Gå til innhold

Fastbrente stempelringer? - 2000 VW Passat 3B 1.6l

Ranger emnet


tussi18

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Litt deppis for tiden da jeg tror min "nye" Passat har fastbrente stempelringer.

 

Bruker mye olje, typisk 1 liter pr 40-50 mil og kjølevannet er helt rent og har ikke kommet en dråpe olje på garasjegulvet.

Men den ryker veldig blått ved kraftig pådrag, og lugger og nøkker når jeg såvidt har vedlikeholdsgass for å holde typisk 50kmt. Altså når det er lite motstand for motor og jeg såvidt har gass så lugger den veldig. Så fort jeg gasser bittelitt mer, svaak akselerasjon forvinner nøkkingen.

 

Men gir jeg bånn gass og drar den helt ut på girene kan den lugge litt på forskjellige turtall.

 

Mistenker derfor at stempelringene er fastbrent. Kan dette stemme?

 

Er dette dyrt å fikse, og hvor kritisk er det å få fikset sålenge jeg kjører svært pent med bilen og alltid passer på å ha nok olje?

Oljen er ganske sort allerede etter at jeg byttet den for 3 uker siden, men den er ikke helt sort. Mørkebrun på en måte.

 

 

Fungerer sånn QMI innvendig motorvask på slike problemer?

 

 

 

EDIT: Har byttet olje, oljefilter, plugger og luftfilter for 3 uker siden, samt kjørt STP injection cleaner og petrol engine flush for å skylle bort og løsne opp slam og dritt og lort i oljen. Men sistnevnte hjalp ikke på oljeforbruket. Gjorde det heller ikke verre da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skru ur oljepluggen. Ta ur pluggarna, fyll hederlig gammel diesel i sylindrarna å låt stå en helg eller så, etterfyll diesel i ny å ne.

Innan du starter suger du ut overflødig diesel ur sylindrar, fyller på motoren med noe billig motorolja. Når du nå starter kommer det å ryke som faen, men kjør den roligt til den blir litt varm. Så tar du ett vanligt oljebytte inkl filter å håper på att ringarna er løse.

Lykke til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skru ur oljepluggen. Ta ur pluggarna, fyll hederlig gammel diesel i sylindrarna � l�t st� en helg eller s�, etterfyll diesel i ny � ne.

Innan du starter suger du ut overfl�dig diesel ur sylindrar, fyller p� motoren med noe billig motorolja. N�r du n� starter kommer det � ryke som faen, men kj�r den roligt til den blir litt varm. S� tar du ett vanligt oljebytte inkl filter � h�per p� att ringarna er l�se.

Lykke til..

 

Dette er et godt trix som blir brukt p� verksteder overalt. Fungerer bare vis stempelringene henger i koks/avleiringer. Fungerer jo selvsagt ikke om ringene er skadet/"brent"/deformert. Men da er det nok skader i sylinderveggene ogs�.

 

Jeg har h�rt et annet trix ogs� men det h�res s�pass "kj�rringr�d" ut at jeg har aldri vurdert og pr�ve det. Men har noen bilmekaniker venner p� m�ller som sier at di bruker dette p� biler som er inne p� verkstedet d�r. Di skrur av LMM og r�r slik at du kan se rett inn i gass-spjeldet, forutsatt at dette er en sugemotor. S� har di en spraykanne med Farris (vann med kulsyre) s� lar di motoren g� med litt gass (vis ikke vil motoren d� ut) og sprayer lett (usikker p� i hvor stor grad) inn i gass-spjelde. Da skal koks sl�'es l�s fra ventiler og stempelringer pga den �kende kompresjonen.

 

Jeg synes dette h�res s�pass usikkert ut at jeg har ikke pr�vd det selv og kan dermed heller ikke akkurat kan anbefale det.

2012 Tysse 6220 m/skrutipp og kapell

2010 Arctic Cat M8 SnoPro 153" H.O.

1999 VW Passat 1.8 20v Stasjonsvogn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren har gått 184000km. Pluggene ble byttet for noen uker siden, gjorde det ikke selv men kan godt skru dem ut og sjekke fargen.

 

Men fargen har vel kun med luft/drivstoff blanding?

 

Tror ikke det er noe feil med blandingsforholdet.

Kjørte til jobb på 0.46 liter pr mil i dag og jeg kjørte 22km. Gjennomsnittlig blandet kjøring er ca 0.56 liter pr mil.

Den skulle vel brukt en hel del hvis blandingsforholdet var feil? Eller?

 

Er ikke så flink på akkurat dette, men det dieselrådet hørtes veldig bra ut.

 

 

For å se om jeg har forstått, er dette riktig?:

 

1. Skru ut oljepluggen på bunnpannen og tapp motoren for olje

2. Skru ut tennpluggene og fyll opp sylindrene med diesel, etterfyll i ny og ne. Gjør dette over en helg

3. Sug ut overflødig diesel fra sylindrene.

4. Skru inn oljeplugg på bunnpannen og fyll motoren med billig motorolje (Biltema helsyntetisk?)

5. Start motoren, det vil ryke veldig mye, kjør rolig til motoren blir varm (60-70 grader?)

6. Foreta et vanlig oljeskift med ny olje og nytt oljefilter

7. Håpe på at det fungerte!

 

Men har et spørsmål til dette, hvordan suger jeg opp dieselen fra sylinderne?

Og burde jeg kjøre motoren på starteren i 10-15 sekunder før jeg kobler på plugghettene slik at dieselen får smørt seg skikkelig inni der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dieselen får "smørt seg skikkelig" inni der når den renner ned igjennom.

 

Punkt 5; Så ville jeg bare latt bilen stå på tomgang til den ble varm, istede for å kjøre.

 

Vanskelig å se, men nest nederst til venstere på dette bilde er det en ilustrasjon på hvordan pluggen blir seende ut hvis den forbrenner olje.

reading_spark_plugs1.jpg

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den med vannet funker på sot, og kan kanskje gi en effekt om stemplringene er sotet fast, men jeg tviler.

 

Dette er en teknikk blant annet Volvo brukte flittig på tidlig nittitall hatr jeg blitt fortalt.

 

Det trenger ikke være farris, det kan være vanlig springvann, øl eller slikt, men ikke noe klissete tjas som brus og slikt.

 

Man heller rett og slett vann inn i innsuget mens man jobber med gassen for å holde den på litt turtall og i gang.

 

Olja bør skiftes etterpå.

 

Alle som har har skiftet en toppakning med kjølevannslekkasje kan jo bekrefte at dette virker.

 

Men jeg tror neppe det hjelper på dette.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger nå ikke helle diesel på sylindrene for å sjekke stempelringene?

kjøp kompresjonstester på biltema til 300,- og test kompresjon. om du har bra kompresjon er stempelringene bra.

Om du har dårlig kompresjon i 1 eller flere sylindre: hell litt motorolje i plugghullet, og så sjekk kompresjon på ny. har du da bra kompresjon så er det stempelforinger som er fastbrent/utslitt.

Ellers kan olja godt komme seg andre veier inn i forbrenningskammer, jeg blir faktisk overrasket om du får såå høyt oljeforbruk av dårlige stempelringer. Ventiltetninger og rett og slett toppakning er nok større sjangs for... er ikke alltid at olja kommer i vannet pga dårlig toppakning...

-Passat 90 mod 1,8l [bruksbil]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger nå ikke helle diesel på sylindrene for å sjekke stempelringene?

kjøp kompresjonstester på biltema til 300,- og test kompresjon. om du har bra kompresjon er stempelringene bra.

Om du har dårlig kompresjon i 1 eller flere sylindre: hell litt motorolje i plugghullet, og så sjekk kompresjon på ny. har du da bra kompresjon så er det stempelforinger som er fastbrent/utslitt.

Ellers kan olja godt komme seg andre veier inn i forbrenningskammer, jeg blir faktisk overrasket om du får såå høyt oljeforbruk av dårlige stempelringer. Ventiltetninger og rett og slett toppakning er nok større sjangs for... er ikke alltid at olja kommer i vannet pga dårlig toppakning...

 

Er ikke for å sjekke komp dem heller i diesel.

1988 Omega A 20Seh turbo - Megasquirt

''The one who shall be last...

Will be sideways and smiling!'' :D

 

monstergarasj på Instagram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger nå ikke helle diesel på sylindrene for å sjekke stempelringene?

kjøp kompresjonstester på biltema til 300,- og test kompresjon. om du har bra kompresjon er stempelringene bra.

Om du har dårlig kompresjon i 1 eller flere sylindre: hell litt motorolje i plugghullet, og så sjekk kompresjon på ny. har du da bra kompresjon så er det stempelforinger som er fastbrent/utslitt.

Ellers kan olja godt komme seg andre veier inn i forbrenningskammer, jeg blir faktisk overrasket om du får såå høyt oljeforbruk av dårlige stempelringer. Ventiltetninger og rett og slett toppakning er nok større sjangs for... er ikke alltid at olja kommer i vannet pga dårlig toppakning...

 

Dieselen får avlagringar å sot å sleppe fra sylindervegger, stempler og forbrenningsrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren har gått 184000km. Pluggene ble byttet for noen uker siden, gjorde det ikke selv men kan godt skru dem ut og sjekke fargen.

 

Men fargen har vel kun med luft/drivstoff blanding?

 

Tror ikke det er noe feil med blandingsforholdet.

Kjørte til jobb på 0.46 liter pr mil i dag og jeg kjørte 22km. Gjennomsnittlig blandet kjøring er ca 0.56 liter pr mil.

Den skulle vel brukt en hel del hvis blandingsforholdet var feil? Eller?

 

Er ikke så flink på akkurat dette, men det dieselrådet hørtes veldig bra ut.

 

 

For å se om jeg har forstått, er dette riktig?:

 

1. Skru ut oljepluggen på bunnpannen og tapp motoren for olje

2. Skru ut tennpluggene og fyll opp sylindrene med diesel, etterfyll i ny og ne. Gjør dette over en helg

3. Sug ut overflødig diesel fra sylindrene.

4. Skru inn oljeplugg på bunnpannen og fyll motoren med billig motorolje (Biltema helsyntetisk?)

5. Start motoren, det vil ryke veldig mye, kjør rolig til motoren blir varm (60-70 grader?)

6. Foreta et vanlig oljeskift med ny olje og nytt oljefilter

7. Håpe på at det fungerte!

 

Men har et spørsmål til dette, hvordan suger jeg opp dieselen fra sylinderne?

Og burde jeg kjøre motoren på starteren i 10-15 sekunder før jeg kobler på plugghettene slik at dieselen får smørt seg skikkelig inni der?

 

Bruk en laaaaang klar plastslange å så er det bara å suge.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger litt mer utstyr for å skifte de da. vet ikke helt hvor avansert Tussi er da..

Men er absolut et gott tips det.

 

Vel, toppen må uansett av for å byte enten ringer eller tetninger. Å f.eks sende inn toppen til ett motorverksted for å bytte tetninger, slipe ventiler og plane trenger ikke å være så dyrt :)

1988 Omega A 20Seh turbo - Megasquirt

''The one who shall be last...

Will be sideways and smiling!'' :D

 

monstergarasj på Instagram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår