Gå til innhold

Motorfusk ved tomgang og varm motor?

Ranger emnet


Martin Bergflødt

Anbefalte innlegg

Hallois!

jo, har et problem med min Carina e 95 mod..

den putrer veldig når den har nådd drifts-temperatur, men ved choke (altså når den er kald) så går den helt greit.

det som nylig er byttet er fordelerlokk, tennplugger, tennpluggkabler, clutch, ventiltetninger, toppdeksel pakning.

har tenkt litt på drivstoff-filter, kan det være grunnen?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde motorfusk før jeg byttet fordelerlokk og rotor, tennplugg kabler, og fikk justert tenning. det ble bedre enn før, men er da fortsatt sånn. virker som den holder igjen når jeg gir på ut fra kryss og lignende.

byttet bensinfilter idag, fikk et billig et via jobben (må si det sitter dumt til, altså..hehe :shake). hjalp litt ved pådrag, men er fortsatt litt putring når jeg står stille på tomgang.

har sjekket dyser, og tennplugger, og det blir "negativ" forskjell på motoren da jeg bruker "eliminerings-metoden". så da er vel det i orden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ha en feil i dysene fremdeles, det er jo er intrikat mønster de skal levere.

Hvis dysene er litt tette vil de ikke levere nok, og gi fusk. På WOT skal det pøses på, på tomgang bare litt.

Ellers når du justerer tenninga må turtall justeres og TPS (throttle position sensor) justeres samtidig. kan det være no feil her?

 

Det er 4a-fe du har? Jeg sitter med en 7a fe sjøl, er vel ganske likt fremdeles....

Endret av eksrunner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal prøve å se litt mer på dysene. kan jo hende det er dem, er jo generelt v-e-l-d-i-g typisk feil på disse motorene.

Men, med tanke på TPS du evner, hvordan kan man justere denne? er ikke dreven nok på motor (er bare lærling, hehe......), så jeg lurer på om det går an å gjøre selv, og trenger man noe utstyr til det?

 

og ja, har en 4A-FE motor, skal være ganske lik 7A-FE motor'n :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal prøve å se litt mer på dysene. kan jo hende det er dem, er jo generelt v-e-l-d-i-g typisk feil på disse motorene.

Men, med tanke på TPS du evner, hvordan kan man justere denne? er ikke dreven nok på motor (er bare lærling, hehe......), så jeg lurer på om det går an å gjøre selv, og trenger man noe utstyr til det?

 

og ja, har en 4A-FE motor, skal være ganske lik 7A-FE motor'n :-)

 

takk for linkene, sto mye nyttig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4A-FE 1,6 har større dyser en 7A-FE 1,8 pga 7afe er en Lean burn motor. 7A-FE som er laget i UK er noe herk. Denne er det ofte feil med og ja jeg snakker av erfaring. Har hatt 2 carinaer med Britisk 7A-FE. Begge har hatt dyseproblem, sensorfusk etc etc. mens japansk 4A-FE har jeg kun skiftet ventiltetninger på og aldri hatt noe problem med.

 

Uk har de bosch sensorer, mens Japan har Denso.

 

Har en 4A-FE motor stående om du trenger noe.

eller en Hel carina E Eu ok til 5000,- som har 7A-FE.

- 1987 Toyota Corolla GTi 16

- 1982 Toyota Carina TA60

- 2009 Yamaha Raptor 700R VeiRegga

x 1990 Nissan 200sx S13

x 1987 Toyota Corolla 1,3 XL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde noen dyser liggende som jeg monterte på bilen, siden et par av de jeg hadde gikk føyken, men det er en stund siden da. Og de var brune. det satt blå der fra før. kan det ha noe med dette å gjøre, hvis de brune er til en annen type motor?

men ja, Chassi-nr begynner på SB, og det er vel UK..men, sensorer og diverse andre deler som har sittet siden bilen var ny, de er fra denso...? heh, er vel miksa sammen av japansk og britisk... :roll:

Endret av Martin Bergflødt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde noen dyser liggende som jeg monterte på bilen, siden et par av de jeg hadde gikk føyken, men det er en stund siden da. Og de var brune. det satt blå der fra før. kan det ha noe med dette å gjøre, hvis de brune er til en annen type motor?

men ja, Chassi-nr begynner på SB, og det er vel UK..men, sensorer og diverse andre deler som har sittet siden bilen var ny, de er fra denso...? heh, er vel miksa sammen av japansk og britisk... :roll:

 

Det er forskjell på brune og blå dyser ja.

 

Værstefall kan motoren din ikke få nok bensin og da vil stemplene ta skade av mager blanding. Det beste er å ha de blå eller ca like i cc og ohm...

 

På siden av dysene dine står det et dele nr. Søk opp delenr på de blå mener det er 193cc eller 197cc også etterpå søker du opp de brune, viser de seg å være ca samme så skal det gå greit. Jeg kjørte Gule 4A-FE dyser på min 7AFE og da gikk jeg opp 10cc på dysene. Det går å kjøre med og ble faktisk litt kvikkere.

- 1987 Toyota Corolla GTi 16

- 1982 Toyota Carina TA60

- 2009 Yamaha Raptor 700R VeiRegga

x 1990 Nissan 200sx S13

x 1987 Toyota Corolla 1,3 XL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår