Gå til innhold

ulovlig med blåtann eller headseat ?

Ranger emnet


hjelde

Anbefalte innlegg

en kompis av meg kom bort å sa at det er påbudt å ha telefon innebygd i bilen nå til dags.. er det bare tull eller har det virkelig blitt ulovlig meg blåtann for å ha på øre eller headseat ? kan ikke fatte å begripe at det har blitt ulovlig ...

 

jeg var ikke helt enig med han....

Volkswagen Golf 2 gti 16v (130hk)--1988mod Kræsjet : (
Yamaha Dtx 125ccm 2006 (26hk)--2005mod
Volkswagen golf 2 gti 16v (130hk)--1987mod
Audi A4 B5 tdi (150hk)--1995mod

Volvo 240 gasser TURBO -- 1985mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mobilbruk - Trygg Trafikk

"loven trådte i kraft i år 2000, før dagens bluetooth-teknologi. Derfor har Samferdselsdepartementet bedt Vegdirektoratet ”se på behovet for en revisjon av forskriften i forhold til dagens tekonologi."

 

Inntil den tid må bilistene forholde seg til dagens lov. Den sier at ved bruk av mobiltelefon i bil, skal håndfriutstyr benyttes og telefonen skal være fastmontert".

 

Tlf må sikkert være fastmontert selv om man svarer med cd spilleren. De som lager disse reglene sitter og gnur seg i henda og lurer på hvordan de kan gjøre hverdagen vår enda litt vanskeligere. Hva faen for rolle spiller det hvorvidt tlf er fastmontert eller ikke når man bruker bluetooth?. Bare vås alt sammen.

1999 Chrysler 300M 2.7 LR
2003 Chevrolet Silverado 6.6 Duramax
2009 Mercedes Sprinter 318 V6 CDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Audi'n min har jeg tlf over mmi, tlf kobler seg automatisk til ved start av mmi. Telefonbok etc. kan jeg få opp på skjermen, styrer absolutt alt fra bilen, telefon ligger like fint i lomma.

 

Men hvis du har en blåtann plugg i øret og må bort på tlf for å skrive f.eks ett nummer eller ringe opp en kontakt skal den være fastmontert.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

I de nye reglene som kommer for "Forbud mot førers bruk av håndholdt mobiltelefon under kjøring med motorvogn"

blir det tillatt med ledning og propp i øret - HVIS mobilen er i fastmontert holder.

 

Det blir forbudt å bruke mobilen til å spille, surfe på nettet, eller sende/lese SMS (faktisk lovlig pr dags dato).

“Det er behov for å sørge for at vi ikke overinvesterer i veistandard”. (Solveig Torsvik, Ap)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er lovlig å skrive og lese sms sålenge telefonen er fastmontert, foreksempel nede ved håndbrekket, for det er så forbanna mye tryggere enn å holde telefonen inntil øret!

 

Min telefon er forøvrig stort sett fastmontert i lomma mi (da ligger den ikke løst å slenger i bilen, er faktisk skjedd noen ulykker pga folk mister telefonen på gulvet å skal plukke den opp igen).

Har BT handsfree i spilleren, men føler ikke akkurat det er noe tryggere å sitte å krongle med menyene der enn å bare fiske opp telefonen å trykke ring...

-Passat 90 mod 1,8l [bruksbil]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår