Gå til innhold

Eksos og bensintryks regulator til BMW E30 325 ombygd til turbo. 1986 mod.

Ranger emnet


Mariuswm

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg sitter å vurderer å kjøpe en BMW E30 325 1986 mod som er ombygd til turbo, men har noen mangler for den kan være oppe å gå.

 

Jeg må blant annet bygge ny eksos til den fra bunnpanne og videre bakover. Trenger tips og meninger til dimensjon av eksos og hvordan materiale jeg må bruke. Har aldri gjort dette, men har noen høyre hender som står til hjelp under selve operasjonen :).

 

Planen er at den skal ligge på 0.8 bar turbotrykk når sommertiden kommer for fult og 0.4 bar på vinteren, dette er grunnet fordi at jeg vil helst slippe å ha tilfart når jeg vil opp en liten bakke :p. Så jeg regner med at jeg må gå ut i fra at eksosen skal være bygd for 0.8 bar.

 

Så over til spørsmålene:

 

Hvor stor må eksosen være?

Hvilke type rør burde jeg bruke?

Burde det sveises raka rør helt bak siden den ikke ble levert med katalysator originalt?

Hvor omfattende er jobben?

Kostnad (?)

 

Så over til den her bensintryksregulatoren.

 

På denne motoren er det en manuell form for regulering på fordeleren (?)

Kan det monteres eller byttes ut sånn at man får en form for universal regulator, og hvordan er virkemåten og funksjon til disse regulatorene?

 

- Dette ble vel mange spørsmål, men jeg er rimelig ny på dette så det er sikkert feile påstander i tråden. Tar veldig gjerne i mot veiledninger og hjelp! :)

 

Takk på Forhånd!

Endret av Mariuswm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt råd til deg er å lese deg opp slik at du får en del kunnskap om turbo konvertering generelt. Å få en slik motor til å fungere krever litt kunnskap, dersom det ikke er programerbart sprut og du setter bort alt.

 

Det står mye bra på http://www.bimmers.no

pajero vinterbil

bmw e30 turbo godkjent:)-> Twin Turbo

 

har en e30 320I for salg som kan vises med turbo. søknadspapirer er godkjent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter som hva jeg har fått opplyst av selger så er det bare å tilpasse ny eksos, rådet meg til 2,5" og to lydpotter.

Han hadde også en lamndamåler liggende for måling i eksos.

 

Sånn som ha la det fram til meg var det egentlig bare å justere på fordeleren etter eksosen var montert, og finne riktig blanding mellom luft og drivstoff. Så skulle bilen være oppe å gå.

Dette er noe jeg fikk vite nå nylig, hørtes ikke så omfattende ut fra hans perspektiv.

Dette er en kjenning av meg, han forklarte det slikt at det var det hele for å få denne oppe til å gå, men så sa han at jeg burde få tak i en bensintrykks regulator å sette på.

 

- Meninger om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår