lagt inni den strømpa. Er ikke sånn d ser ut hos oss etter vi har montert hvertfall. Uansett 14,8v er for mye. Om de har montert eller ikke. Ladinga skal ligge på 14,4 pluss minus 0.3v. Med å montere motstanden så skal spenningen synke med ca 0.5v.

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ladespenningen gikk som sagt ned til 14,6 når etter noen mils kjøring, da er den innenfor det du sier den skal være. Det jeg mistenker er høy spenning ved oppstart sammen med inrush surge eller hva det kalles rett etter oppstart, det spiser fort noen pærer. Hadde vært greit å vite hva hjerner og annet tåler, men jeg ser for meg at de kan tåle både høyere og lavere spenninger. Altså tror jeg at bilen ikke helt klarer å regulere spenningen, men det er bare en hypotese..

 

Bare for å bekrefte så er det kun over pærene spenningen skal senkes 0,5 volt? Hvis det er hele ladspenningen som skal ned vha motstander er jeg enda mindre imponert ;)

 

Fins det fungernde regulatorer for ladespenningen til disse bilene?

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår