Gå til innhold

Hva har Vegvesenet lov til rundt kontroll?

Ranger emnet


krykke

Anbefalte innlegg

Hei,

 

For en uke siden var jeg paa trafikkstasjonen i Bergen og tok mc-teorien. Parkerte paa p-plassene utenfor inngangen og gikk inn og opp trappen for aa ta teorien. Nar jeg er ferdig og paa vei ut, ser jeg det staar en kar boyd ned og kikker paa felgene paa bilen min. Han er ikledd dongeri og oransje SVV jakke. Jeg gaar bort og spoer hva problemet er. Han begynner aa lange ut om hvorfor jeg kom kjorende hvis jeg skulle ta teorien, og begynte aa mase om forekort. Jeg sa det som det er, at jeg tok mc-teorien, og at han ikke hadde noe med lappen min aa gjoere. Dette kan kollegaene dine bekrefte. Da begynte han aaaaaaaaooooooo ja, de felgene dine er ikke helt lovlig. Jo sa jeg, de er lovlige og skrevet inn i vognkortet. Neinei, det ville han ikke gaa med paa. I foelge rakettforskeren fra svv var de akkurat utenfor hjulbuen. Noe alle kan se at de ikke er...

 

Naa begynner fyren aa bli roed i trynet, og hever stemmen. Vognkortet ville ha se, men jeg sa nei, du faar kalle inn bilen til kontroll hvis du mener noe er feil. Fyren begynner naa aa snoefte om at jeg bare kan kjoere rett inn i kontroll hallen. Jeg forklarte rolig, saklig og skikkelig belaerende at jeg skal paa en ordentlig jobb og har ikke tid. Og at jeg ikke gidder aa staa her og legge meg flat for tilfeldige rablende tullinger paa aapen gate. Paa ett tidspunkt virket han faktisk truende. Jeg laaste opp bilen, sa snakkes og kjoerte rolig vekk. Inne paa p-plassen er det to rader med biler, saa jeg tok en u-sving rundt de, og vinket og smilte fint til fyren som stod igjen og gapte.

 

Jeg var rolig og ikke spesielt frekk mot han. Tenk om det var damen som hadde blitt stoppet...da hadde det litt mye taarer. Blir ikke overrasket om jeg blir innkalt til kontroll, men for jeg har alt paa stell saa det gjoer ikke meg noe. Lovlig senket, og felger skrevet inn i vognkortet. Bilen er en eldre nazi-slede med 18-tommere. Spoersmaalet mitt er hva SVV har lov til ang kontroll. Kan de stoppe folk paa eget insj, slik dette var? Jeg var ikke forberedt paa dette, saa jeg ble jo lettere sjokket. Det var saa klart ingen kjederoykende kjoerelaerere til stede som vitner. Karen saa ut som han var 60..

 

Mvh "Karl"

Ps. stod paa mc-lappen

 

Blelitt fucked up skrift, beklager

Endret av krykke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tok du en viktigper på senga krykke!

Veldig bra :pray

 

Så lenge du har alt på stell er det ingen problem om du plutselig blir kalt inn på kontroll (Noe jeg tviler på)men du reagerte helt korrekt syntes jeg!

Veldig bra, fikk meg en god latter.. Ingen ting og være bekymret for!

 

:driving

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statens vegvesen må du ikke provosere,de må god snakkes med. Ut i fra det du skriver kan jeg ikke se at denne "mannen" gjorde noe galt. Det jeg ikke forstår er hvorfor nekte å vise vognkort hvis alt var iorden,da hadde jo denne saken vært død.

 

OP gjorde akkurat som han burde. Jeg kjenner ikke lovverket og hvilke regler som gjelder for dette, men tviler på at en ansatt på vegvesenet\biltilsynet kan iverksette kontroll av bil på eget initiativ.

 

Det som er viktig her er at man skal hevde sin rett. ALLTID!

Det vil si at hvis denne karen fra BT ikke har rett til å invadere ditt privatliv så skal du heller ikke la ham gjøre dette.

Hvis du er usikker på regelverk, si nei, så får han overbevise deg at han måtte ha retten på sin side.

 

Når alle andre lar de buse frem som de vil for å være greie med dem, eller fordi de ikke har noe å skjule uansett, så blir dette fort en lokal praksis som igjen fører til at de trakker på andre sine rettigheter igjen.

 

Dette gjelder ikke bare BT, men overalt i livet, om det er i kontakt med politi, eller andre såkalte "myndighetspersoner" (f.eks vektere\vakter ol.)

13`CX-5

05`MSM

99`626

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OP gjorde akkurat som han burde. Jeg kjenner ikke lovverket og hvilke regler som gjelder for dette, men tviler på at en ansatt på vegvesenet\biltilsynet kan iverksette kontroll av bil på eget initiativ.

 

Det som er viktig her er at man skal hevde sin rett. ALLTID!

Det vil si at hvis denne karen fra BT ikke har rett til å invadere ditt privatliv så skal du heller ikke la ham gjøre dette.

Hvis du er usikker på regelverk, si nei, så får han overbevise deg at han måtte ha retten på sin side.

 

Når alle andre lar de buse frem som de vil for å være greie med dem, eller fordi de ikke har noe å skjule uansett, så blir dette fort en lokal praksis som igjen fører til at de trakker på andre sine rettigheter igjen.

 

Dette gjelder ikke bare BT, men overalt i livet, om det er i kontakt med politi, eller andre såkalte "myndighetspersoner" (f.eks vektere\vakter ol.)

 

Les vegtrafikkloven §19.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har lov til å kontrollere ja, etter å ha identifisert seg. Gjør de ikke det først er det bare å ønske god helg. Dette gjelder forøvrig også politiet.

Men de er ikke spesiellt flinke til det, mer intressert i om andre har alt i orden

 

Hvorfor er det et problem at et kjøretøy blir kontrollert av statens vegvesen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les vegtrafikkloven §19.

 

Hva med å linke teksten istedenfor å bare være bedreviter...

 

"§ 19. Kjøretøykontroll.

 

Eier av kjøretøy eller den som på eierens vegne har rådighet over det, plikter å sørge for at kjøretøyet blir framstilt til kontroll når politiet eller regionvegkontoret krever det. Han plikter også å gi de opplysninger om kjøretøyet som kreves.

 

Departementet kan ved forskrift gi bestemmelser om frammøte for kontroll av kjøretøy, om godkjenning og tilsyn med steder som utfører kjøretøykontroll, og om vederlag for kontroll av kjøretøy. Departementet kan ved forskrift også gi bestemmelser om gjennomføring av tilfeldig og uanmeldt kontroll av kjøretøy langs vegen.

 

Regionvegkontoret har rett til å foreta inspeksjon hos den som driver handel med motorvogn eller med godkjenningspliktig utstyr til motorvogn, for å kontrollere motorvogner, tilhengere og utstyr til motorvogn som forhandleren har til salgs."

 

Den lovteksten der sier ingenting om at enhver medarbeider på SVV kan iverksette kontroll av din bil på eget initiativ.

 

Den forteller at din plikt som eier er å fremstille kjøretøyet ditt til kontroll når man blir kalt inn og da er det forskriften den viser til hvordan dette skal utføres i praksis. Gidder ikke finne den nå, men ville overraske meg stort om den sa at det kunne gjøres på dette viset.

 

For å snu spørsmålet. Hvorfor er det så vanskelig for deg å akseptere at man ikke vil fremstille bil til kontroll til enhver tid på en SVV ansatts eget initiativ? Uansett om man har noe å skjule eller ei?

13`CX-5

05`MSM

99`626

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statens vegvesen KAN kontrollere din bil når de påtreffer den,uansett hvor og når. Det være seg 1 eller 100 kontrollører har ingen betydning. Hvis du vet noe annet så kom med dokumentasjon.

 

Svar på ditt siste spørsmål er fordi du plikter å vise bilen din for myndighetene når de ber om det. Det være seg i form av en innkallelse eller når de påtreffer den.

Endret av Rsele
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har lov til å kontrollere ja, etter å ha identifisert seg. Gjør de ikke det først er det bare å ønske god helg. Dette gjelder forøvrig også politiet.

Men de er ikke spesiellt flinke til det, mer intressert i om andre har alt i orden

 

Uniform er faktisk god nok identifisering av offentlig tjenestemann.

Søvnløs om natta og bevisstløs om dagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår