Gå til innhold

Passat00 begynte å fuske, mistet kraft og turtall, ble mye værre etter et par dager..

Ranger emnet


leghiam

Anbefalte innlegg

Hei!

Passat 3b 2000mod 1.8 Bensin

 

Både jeg og verksted (ikke merke verksted) begynner å bli rådville nå, og jeg trenger noen innspill...

Skal prøve å være kortfattet men utfylle steg for steg her:

 

(Ingen lamper i dash lyser eller blinker...)

 

Bilen begynte å fuske for meg ved turtallsïøkning forrige Fredag (21.09) Gikk noenlunde greit på tomgang.

Hadde av de to forerste leddene til luftinntaket(ikke selve luftfilterhuset) under en kjøretur på 3mil da jeg hadde byttet hovedlampe og skulle lysjustere. Går vel utifra dette ikke har noe betydning. Ble så montert igjen.

 

Kjørte noen turer med dette problemet i helgen, ikke mere enn 2mil pr vei. Ved turtallsøkning så mistet jeg motorkraft, og fusket noe mere, fant ut at ved "rusing" av motor, kom jeg ikke over 4,5-5 tusen omdreininger, og sperret der... Uansett om det var sletter eller motbakker var problemet det samme... alt kunne plutselig fungere normalt, men var like fort tilbake med alle symptomer. (visste allerede fra en symptom avlesning at lambda hadde en feilkode fra tidligere)

Hadde på en slump med kondensfjerner, men så ikke ut til å ha noe effekt.

 

Kjørte bilen til verksted på Mandagen, kjørte feildiagnose og fikk opp fire feil, deriblandt lambda. En annen feil hadde med Luftmassemåler retning mot motor visstnok (jeg har ikke peiling på feilkoder) Og to andre han ikke skjønte. Slettet kodene, for å se hva som kom opp igjen, og de to nevnt her kom frem igjen.

Det som da var absurd, var at bilen fusket noe sykt mye mere, og fikk den så vidt bakover og fremover, og begynte å små smelle og kveles. Bilen stoppet flere ganger, og var tilslutt ikke noe mere å gjøre med.

Føles nesten som om bilen "druknet" i bensin, uten å være sikker på dette, men stinket bra med bensin når vi prøvde å fyre den, og når den gikk noen sekunder på tomgang..

 

Status Tirsdag, verksted sjekket over luftslanger div, ingen synlige lekkasjer/falsk luft og gudenehvet hva de ikke sjekket.. Ingen bedring..

Status Onsdag, Byttet lambda, plugger og Bensinfilter. Ingen bedring, men feilkode lambda borte.

Status Torsdag, byttet Luftmassemåler, men ingen bedring.. Har ikke fått feilsøkt nye koder da Verksted ikke kan før i morgen (Fredag).

 

Har søkt endel rundt på forum, noen nevner tilogmed sikringer og rele... Men jeg forstår snart ikke hva dette kan være. Hva med bensinpumpa? Hvis den streiker, burde jeg vel strengt tatt ikke fått kjørt og holdt på som jeg har gjort noen dager? Hva med kondensfjerneren, kan denne ha en rolle oppi dette?

 

All hjelp mottas med takk :))

 

Mvh John.

Endret av leghiam
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg begynner å tenke litt ang verksted jeg og, når de ikke forstår feilkodene..

LMM er kjøpt som en byttedel på autoutstyr, og jeg har ingen mulighet til å få prøvd den over på en annen bil, men jeg går utfra at ett slikt komponent selges over disk i strigla stand? Coil

vet jeg ikke om de har sjekket, men både coil og ledninger burde vel strengt tatt pr nå vært sjekket..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Lurer på om motorkoden kan være APT i følge statensvegvesen info på nett ihht skiltnr..

(får ikke sett bil før på mandag)

Hvis han på verksted husket riktig var den ene feilkoden som stod igjen p1426. (ta det med en klype salt om det er riktig kode, men han mente det stod noe om airflow...)

 

Har du funnet feilen? Visst ikkje så ta ein kikk under innsugningsmanifolden. Der er eit plastrør som kjem frå gryta(veivhusventilasjon). Denne går frå plastrør og over til gummislange. Er også eit par andre slanger under spjeldhuset som har ein tendens til å enten sprekke(blir falsk luft) eller så er dei blitt så mjuke av oljedamp at dei ikkje tåler suget og blir derved flatklemt slik at luftstrømmen blir kuttet. Får du bilen til å gå so bruk startgas i dette området og du vil nesten garantert få motoren til å forandre gange. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

 

Litt sent ute med en oppdatering, men etter luftmengdemåler ble byttet, coil sjekket + mye div for å se at alt fungerte, så ble ikke verksted klokere...

 

Jeg fikk sendt bilen hjem før forrige helg, og tenkte jeg skulle få sett på den litt selv, selv om min biltekniske kunnskap ikke strekker seg så langt. Jeg hadde to ting jeg ville teste, da en fortalte meg at hjernen mulig måtte "nulles" eller resettes, dette kunne bli gjort via å koble fra batteriet. Verksted mente at dette ville bli gjort via måleapparatet når han slettet feilkoder. (tror det var det han mente) Men jeg fikk nå hvertfall bilen hjem, hentet 16-17 liter med fersk bensin (hadde litt magefølelse på at det også kan ha vært noe dårlig bensin og å ha på kondensfjerner ikke var det lureste) Fyllte på bensinen, tok ut batteriet og satt inn ett nylada ett da bilen ikke hadde noe særlig strøm igjen på dette tidspunktet til å få fyra.. Etter noen kinninger kjente jeg at noe begynte å skje, og fortsatte en 6-7 ganger, og da fyra faenskapet gitt ! Gikk noe rart ett lite minnut (sikkert ALTFOR mye bensin og eventuelt dårlig bensin(?) i systemet) men nå maler den så å si helt som den gjorde igjen. Jeg sier så og si, for jeg har fått enda lengre stilk på øra og tror jeg hører noen lyder jeg ikke har hørt før.. De første kjøreturene syntes jeg det lukta mye bensin under tomgang, men dette har avtatt og lukter nesten ingen ting nå, etter mange dagers bruk. De første turene når bilen stod på tomgang så viste kjørekomputeren at bensinforbruket gikk sakte men sikkert bare oppover, det lengste jeg gadd sjekke var at den gikk til 3l på mila i snitt !! Under kjøring var jeg nede i 0.9-1.2 (har alltid hatt i snitt1,0- 1,5 l i mila på denne, mye småkjøring også) Men i dag, ligger jeg nok på 1,0 - 1,2l på mila.. Under tomgang krabber den ikke oppover, heller nedover..

 

Så etter hva jeg tror, er da alt i orden igjen.. Er det noen forslag for å få ned bensinforbruket, kom gjerne med tips, utover det å kutte ut småkjøringer ;) Hadde en lengre tur i helgen, og da var jeg vel på ca 0.9l

 

Stadlandet: Det du forklarer, kan jeg ikke noe om, så jeg har ikke / hvet ikke hvordan jeg skal sjekke :p Men mener du jeg burde sjekke dette opp, og bruke startgass for noen nytte nå? Takk for innspill hvertfall !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp fått samme problem med en: VW Passat 4WD, 1.8 l, 92 kW, 2000, 3B ATP. Verkstedet sliter med å finne feilen. Forstår jeg deg riktig, dersom jeg tror at du mener at problemet kommer fra drivstoffet?

Problembeskrivelse: Motoren starter lett og går normalt på tomgang, bilen mister momentet plutselig og får det like plutselig tilbake. Får en følelse av manglende tenning, plutselig redusert drivstofftilførsel eller plutselig blokkering av luftgjennomstrømningen. Bilen klarer så vidt fartsgrensen på flat vei, men må gire ned i oppoverbakker. Motoren lar seg ikke ruse ut over 4 til 5 tusen omdreininger. Har en følelse av at bilen i den senere tid har drukket 10 til 20 % mer drivstoff enn det som skulle forventes. Motoren kan plutselig starte å trekke normalt igjen uten endring av gasspådraget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår