Gå til innhold

P2187 - Feilkode på A4 2007

Ranger emnet


Audijohn

Anbefalte innlegg

Motorlampa på min Audi begynte å lyse for noen dager siden. I går morges når jeg fyrte bilen hadde lampen slukket igjen, men jeg fikk av likevel ut en feilkode:

 

P2187

- Systemet for magert på tomgang, rekke 1

- Permanent

 

Noen som har vært borti denne tidligere og har noen innspill?

Bil nå:
Audi A4 8E Avant Quattro 2.0T FSI (BWE) 2007mod
x-biler:
Audi A3 (3-dør) 2.0TDI Quattro, Audi 100 2.3L, Audi 100 2.6L
Alfa Romeo 156 Sedan 1.8TS, Alfa Romeo 156 Sportwagon 1.8TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18619/P2187/008583 - Bank 1; System too Lean at Idle

 

Possible Causes

Injectors leak/blocked

Air Intake Leak (after MAF)

Exhaust Leak

 

Possible Solutions

Check Mass Air Flow Sensor (G70)

Check Injector(s)

Check Fuel Pump

Check Activated Charcoal Filter (EVAP) System Solenoid Valve 1 (N80)

 

Special Notes

When found in the NAR 2.0T (BPY) check RVUTB: 01-09-03 or 2018919 for updated Crankcase Breather Valve

If the breather valve is faulty, full engine vacuum is typically found when removing the oil cap at idle.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Quattro73.

 

Jeg fant den på Ross-Tech sine sider jeg også når jeg skjønte hvordan jeg skulle lese det. :)

 

Er det noen som har noen erfaringer rundt denne? Da lurer jeg på om det er noe tradisjonelt/statistisk sett som går igjen ved denne feilkoden, evnt kjent problem med B7?

Bil nå:
Audi A4 8E Avant Quattro 2.0T FSI (BWE) 2007mod
x-biler:
Audi A3 (3-dør) 2.0TDI Quattro, Audi 100 2.3L, Audi 100 2.6L
Alfa Romeo 156 Sedan 1.8TS, Alfa Romeo 156 Sportwagon 1.8TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Oppdatering:

 

Hadde bilen på service i går (20.mai) og de sjekket litt mer rundt min pent lysende motorlampe. De mener at det kan være Lambdasonden foran katalysator som er dårlig. De hadde også vært borti at injeksjonen på en av sylinderene kunne være delvis tett og gi samme feilmelding(er).

Tror jeg må bite i det sure eplet og be dem om å skifte Lambdasonden..... så får vi se hva det kommer ut av det.

 

Fikk for øvrig kodene de tok ut og nå er det kommet to til i tillegg til P2187. Kodene er P0507 (Idle Control System RPM: Higher than Expected) og P2279 (Leak in Air Intake System).

Verkstedet nullet ut kodene, kjørte en tur og tok så ut ny diagnose; da dukket bare P2187 opp igjen, ikke de to andre.....

 

Det var på bakgrunn av dette at de mener at det kan være Lambda. Ved en evnt tett injektor burde jeg vel merket mye mer ved vanlig kjøring? Merker faktisk veldig lite feil.... eneste som kan nenvnes er at når jeg setter bilen i Park så går turtallet ned til ca. 800 for så å sprette opp til ca 1.100 og bli liggende der frem til jeg ruser motoren... da synker det igjen ned til ca. 800 og så opp til ca. 1.100 igjen.

Endret av Audijohn
Mer info

Bil nå:
Audi A4 8E Avant Quattro 2.0T FSI (BWE) 2007mod
x-biler:
Audi A3 (3-dør) 2.0TDI Quattro, Audi 100 2.3L, Audi 100 2.6L
Alfa Romeo 156 Sedan 1.8TS, Alfa Romeo 156 Sportwagon 1.8TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Nå har jeg fått tak i Lambdasonde og tenkte jeg skulle bytte den. Når jeg plugger fra den gamle leser jeg et nummer på den: 1 928 404 687, Code 1. På den nye står følgende nummer: 1 928 405 202, code 0. Disse tallene er jo vitterlig ikke like.... Men det trenger vel ikke nødvendigvis bety at de ikke går om hverandre? Noen som vet?

Bil nå:
Audi A4 8E Avant Quattro 2.0T FSI (BWE) 2007mod
x-biler:
Audi A3 (3-dør) 2.0TDI Quattro, Audi 100 2.3L, Audi 100 2.6L
Alfa Romeo 156 Sedan 1.8TS, Alfa Romeo 156 Sportwagon 1.8TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet rundt selv om nummerene ikke var identiske.

Siden jeg koblet ut batteriet når jeg byttet så lyste ikke motorlampa lenger når jeg nå fyrte opp motoren. Kjørte en liten runde og fikk opp arbeidstemp og merker ikke noe spesielt. Motorlampen har ikke begynt å lyse enda, men det har den heller ikke gjort tidligere når jeg har fått slettet feilkodene, da har lampen kommet først etter et par mil. Må nok kjøre et litt lengre stykke for å se om den evnt kommer på igjen.

 

En ting som riktignok nå er bedre, er at turtallet ikke spretter opp på tomgang. Mao stoppet jeg vel hjemme igjen og lot motoren stå og gå på tomgang og den sviver da helt fint på Ca 800.

 

Blir mer kjøring til uka, så nå blir det spennende å se om bytte av Lambda var løsningen....

Bil nå:
Audi A4 8E Avant Quattro 2.0T FSI (BWE) 2007mod
x-biler:
Audi A3 (3-dør) 2.0TDI Quattro, Audi 100 2.3L, Audi 100 2.6L
Alfa Romeo 156 Sedan 1.8TS, Alfa Romeo 156 Sportwagon 1.8TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Motorlampen kom tilbake og tomgangen spretter igjen opp til ca. 1200 rpm. :adolf:

Nå har jeg bestilt en PCV fra Møller til en 500-lapp. Verdt å prøve når den var "såpass rimelig". Tror ikke jeg rekker å skifte den før til neste uke, men kan da komme med en oppdatering hvis dette er interessant for folk.

 

Var såpass desperat for en mnd tid siden at jeg startet en ny tråd rundt dette uten å tenke meg om. Fortsetter dermed på denne i fremtiden.

Den andre tråden inneholder gode svar fra Qattro73, så her finnes den

Bil nå:
Audi A4 8E Avant Quattro 2.0T FSI (BWE) 2007mod
x-biler:
Audi A3 (3-dør) 2.0TDI Quattro, Audi 100 2.3L, Audi 100 2.6L
Alfa Romeo 156 Sedan 1.8TS, Alfa Romeo 156 Sportwagon 1.8TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg skiftet PCV'en. Det var en meget enkel og grei jobb gjort på 10 minutter.

Har ikke fått kjørt noe lengde enda, men ALLE symptomene er borte:

- ikke vakuum lenger. Dvs at jeg nå kan skru av oljepåfyllingslokket uten problem mens motoren går.

- RPM holder seg 100 % stabilt rett under 800

 

Får se om ikke jeg får nullet ut kodene i løpet av noen dager, og så ta ut evnt nye koder etter en ukes tid for å se om noen kommer tilbake.

Bil nå:
Audi A4 8E Avant Quattro 2.0T FSI (BWE) 2007mod
x-biler:
Audi A3 (3-dør) 2.0TDI Quattro, Audi 100 2.3L, Audi 100 2.6L
Alfa Romeo 156 Sedan 1.8TS, Alfa Romeo 156 Sportwagon 1.8TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår