Gå til innhold

Tenningsproblemer

Ranger emnet


halvorlu

Anbefalte innlegg

Min Carina 97-mod. stasjonsvogn (motor 7a-fe) har i det siste hatt problemer med dårlig/ujevn tenning. Det virker som om den (til tider) kjører på 3 (eller bare 2) sylindere, og at noen sylindere også tenner på feil tid. Det resulterer i dårlig motorkraft og til dels godt merkbar motorristing (sannsynligvis pga. tenning på feil tid).

 

Spørsmålet mitt er: Vil det sannsynligvis hjelpe å bytte pluggledninger og plugger, eller bør jeg bytte andre deler (fordelingslokk?) også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs jo akkurat hvor flink du har vært med å skifte servicedeler, slik som tennplugger og bensinfilter. Tennplugger skal skiftes omtrent hver 60. tusen så da ville jeg starta med å få skiftet plugger og bensinfilter før det skiftes ut noen dyrere deler som coil og pluggledninger. Tror ikke du har noe fordelerlokk på bilen din? Mulig jeg tar feil, men husker ikke å ha sett det på slik motor.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips fra begge! Jeg har siden sist oppdaget at jeg hadde en vesentlig lekkasje ved termostaten, som kan ha forårsaket fuktig miljø rundt fordelerlokket. Nå har jeg byttet termostat, tettet med silikon og byttet tennplugger, så håper jeg dette holder! Hvis ikke skal jeg sjekke dyser og muligens bytte bensinfilter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå byttet tennplugger og tettet lekkasje ved termostaten, likevel er problemet der fortsatt. Motoren går fint når den er kald, men så begynner problemene når den varmer seg opp. Den går på 3 eller 2 sylindere i noen sekunder til noen minutter, før den plutselig oppfører seg normalt igjen. Høres bensinfilter eller dyser ut som gode kandidater til feilkilder i så fall? Bensinfilter ble skiftet for ca. 40000 km siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår