Gå til innhold

Servicelapen lyser, motorstyring, luftmengdemåler?

Ranger emnet


SuperSaxy

Anbefalte innlegg

Hei,

vi har en Yaris 2004mod., med en literen. Den har gått 160tusen.

I sommer begynte den å gå merkbart dårlig, helt plutselig. Når vi kjørte i dag, begynte servicelampen å lyse. Eksosen lukter dårlig, og bilen går som sagt dårlig. Lurer på om det kan være luftmengdemåleren eller motorstyringen. Kan man ta diagnose uten diagnoseverktøy, hvis det går an, hvordan gjør man det? Hva kan jeg bytte og hva er verkstedjobb? Pappa har endel erfaring, men han er lei av å ligge under bilen, så ting som ikke tar en hel dag å fikse skal gå å skifte.

Takker for svar!

 

SuperSaxy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få lest ut feilkoden på et verksted også skifter du delen selv så sparer du jo en del penger. Sansynligvis så er det en tenningsdel eller luftmassemåler, umulig og si på sparket.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Bilen var inne på et lokalt verksted. Der fikk de lest av feilkodene. Det viste seg at det var feil på veivsensoren og kamakselsensoren. Verkstedet ringte til Toyota, de sa at kodene var motstridende. Verkstedet anbefalte å ikke bytte noe, siden det er så mye usikkerhet. De nullstilte hjernen, og lampen sluttet å lyse, men motoren forble like slapp som før. Etter et par uker begynte lampen å lyse igjen.

 

Noen som vet hva som kan være feil? Er det noe vits i å blåse ren luftmengdemåleren, den fusker ikke på tomgang, eller i fart, den er bare slapp.

Takker for svar!

 

SuperSaxy

Endret av SuperSaxy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skifte kjede på dama sin for litt sia, er en ganske ålreit jobb men må påregne en 5000 i bare deler !!

Du burde ha nytt av alle drev og såklart kjede. Drev ser du om du må skifte på tennene. Som regel tar dem skade av slakt kjede. Ser på det på tennene, dem står ikke rett opp mer men tipper litt mot en side. Gjør dem det så må begge deler byttes. Eller så slites det nye kjedet fort i samme tilstand som deg gamle.

Eller så er det VVT på de her, da burde du bytte VVTdrevet og solinoidet til VVTstyringen. Ganske rask jobb men må vite hva en en gjør.

 

Er en sykdom på 1,0L at kjede sliter seg. Det gamle var 2cm lenger enn den nye for vår del.

Eller så hører du VELDIG fort om kjedet er slitt, da klakrer noe voldsomt på registersia av motoren!!!! Virkelig VOLDSOMT.

Eller så er det jo ofte at slike sensorer kan bli dårlig etter tid da, men begge samtidig virker usannsynlig eller uflaks.

Endret av HenrikH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår