Gå til innhold

Koble fra batteriet?

Ranger emnet


haagen1

Anbefalte innlegg

Hei

 

Skal skifte pærer på familiebilen, da trenger jeg å ta ut batteriet først. Pga plass.

 

Hvordan +/- side skal jeg koble av først? Og hvordan side+/- skal kobles på først, når jeg har settet batteriet tilbake?

 

Er det fare får støt når jeg kobler i fra, eller på kablene?

 

Takk for svar p� forh�nd. :-)

Endret av haagen1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat det samme hvilken rekkefølge du gjør det i. Husk at når bilen ikke har strøm så kan du måtte skrive inn igjen radiokode etter at du er ferdig så kan være greit å ha den liggende før du gjør det.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og grunnen til dette er at da reduserer man faren for å kortslutte batteriet med verktøyet man bruker.

 

Og nei, du får ikke støt av 12 volt, så det trenger du ikke å bekymre deg for. Hvilken bil er det forresten?

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du som nettopp har hatt fagprøve bør vite at minuspolen alltid skal av først.

Motsatt når du skal koble til batteriet igjen.

Har jeg aldri hørt, men om jeg jobber på bilen om kun trenger å ta av en batteripol så tar jeg alltid av minusen.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og grunnen til dette er at da reduserer man faren for å kortslutte batteriet med verktøyet man bruker.

 

Og nei, du får ikke støt av 12 volt, så det trenger du ikke å bekymre deg for. Hvilken bil er det forresten?

 

Er en subaru forrester :-)

 

Og så - av først, og - på tilsutt. Dette var jo veldig greit.

 

Takk for hjelpa folkens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt korrekt, minus først av, og sist på, dette for minimal kortslutningsfare ved koblingen. De få eldre bilene med positiv godsforbindelse gjør man selvfølgelig motsatt.

 

På en Subaru forrester vil eneste negative kosekvenser være å stille klokke og radio på nytt, samt at feilkoder blir slettet i løpet av en halvtime.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår