Gå til innhold

Fyllekjøring - hva kan forventes?

Ranger emnet


notoddenman

Anbefalte innlegg

Hei, jeg ble tatt med fyllekjøring. skulle flytte bilen hos en nabo. kjørte 50 meter og kræsja i en liten stein. Hadde 1,03 i promille. Fikk panikk og endte med at jeg ble tatt.

 

Saken har ikke vært i retten enda, men fikk brev i posten..

 

Aktor foreslo dette som straff:

Straffen foreslås satt til fengsel i 21 dager som gjøres betinget med en prøvetid på 2 år og til å betale kroner 10.00,- i bot, subsidært fengsel i 15 dager. Forslaget til straff begrunnes med at siktede har kjørt med en alkoholpåvirkning som etter gjeldende praksis normalt medfører betinget fengsel og bot. I skjerpende retning er det vektlagt at kjøringen medførte trafikkuhell (steinen jeg traff på siden av bilen) Bilen ble overhode ikke noe totalvrak eller noe.

 

Tap av førerretten i medhold av vegtrafikkloven paragraf 33 nr. 1 jf. Tapsforskriften paragraf 3-2 nr. 2 for en periode på 22 måneder begjæres idømt. Det vises til begrunnelsen for straffeutmålingen.

 

Siktede antas ut fra straffeforslaget å ikke ha krav på offentlig oppnevnt forsvarer.

 

 

Hva skal jeg gjøre jeg? Kan jeg forvente meg at dette blir straffen jeg får? :(

 

Dersom jeg mister lappen i 22 mnd, må jeg ta alt på nytt om jeg skal ha lappen igjen da? altså, kjøretimer osv??

 

 

Jeg har tilstått og lagt meg helt flat! Jeg hater at jeg gjorde det, men jeg vil virkelig ikke ha en så alvorlig straff, det vil ødelegge livet mitt i over 2 år :( Er det, det staten vil?

 

Kan noen være så snill å komme med noen råd til meg her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater at jeg gjorde det, men jeg vil virkelig ikke ha en så alvorlig straff, det vil ødelegge livet mitt i over 2 år :( Er det, det staten vil?

 

Ingen av de som blir tatt i fyllekjøring vil ha straff - om de kunne velge, men når er det slik at det valget har de ikke.

 

Vil tro at du, lenge før du satte deg full bak rattet, visste hvilke reaksjoner det er på slikt, samt hva som er normal straffeutmåling for slike overtredelser. Når du spør om staten vil ødelegge to år av livet ditt, så vet du temmelig godt, at det er du selv som har lagt opp til dette, at det er du selv som har ødelagt for deg ved å sette deg bak rattet og kjøre når du er så påvirket at du ikke kom lenger enn 50 meter før det gikk galt.

Du skal være glad det du kræsjet i var en stein og ikke en person - så alt kunne faktisk ha vært forferdelig mye verre for deg. Du har vært heldig og slipper unna med en bulk i bilen, en "ripe i lakken" (din egen) samt en bot slik at du forhåpentligvis aldri gjør dette igjen :)

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil i bestefall komme ut av det med betinga fengsel, 10k i bot og 1 års utsettelse. Men dette avhenger av kva juristen din meiner er på sin plass i din sak. Åta det videre til retten når dei har bevis på at du har fyllekjørt er både bortkasta pengar og tid for både deg og rettsvesenet.

Mercedes Benz 190E -90 (solgt)
Opel vectra B -97 (kondemnert)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så leit at du har blitt siktet for promillekjøring. Du må nok belage deg på å være uten førerkort i disse 22 månedene. Siden tapsperioden er lengre enn 12 måneder - så må du avlegge full ny førerprøve. Det vil si, avlegge teori og praktisk førerprøve hos Statens Vegvesen.

FOR 2003-12-19 nr 1660: Forskrift om tap av retten til fre motorvogn mv.

 

Dersom du mener at 22 måneder er uforholdsmessig hardt for deg - at det vil ødelegge livet ditt i 2 år som du selv mener, så har du muligheten til å søke å få nedsatt tapsperioden.

FOR 2003-12-19 nr 1660: Forskrift om tap av retten til fre motorvogn mv.

 

Det skal være særlig sterke grunner, til å få innvilgelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår