Gå til innhold

Rekkevidde på vinter!


RasleRasle

Anbefalte innlegg

Hei,

Sitter å teller på knappene om jeg skal handle eller ikke.

Jeg kommer til å pendle med bilen og ha en stasjonsvogn som bil nr. 2.

 

Tur/retur jobb er 12 mil, og jeg har mulighet til å lade på jobb.

 

Det jeg lurer på er følgende:

På vinteren, når tempen bikker 10-20 minusgrader, hvordan fungerer bilen i praksis?

Jeg har isolert garasje både hjemme og på jobb, så når jeg setter meg i bilen, er tempen på bilen sjeldent lavere enn 0 grader. Hvordan fungerer dette, er batterikassa isolert slik at ikke tempen på batteriene faller til 15 minus etter 10 min på motorveien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Sitter å teller på knappene om jeg skal handle eller ikke.

Jeg kommer til å pendle med bilen og ha en stasjonsvogn som bil nr. 2.

 

Tur/retur jobb er 12 mil, og jeg har mulighet til å lade på jobb.

 

Det jeg lurer på er følgende:

På vinteren, når tempen bikker 10-20 minusgrader, hvordan fungerer bilen i praksis?

Jeg har isolert garasje både hjemme og på jobb, så når jeg setter meg i bilen, er tempen på bilen sjeldent lavere enn 0 grader. Hvordan fungerer dette, er batterikassa isolert slik at ikke tempen på batteriene faller til 15 minus etter 10 min på motorveien?

 

 

 

Jeg kjøpte Leafen i starten av juni og har nå kjørt 5000+ km. Er kjempefornøyd og er ikke bekymret for vinterdriften. Jeg har 42km til jobb inn til oslo der halvparten er på motorvei. Kan også lade på jobben og lader derfor kun opp til 80%. I sommer var jeg sjelden under 70km gjenstående hverken på morgenen eller hjemme. Kjører rundt 10mil pr dag.

 

I sommer så var klimaen stort sett av, luftet heller hvis det var varmt. Nå er det rundt 3-6 grader på det kaldeste og kjører med varme i setet & rattet (påvirker ikke kapasitet) og med varmeapparatet på 24-25 grader. Fryser ikke og bilen er forvarmet på morgenen med 220V. Har da rundt 50km gjenstående om morgenen så det ser ut som om jeg mister rundt 20km med rekkevidde.

 

Kan ikke skønne at vinteren skal bli noe problem siden jeg har mye å gå på og kan også øke til 100% når det er bikkjekaldt hvis det trenges. Har helller ikke funnet noe på nettet om vinterproblemer sist vinter for de som da kjørte leaf.

 

Tror jeg har lest at høy varme (f.eks ørken) er verre for levetiden for batteriet?

 

Bonusen er driftkostnaden på rundt 3-4kr for å kjøre til jobben i motsetning til dieselbilen som nok ligger på rundt 40kr:) Alle de andre fordelene er bonuser som er kjekke nå, men som kommer til å forsvinne... Servicer er også billigere. Jeg tror også at sjansen for driftsfeil er mindre på elbiler enn bensin/diesel?

 

I tillegg er den bare deilig å kjøre:) Gjør det jeg kan for å slippe å kjøre den andre bilen!

Endret av dagviggo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår