Gå til innhold

Bensinforbruk på din A6 2.4?

Ranger emnet


Tim0n

Anbefalte innlegg

Måling på siste fylling gav 0,78 !! Nå på sommerdekk.

Kan det være for at jeg har kjørt litt med manuell giring at det bedret seg slik?

Tenker og at kanskje en del er for calipere er skiftet bak + herjet litt med å brems så slipper bedre fremme, men clipere der skal også skiftes.

AUDI A 6 (4B), 97-04, 2.4i Quattro Avant 165 hk 12.97-01.05, AGA/APS/AML/ALF/ARJ    

Modell:AUDI A6 4B   Motor:APS   År:1999   Måned:0   Reg. dato:19990609   KW:121   HK:165   Chassinr:WAUZZZ4BZXN125771   Drivstoff:Bensin       Gearkasse:Unknown   Dekk:195/65 R 15   Hjuldrift:4WD   Farve:GRÅ     Karosseri:Kombi 
Eneste biler som har vert bra i mitt eie har vert Renault, ellers bare hatt tyskere og ikke vert bra noen av de. Er ikke driftssikkert rett å slett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nei hvis det ikke er en blaff så..

Vi får se etter jeg har skiftet caliper fremme og..hva den får av målinger da på snitt på 3 tanker f.eks

 

Jeg har og kjørt på 3 gir en del i 80 for prøve å blåse bort litt gammel gørr..uaikker på hvor mye det har hjulpet..Vil nok prøve mer det.

AUDI A 6 (4B), 97-04, 2.4i Quattro Avant 165 hk 12.97-01.05, AGA/APS/AML/ALF/ARJ    

Modell:AUDI A6 4B   Motor:APS   År:1999   Måned:0   Reg. dato:19990609   KW:121   HK:165   Chassinr:WAUZZZ4BZXN125771   Drivstoff:Bensin       Gearkasse:Unknown   Dekk:195/65 R 15   Hjuldrift:4WD   Farve:GRÅ     Karosseri:Kombi 
Eneste biler som har vert bra i mitt eie har vert Renault, ellers bare hatt tyskere og ikke vert bra noen av de. Er ikke driftssikkert rett å slett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Neida det går literen og i overkant.

 

Kjøre en manuelt en del synke det fort til 0.8

 

Så sånn er det.

AUDI A 6 (4B), 97-04, 2.4i Quattro Avant 165 hk 12.97-01.05, AGA/APS/AML/ALF/ARJ    

Modell:AUDI A6 4B   Motor:APS   År:1999   Måned:0   Reg. dato:19990609   KW:121   HK:165   Chassinr:WAUZZZ4BZXN125771   Drivstoff:Bensin       Gearkasse:Unknown   Dekk:195/65 R 15   Hjuldrift:4WD   Farve:GRÅ     Karosseri:Kombi 
Eneste biler som har vert bra i mitt eie har vert Renault, ellers bare hatt tyskere og ikke vert bra noen av de. Er ikke driftssikkert rett å slett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hadde en lengre tur med bilen, ca 40 mil, og brukte gasspedalen snilt men ikke overdrevet snilt. Hadde også noen forbikjøringer. Vanlig kjøring men ikke flat pedal ved akselerasjoner, utenom forbikjøringene:-)

Fikk et forbruk på 0,77 pr. mil og det er overraskende bra.

Jeg har nå fått en misstanke på at registerreima kan ha hoppet over en tann, eller at ved bytte av den kan de ha satt den på en tann feil.

Har lest noen forum på at det kan merkes på den måten jeg mener bilen min oppfører seg.

Noen som vet hvordan en V6 motor oppfører seg om det er en tann feil på den ene siden?

Syns den elektriske vifta på radiatoren starter raskt også, så jeg tror motoren blir fort varm når jeg kjører i kø/lite fart.

Bilen trekker bedre (tror jeg) om jeg bare gir litt gass mot at jeg trukker gasspedalen langt inn/helt inn. Dette er spesielt på turtall under 3200-3500 omd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har noen vert bort i at kamakselsensor har vert dårlig/defekt uten å få opp feilmelding på det?

Jeg har lest en del tråder der symptomene er samme som jeg har ved kjøring, sett bort fra at jeg ikke har problem å få start, men jeg har ikke noe motorlampe eller feilkode som tilsier det.

Om reima står en tann feil, må jeg av med hele frontplaten for å sjekke det eller er det andre måter å gjør det på ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Lyste ikke hos meg heller og gikk fint, men brukte vel 1,3 på mila? husker ikke helt.

 

Koble i fra to kontakter, en på hver side ved torpedoveggen. Den ene er litt trangt å komme til.

Du ser at det går ledning fra kontakt og ned på sonden på eksosen i bakkant av motor. Lommelykt treng du sikkert.

Etterpå gikk den på literen i Drive.

 

Kan  ikke si at det sank noe mer etter å ha skiftet de.

Skiftet de selv ovenfra, men bante litt kan du sei.

Ser den bruker literen enda i Drive.

Men her vestpå får vi ikke målt på tørr vei, da vi kjøre i konstant regnvær :-P

 

Pris variere så mye.

 

 

 

Her er en fin link til deler. Husk sjekk shipping så du vet hva du skal betale.  Her kommer moms også som du betale i posten når du henter.

 

https://www.rexbo.eu/

 

 

Hvis du vil være safe ,  kan de også få data på bilen, som du finn her: http://catalog.meca.no/CarSelect.aspx?CategoryType_ID=1

 

 

 

Ellers er ebay fin.

 

Husk å sjekke at de har minst 99% fornøyde kunder, hos den du handler med..

 

Søk med dele nr for å være sikker.

 

Dele nr finn du her:   http://no.realoem.me/Audi/RDW

AUDI A 6 (4B), 97-04, 2.4i Quattro Avant 165 hk 12.97-01.05, AGA/APS/AML/ALF/ARJ    

Modell:AUDI A6 4B   Motor:APS   År:1999   Måned:0   Reg. dato:19990609   KW:121   HK:165   Chassinr:WAUZZZ4BZXN125771   Drivstoff:Bensin       Gearkasse:Unknown   Dekk:195/65 R 15   Hjuldrift:4WD   Farve:GRÅ     Karosseri:Kombi 
Eneste biler som har vert bra i mitt eie har vert Renault, ellers bare hatt tyskere og ikke vert bra noen av de. Er ikke driftssikkert rett å slett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Flushet girkassen hos Automatservice i Bergen (Åsane, Salhusveien)..

Skal få målt nå etter hvert.

Drar vel ikke bedre, men går lettere og girer seff mye bedre.

Oljen som var på så ikke ut. :-P  Men ante meg..

AUDI A 6 (4B), 97-04, 2.4i Quattro Avant 165 hk 12.97-01.05, AGA/APS/AML/ALF/ARJ    

Modell:AUDI A6 4B   Motor:APS   År:1999   Måned:0   Reg. dato:19990609   KW:121   HK:165   Chassinr:WAUZZZ4BZXN125771   Drivstoff:Bensin       Gearkasse:Unknown   Dekk:195/65 R 15   Hjuldrift:4WD   Farve:GRÅ     Karosseri:Kombi 
Eneste biler som har vert bra i mitt eie har vert Renault, ellers bare hatt tyskere og ikke vert bra noen av de. Er ikke driftssikkert rett å slett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flushet girkassen hos Automatservice i Bergen (Åsane, Salhusveien)..

Skal få målt nå etter hvert.

Drar vel ikke bedre, men går lettere og girer seff mye bedre.

Oljen som var på så ikke ut. :-P  Men ante meg..

 

Vurderer det samme, var det aldri skiftet på din? Kmstand?

 

Min er gått 210, er skiftet på 136 faktisk...

 

Viktig at den rengjøres skikkelig før ny olje fylles pga renseegenskapene er bedre på den nye olja som kan dra med seg gammel avleiring i kassen. Da er veien kort til havari..

2002 Audi A6 2.4 Quattro Avant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer det samme, var det aldri skiftet på din? Kmstand?

 

Min er gått 210, er skiftet på 136 faktisk...

 

Viktig at den rengjøres skikkelig før ny olje fylles pga renseegenskapene er bedre på den nye olja som kan dra med seg gammel avleiring i kassen. Da er veien kort til havari..

 

 

Hvis de som flusher kassa gjør det sånn det skal gjøres så er ikke det noe vanskeligere enn å åpne en cola boks og helle det over i et glass ;) 

 

"Skifte" av automatolje er bare et påfunn for at kassa skal vare litt lenger. Ofte får man ikke skiftet med enn 1/3 av oljemengden. Noen få girkasser klarer man å tappe ut tett opptil 1/2, men fortsatt langt ifra gunstig. 

 

Jeg flusher kassa mi på 60'000km, men nå har jeg vesentlig bedre pris på olje og gjør alt selv. 

Andre anbefaler jeg å skifte olje på 60'000km og flushe på 120'000km. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Gutt78: Nei, vet ikke om den har vert skiftet før. 

Litt friskere i avsparket ble den også.

Motorbremsen kom seg ganske mye.

Jesper1201:  De fluchet, skiftet filter og pakning + bunnpanne da den hadde fått en stygg smell og de fikk ikke den gamle tett. (slått nedpå noen ganger og det hang dråper på den da de fikk den inn.)

 

 

Flushe på 60'000km, men også skifte på manuell på ca 80.000 sier en erfaren mekaniker jeg kjenner.

Han sier også at 99,9% av grunnen til at girkassene ryker uansett merke, er  manglende oljeskift.

 

 

AUDI A 6 (4B), 97-04, 2.4i Quattro Avant 165 hk 12.97-01.05, AGA/APS/AML/ALF/ARJ    

Modell:AUDI A6 4B   Motor:APS   År:1999   Måned:0   Reg. dato:19990609   KW:121   HK:165   Chassinr:WAUZZZ4BZXN125771   Drivstoff:Bensin       Gearkasse:Unknown   Dekk:195/65 R 15   Hjuldrift:4WD   Farve:GRÅ     Karosseri:Kombi 
Eneste biler som har vert bra i mitt eie har vert Renault, ellers bare hatt tyskere og ikke vert bra noen av de. Er ikke driftssikkert rett å slett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

1,2 pr mil.. gosj

AUDI A 6 (4B), 97-04, 2.4i Quattro Avant 165 hk 12.97-01.05, AGA/APS/AML/ALF/ARJ    

Modell:AUDI A6 4B   Motor:APS   År:1999   Måned:0   Reg. dato:19990609   KW:121   HK:165   Chassinr:WAUZZZ4BZXN125771   Drivstoff:Bensin       Gearkasse:Unknown   Dekk:195/65 R 15   Hjuldrift:4WD   Farve:GRÅ     Karosseri:Kombi 
Eneste biler som har vert bra i mitt eie har vert Renault, ellers bare hatt tyskere og ikke vert bra noen av de. Er ikke driftssikkert rett å slett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Hei,

Vil begynne med å si at disse modellene ikke er kjent for å gå spesielt godt. De er svært tungt giret i forhold til hva motoren yter - og såvidt jeg har skjønt er disse kassene likt giret som på 2,8 og 3.0l som yter 193 og 220 hk,  og selvfølgelig mer dreiemoment. Gjerne fordi dette var billigere i produksjonsfasen, ikke vet jeg.

I 2007 hadde jeg en 2.4FWD, (feilhjulls trekker, halv audi. Kall det hva du vil (-: ) men altså ikke Quattro, denne var det litt mer ''guff'' i enn Quattroen jeg har i dag og den var litt mer drivstoff gjerrig, noe som sier seg selv når den da har to hjul mindre å drive, for å si det enkelt. 
Men... ved skift av toppdeksel pakninger og kamaksel pakninger  osv. ble også hele opplegget for pcv byttet (den gang var det garanti ) fordi det er håpløst, elendig og ryker/tetter seg om man ikke har gjevnlig olje/filter service på bilene og av og til tyner de litt på 2-3 gir f.eks. Undertykksventilens (Delenr: 077103245B) diafragma er som et høyttaler element, og har en lei tendens til å revne i bevegelses feltet, om jeg kan si det sånn.. 
Dvs. at ventilen ikke får gjort jobben den skal gjøre (såklart). Og bilen blir mongo dau, altså mer dau enn normalt, men kan gjerne feiltenne litt også og til slutt slår den ut feil på det ene med det andre og du får en haug med feilkoder som ikke er reell i det hele tatt, som f. eks lambda også baller det på seg med unødvendige utgifter og bortkastet tid. 

Altså, er det olje i plugghullene  dine og/eller i utkant av toppene, feiltenning, motorlampe, lat bil osv. kan du bare hoppe rett på pcv med engang.

Jeg har også i dag en 2003 A6 2.4 Quattro sedan, denne har nylig begynt å få feiltenne på 12-1500rpm og selvfølgelig den gule lampa vi ikke liker i instrumentet.. 
Det første jeg sjekker pcv. Så jeg har gått over rørene og åpnet ventilen, og der er diafragmaet røket og ett rør sprukket(oem). (Leser også av feilkoder)
Alt vakuum er ellers nytt og absolutt ikke av oem kvaliteten VAG leverer. Men uansett, disse pcv ventilene ryker stadig, og da risikerer du også oljelekkasjer fra toppene/toppdekselpakninger, feilkoder, motorlampe og en bil i nødmodus.  
Obs: Toppdekselpakninger, disse er det ikke vits å tenke på å bytte en gang uten å ta pcv systemet samtidig, da risikerer du bare å blåse de igjen. 

Noen andre ting å nevne:  sjekk at batteriet (lading) ditt er i orden, er det ikke i orden vil også det kunne fremprovosere en masse feilmeldinger. og bytt bensin filter og kontroller evap (evaporative emisson control system), og evap ventil/solenoid. (Aktivkullfilter ventil, delenr:1C0 906 517 A) 

Når det er snakk om forbruk så ligger min stortsett på 0.87-1.1l pr. mil. alt ettersom vær og vind eller opp og ned, korte lange turer (faktisk veldig nærmt det leverandøren opplyser at forbruket er på disse) Korte turer på kald maskin vil øke forbruket ditt betraktelig og tette igjen rør osv. eks: til og fra butikken turer. 
I forhold til innlegget ditt tok jeg mer en tur med bilen i kveld. Nullet ut snitt forbruk og km når bilen hadde nådd optimal drifts temperatur, og startet da ferden med både rolig og ''hard'' kjøring (det den hadde å gi 2-3 gir) på et 42,2 km A-B, med mye opp ned og svinger. Endte da opp med 0.95 l pr. mil. skal nevnes at jeg ikke har fått på ny pcv ventil enda da den nettopp er bestilt.  Men den har fått en midlertidig rep. i form av pakkningsmasse der den var sprukket, uten å likevel funkere helt optimalt siden fjøra også er dårlig. 

I forhold til ned giring oppover bakker osv. så bruker jeg ofte tiptronicen, dette spiller inn på mitt forbruks bilde i liten grad, men nok til at jeg har tenkt å fortsette med det. 
Girkassen/motor/styreenheter/moduler har flere under program enn Drive, sport og tiptronic, de lærer seg også ens kjøremønster og justerer seg deretter. Kjører man på lave turtall programmerer bilen seg deretter, og det resulterer i en dau bil og dårlig respons, spesielt på lave turtall og igjen tetting av pcv rør og ventiler som går i stykker. Spesielt på lave turtall fordi girkassa er høyt giret i forhold til motorens effekt og NM, så sånn er det egentlig bare.. Dessverre :p

Tror det var det jeg hadde av input. Håper det kan være til hjelp :-)

Legger ved et bilde av instrumentet etter turen i kveld. (Beklager kvaliteten)

God helg :-)
 

IMG_1488.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til, om du ikke finner info om motoren på nettet, 2,4 literen altså. Så anbefaler jeg deg å heller søke på 2.8 literen. 
Denne står i flere VAG modeller og info rundt den er mer utbredt enn 2.4l - da denne ikke mange av i utlandet, f.eks Amerika.
Personlig søker jeg alltid på a6 4b(2) c5 2.8 V6, passat 2.8 V6 eller vag 2.8 V6 og type feil, så dukker det alltid opp noe. Rett og slett fordi det nærmest er umulig å finne info om 2.4l (BDV) som jeg har. De tre forskjellige 4B(2) C5 2,4L: ASM, AMM, BDV.

Vil også påpeke at ikke alt er likt motorene, de ulike systemene er litt forandret på, men funksjonene er de samme, så man skjønner,. tegningen når du ser det selv :-)  

DENNE siden her kan du se på delekart over din bil.
Jeg bruker den stort sett hele tiden når jeg lurer på f.eks dele nr. 
Bare pass på at du går inn på lenker med din motorkode - som står under : ''Modell data'' til høyre på skjermen når du er inne på rett karosseritype :-) Litt synd at man ikke kan bruke chassinummer, men det går greit uten :-) 

Her er et eksempel på en dårlig PCV Undertykksventil. Denne er riktig nok fra en A8, men er igjen samme ventil med samme delenr. som på min.

Nå vet jeg ikke om du har bilen enda heller, men jeg håper jo det og at dette kan bidra til at den blir frisk :-) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår