Gå til innhold

TeeRje: Ford fieste MK1 prosjekt

Ranger emnet


TeeRje

Anbefalte innlegg

Hallo folkens, tenkte jeg skulle legge ut prosjektet som jeg og noen kompiser av meg har skaffet for vinteren. det er da alts� en ford fiesta mk1. det hele begynte med at jeg stod p� statoilen her i lokal omr�det og snakket med en kompis, da det kom en hvit fiesta kj�rendes. han kj�rte forbi oss og bort i vaskehallen. jeg og kompisen min tenkte vi kunne ta en stripe bort og sjekke p� bilen da, i og med at denne var ganske str�ken! s� vi stod og sjek p� bilen og snakket med eieren, da han sa at han hadde end� en til fiesta st�endes, som hadde st�tt i 2-3 �r i en garage

 

. han hadde planer om og ringe til falken og be de hente bilen og vrake den, han skulle ikke ha noe for den. s� da sa jeg at jeg var intrisert i bilen og spurte litt fram og tilbake om hva som m�tte gj�res, og hvordan den var. s� vi endte med og ta en tur bort og se p� bilen. da vi kom bort der som han bodde stod bilen inni garagen opp� noen bukker uten panser og total nedst�vet! det var litt sm�fiks som m�tte gj�res f�r bilen kunne startes og kj�res, s� jeg sa jeg skulle tenke litt p� det. dagen etterp� snakket jeg med 2 kompiser og lurte p� om de ville v�re med p� et lite prosjekt, s� de var ikke sein meg og si ja! :) s� vi dro bort til eieren av fiestaen og ga beskjed om at vi skulle ha bilen. s� m�tte vi f� bilen kj�rbar slik at vi kunne f� den fraktet ned p� verkstedet. bilen manglet coil, rotor, fordeler lokk, plugger og kabler. kalipperen framme m�tte ogs� monteres p� igjen og lufte bremser. coilen hadde han kastet i en plastsekk som l� inni garagen, s� etter litt leiting fant vi coil, plugger, kabler og fordeler lokk. vi fikk smukket dette p� og bilen var s� og si klar til oppstart. batteriet var d�dt s� vi m�tte bruke start kabler. s� vi hentet den andre fiestaen og koblet opp kablene og fikk str�m p� bilen. for at vi skulle f� start m�tte vi gi den en dram med bensin, s� da m�tte vi bort og tappe mopeden for litt bensins slik at vi fikk en skvett til og hive oppi gasseren. :) s� pr�vde vi og starte men ikke faen om den ville starte. kom bare noen syke stikk flammer opp av gasseren og ut av potten. s� byttet vi om p� plugg ledningene og da startet den ganske s� bra! s� da var jo bilen s� og si klar til avhenting dagen etterp�. s� vi kj�rte alle hjem for og g� p� jobb og skole dagen etterp�. n�r vi var kommet hjem for dagen hadde vi avtale med eieren og komme og hente den litt ut p� kvelden.

 

s� kl 20:00 var vi klare for og hente den. s� vi kj�rte opp til fiestaen og hentet den. bremsene var d�rlige sa eieren, men det gikk helt greit og kj�re med. s� vi h�pte p� det beste og la i vei. da vi var kommet ut av nabolaget og ut p� hoved veien begynte bilen og riste og dunke som en annen skranglekasse. s� jeg sa at vi m�tte bare stoppe. s� vi vrengte inn i en buss lomme og gikk ut og sjekket. jada, da hadde han glemt og stramme til hjulboltene framme p� begge hjulene. s� vi fant ett hjulkryss og fikk de strammet opp og skulle kj�re videre. da byttet vi sjof�r og la i vei videre. da vi var kommet 600meter lengre bort. turde ikke vi kj�re bilen mer, det var s� og si null bremser p� bilen!

 

s� vi kj�rte inn i gargen til en kompis og fikk bilen p� plass der. men der kunne den ikke st�, s� vi m�tte bare f� fikset bremsene f�r vi kunne kj�re videre. ingen av oss hadde jekk, eller noe verkt�y, s� vi m�tte greie oss med det vi hadde. s� vi fant 2 bukker inne i garagen til han ene kompisen min, som vi hadde tenkt og sette bilen opp�. men s� kom neste problem. hvordan skulle vi f� bilen opp p� bukken. det vi endte opp med, var at vi fikk l�ftet bilen opp p� bukken slik at framhjulet var oppe av bakken, for at vi da skulle f� av framhjulet slik at vi kunne lufte bremsene. men s� hadde vi ikke bremseveske....... s� jeg ringte en annen kompis og ba han komme ned til meg med en dunk. han kom med en gang og fikk helt en skvett olje p� beholderen. s� fikk vi luftet bremsene og bilen var klar for avgang, igjen! s� vi fikk bilen ned fra bukken og kj�rte den ned p� verkstedet i hu og hast. og satte den inn der.

 

s� der st�r den n� og hadde da tenkt og begynne p� den s� snart som mulig. det som m� gj�res er, eu kontroll, er noe rust rundt om. men ikke for mye ( h�per jeg ) s� m� vi f� tak i orginal fj�rer slik at vi skal f� den godkjent. st�tfangere m� p� ogs�. :) siden vi fikk bilen gratis s� har vi vell ikke s� mye og tape, enn�! :) slenger innp� noen bilder fra avhenting n� s� skal jeg f� fikset fler bilder :)

kjør stil, opel uten tvil!

 

Min tråd med forlatte Opler: http://www.bilforumet.no/bilmerker/opel/ascona/276395-forlatte-ascona-ber.html
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår