Gå til innhold

Audi A3 1997-2000 - Førstegangsbil 18 år

Ranger emnet


SebAavik

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er helt ny på bilforumet så ikke bli forbannet hvis jeg har laget en unødvendig tråd som burde vært andre steder osv... Det eneste jeg vil vite er at jeg har sett på en del biler og jeg har landet på Audi A3 mellom 1997 og 2000 fordi budsjettet mitt er på omtrent 30 000,-

 

Det jeg lurer på er fordeler og ulemper ved kjøp av denne modellen, ikke hvilke andre merker og typer jeg burde ha istedet.

 

F.eks:

Hvor mye bensin/diesel bruker den på mila?

Hvor dyr er den i drift?

Hvor mange Km burde den ha gått?

 

Og litt generelt hvor mye penger det koster å ta lappen med alle kjøretimer, teori og oppkjøringen.

 

Hvis du vet noe om forsikring og pris for dette hadde det vært supert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg kjørte opp for ca. 2 år siden betalte jeg 16 000, men er vell forskjell hvor du bor i norge. Skal du ha diesel eller bensin? Diesel er vell rimeligst å kjøre mtp. forbruk, bruker vell rundt om 0.5L/10km. Hvis du skal ha bilen registrert på deg blir det vell kanskje rundt om 7000 i året i forsikring? Er ganske så dyrt for dem under 23år...

Er ikke helt sikker men A3 har kanskje samme forstilling som A4/Passat og det er en stor svakhet.

( )VW Passat B5 1.9 TDI

(x)Audi 80 B4 1.9 TDI

(x)VW Passat B3 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at du får lappen under 22,000,- i dag.

Forsikring på deg selv kan du egentlig fraskrive deg ganske kjapt da det sikkert vil bli 10,000+ med kun ansvar i året.

 

Med 1,6 bensinmotoren ligger blandet forbruk på 0,6-0,8 alt etter hvor tung høyrefot du har.

Dieselmotoren ligger nok på 0,5-0,7.

Dyr i drift kommer ann på hvordan de forje eierene behandlet bilen og hva som er byttet i sin tid.

Km stand er ikke det du skal tenke mest på, har en bil gått 200.000km med komplett servicehefte og ikke Long Life service og er blitt tatt vare på, er den ett bedre alternativ enn en som har gått 130.000km med mye småkjøring og LL service med en eier som ikke har brydd seg så mye om bilen.

 

Hvis du går inn i A3 delen av forumet kan du lese om de forskjellige problemene rundt bilen.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1,6 bensin bruker vel 0.8 +/- vil jeg si.

1,8T bruker vel 06 +/- men turbo er vel ikke akkurat akutelt mtp forsikring :)

 

Sambo og jeg hadde hver vår A3 hvor den ene var 2004 med 1.6, og den brukte en del mere.

Dette var langkjøring på svingete veier, og en god del giring.

(blir litt mere turtall på 1.6 for å få framdrift, hvor 1.8T drar greit på 5)

Diesel vil utvilsomt bruke minst. om man kjører folkelig.

 

Forstillinga på A3 er som golf.. (ikke Passat/A4 med svake lenkearmer)

Jeg vil vel si at A3 er vel den bilen som har blitt kjørt lengst uten større reperasjoner.

(har da byttet olje sånn passe jevnlig) men nå begynner dempere og clutch å bli slitt.

Men det er vanlig slitedel, så kan ikke klage på det....

av kjente feil, er pixelfeil på displayet, som kan fikses, og at mekanismen for elvinduer kan ryke, samt bytte av coiler er ikke helt ukent.

08 passat blue, GII syncro, A3 1.8T, corrado g60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Når jeg kjørte opp for ca. 2 år siden betalte jeg 16 000, men er vell forskjell hvor du bor i norge. Skal du ha diesel eller bensin? Diesel er vell rimeligst å kjøre mtp. forbruk, bruker vell rundt om 0.5L/10km. Hvis du skal ha bilen registrert på deg blir det vell kanskje rundt om 7000 i året i forsikring? Er ganske så dyrt for dem under 23år...

Er ikke helt sikker men A3 har kanskje samme forstilling som A4/Passat og det er en stor svakhet.

 

kan du utdype den påstanden litt? har hørt det flere steder, har sett og funnet mange fine og bra a4 stasjonsvogner på finn som jeg har lyst til å kjøpe, men ble advart mot dette problemet her av en som har eid 97 modell passat i 6-7 år. Jeg tenker å kjøpe en 96-99 modell a4 stasjonsvogn kjørt mellom 170-230km...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår