Gå til innhold

abs lampe lyser w124 230E


mrdahlern

Anbefalte innlegg

hei. har en 230E w124 abs lampa begynte og lyse etter en skikkelig regnværsdag og etter at bilen bare stoppet. fant ut problemet til at den stoppet og det var gåen rotor og fordeler lokk. men har sjekket begge sensorene foran dem er OK. er det da hjernen eller den sensoren i bakstillinga som er problemet. men har fått beskjed om den i bakstillinga paijer sjeldent!.. og modul og hjerne til absen er det det samme eller 2 forskjellige ting??

 

veldig fint med noen svar fra folk som kjenner til problemet eller har litt peiling å dette ;)

 

Mvh stor MB w124 fantast=)

 

fant nå ut av problemet.. bak batteriet unn under til høyre sitter det en liten sikringsboks med 2 sikringer(10 amper) den ene var gåen byttet den abs lampa sluttet og lyse problem fikset ;) hehe så hvis dere får en abs lampe som lyser fra du skrur på tenninga og mens den står og og mens du kjører sjekk det først ;)

Endret av mrdahlern

proud owner of MB 230E w124

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for respons=)

problemet var fikset en liten stund lampa lyser nå bare mens jeg kjører.. begynner nå og tvile på at de følerne er i orden foran kanskje de ikke gir nok til og tilfredsstille feilsøkeren i bilen.. skjønner ikke helt detta her. hehe og med modulen gåen vil det da gjøre at abs lampa lyser og hvordan sjekker jeg at den er i orden?

når hjernen er gåen så hadde det vel lyst hele tiden.. så tviler på at det er modulen eller hjernen tror det er følerne..

 

og noen som vet om pris på abs følere?

og hvordan man kan finne ut hvilken føler som er gåen uten å betale shorta for en diagnose hos MB?

og trenger også pris på bremserør og hvor det er mulig og få tak i det uten å betale alt for mye?

Endret av mrdahlern

proud owner of MB 230E w124

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du fortsatt har ABS lampa etter å ha rengjort/byttet ABS sensorene, og muligens merker noen symptomer til pussig gange på motoren i tillegg så kan det være verdt å ta en nærmere titt på OVP releet. (Overspenningsreleet) Dette releet er det sølvfarga releet med rød topp og etpar synlige sikringer under et glasslokk på toppen, er plassert bak batteriet sammen med noen flere svarte releer rett ved der hjernen og alt det ligger. Dette releet kan i mange tilfeller forårsake mange pussige symptomer på W124, rar motorgange og i mange tilfeller at ABS lampa begynner å lyse.

 

Årsaken er oftest at loddingene inni dette releet løsner fra printplata etter mange års bruk. Releet blir utsatt for vibrasjoner, varme, kulde og kondens, og resultatet er at loddingene slipper. Enkleste er da å kjøpe et nytt OVP rele hos Mercedes, evt ebay hvis man tør å kjøpe derfra. (Jeg har gjort det selv og har bare god erfaring med det)

 

Hvis du er kyndig med loddebolten så er det mulig å reparere loddingene også ved å varme dem forsiktig, men anbefaler det ikke hvis du ikke har loddet mye før. Det er fort gjort å gjøre vondt værre hvis du får overslag mellom loddingene.

 

Men som sagt, det kan også være så enkelt som skitt i ABS sensorene dine. Så få eliminert det først og fremst tenker også jeg. Det trenger ikke å være noe feil med OVP releet ditt altså. Bare nevner det i tilfelle ABS lampa skulle vedvare etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min erfaring er det sjeldent trøbbel med sensorene på disse, og den i klokka bak er den som ryker først, er den av metall er den reltivt lett å skifte, er den av plast kan det jo bli litt mere moro, sett av god tid og skift olje etter en tid.

 

Siden den sikringen hadde røket, og det virket en periode etter skifte av den, så er jeg rimelig sikker på at OVP er defekt, OVP er det relèet som du skiftet sikring på.

 

Sjekk også hjullager foran, er det slarketet kan fort sensorene gå, det er det eneste som har fått de til å ryke for min del også.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for respons igjen =)

 

begge følerne foran er tatt ut og renset.. åssen sitter den følern i bakstillinga? er den knirkete å få byttet eller må man ned med en hel del før du kommer til?..

 

og ja den går på lavt turtall på tomgang men går normalt så fort jeg trår på pedalen.. sånn har den vært siden jeg kjøpte den for 2 år sia.. før abs lampa begynte og lyse..

 

det som skjedde var at jeg byttet sikringa etter det så lyser den ikke på tomgang.. men så fort jeg begynner og kjøre så lyser den.. ene hjullageret var gåent jeg bytta hele navet og har sjekket i ettertid at det sitter som det skl så det skl ikke være noe der.. men etter hva jeg har hørt da så er det mest sannsynlig sensorene i og med at den ikke lyser før jeg begynne og kjøre.. men skl sjekke ovp reelet også=) før jeg begynner og kjøpe sensorer hehe.. ovp releet er ikke gåent tok det ut sjekka loddingene alt så bra ut abs lampa lyste hele tia når jg starta den og sluttet når jg satte den tilbake.. men lyser fortsatt under kjøring ;) så tror sensor problem da =)

Endret av mrdahlern

proud owner of MB 230E w124

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår