Gå til innhold

Bilstereo prosjekt Golf 3 variant! :)

Ranger emnet


bearz0r

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har en Golf 3 variant 1996 modell som jeg er igang med og montere nytt annlegg nå. Bilder kommer senere!

 

Det består av:

 

Frontsett: SOUNDSTREAM PCC6 / http://eikensbilstereo.no/product.php?id_product=989

 

Basskasse: Audio-System HELON 12SPL-BR / http://www.eikeraudio.no/produkter/detaljer/as3100-audio-system-helon-12spl-br-subwoofer-i-bassreflekskabinett/89/9

 

Frontsett forsterker: dynaBel BF1502 / http://www.dynabel.no/Shop/Product/dynaBel-BF1502-2x150-Watt-RMS-Bilforsterker/BF1502

 

Bass forsterker: Gladen Audio XL 275c2 / http://www.judysbilstereo.no/forsterkere/2-kanaler/gladen-audio-xl-275c2

 

Eller så er det 50mm2 kabler ifra batteri som er splittet opp til 2 stk 50 mm2 bak.

 

Trippel skjermet signal kabel. ovs:yummy:.

 

Noen som har tro på dette oppsettet her? :well:

 

Har kommet igang med og dratt ferdig strøm kabel, jord, signal, høytaler kabel. Driver nå og legger Silent coat dempematter. Er det nødvendig og legge dempematter overalt i bilen?. Det jeg tenker som er mest viktig må være bagasje rommet og dører først og fremst :p

 

Når det kommer til dørene på golfen så lurer jeg litt på det orginal trekket ( noe skummatter eller hva man skal kalle det) som sitter bak panelet, kan jeg rive av dette og legge dempematter, eller er det lurest og la dette sitter med tanke på vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for svar :)

 

okei!. taket venter jeg litt med, dempa hele bagasjen og dørene blir tatt i morgen så får man se om det holder først :p.

 

Men tanke på bassern så tenkte jeg og brokoble den så forsterker gir 4 ohm, er det rett at jeg skal koble ene minus og pluss sammen og de to siste inn på forsterkern?

 

http://www.the12volt.com/caraudio/woofer_configurations.asp?Q=1&I=22#results altså det nederste bilde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for svar :)

 

okei!. taket venter jeg litt med, dempa hele bagasjen og dørene blir tatt i morgen så får man se om det holder først :p.

 

Men tanke på bassern så tenkte jeg og brokoble den så forsterker gir 4 ohm, er det rett at jeg skal koble ene minus og pluss sammen og de to siste inn på forsterkern?

 

http://www.the12volt.com/caraudio/woofer_configurations.asp?Q=1&I=22#results altså det nederste bilde :)

 

Det er korrekt :)

Suben blir da 4ohm, men forsterkeren vil se det som 2ohm fordi den er brokoblet, og du vil da få 1500w til suben ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mulig jeg roter litt nå..hehe :p

 

kan jeg kjøre bassern i 1x 1500 Watt RMS brokoblet @ 2 Ohm, eller vil jeg ta livet av subwoofer ganske fort? og forsterker evt.

 

Prøvde og koble på bassern i helga får og teste om det kom lyd i heletatt, da med ledning som var koblet orginalt i basskassa, altså 1 ledning ifra hvert spole som jeg brokoble inn på forsterkern. Men forsterkern ble ganske varm, mulig at det er normalt, spilte ikke akkurat høyt heller :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mulig jeg roter litt nå..hehe :p

 

kan jeg kjøre bassern i 1x 1500 Watt RMS brokoblet @ 2 Ohm, eller vil jeg ta livet av subwoofer ganske fort? og forsterker evt.

 

Prøvde og koble på bassern i helga får og teste om det kom lyd i heletatt, da med ledning som var koblet orginalt i basskassa, altså 1 ledning ifra hvert spole som jeg brokoble inn på forsterkern. Men forsterkern ble ganske varm, mulig at det er normalt, spilte ikke akkurat høyt heller :p

 

Er du gal man!! Hvis jeg forstår deg rett nå, så er suben koblet i 1ohm (to pluss og to minus rett fra spolene), og forsterkeren ser det som 0,5ohm, og det liker den nok IKKE! Hadde det vært en annen type forsterker av litt dårligere kvalitet, så hadde den vært kast nå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei var bare en ledning ifra 1 spole på vær side av subwoofer, så to spoler som ikke var til koblet om du skjønner meg :), men kobler etter det skjemaet som jeg ga link til litt opp på siden i morgen :). men kan jeg bruke multimetere og måle det på høyttaler inngangene hvor mye ohm jeg har for og være sikker?

 

Eller så koblet jeg opp frontsettet i dag, etter noen dager med kjei dempematte legging! ble fin lyd med dempemattene må jeg si! :D

Men så kommer dette med innstillinger da hvordan man skal stille for få knall lyd.

 

Bak på forsterkern er det slik høypass filter man kan stille ifra 50-500 hz hvor mye stiller jeg på det? og sensetiv ( gain )?

Er det mye mer på cd spillern man trenger og stille på da etter man har justert på forsterkern? :)

 

Takker for svar! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei var bare en ledning ifra 1 spole på vær side av subwoofer, så to spoler som ikke var til koblet om du skjønner meg :), men kobler etter det skjemaet som jeg ga link til litt opp på siden i morgen :). men kan jeg bruke multimetere og måle det på høyttaler inngangene hvor mye ohm jeg har for og være sikker?

 

Eller så koblet jeg opp frontsettet i dag, etter noen dager med kjei dempematte legging! ble fin lyd med dempemattene må jeg si! :D

Men så kommer dette med innstillinger da hvordan man skal stille for få knall lyd.

 

Bak på forsterkern er det slik høypass filter man kan stille ifra 50-500 hz hvor mye stiller jeg på det? og sensetiv ( gain )?

Er det mye mer på cd spillern man trenger og stille på da etter man har justert på forsterkern? :)

 

Takker for svar! ;)

 

Høypassfilteret stiller du rett under 80hz. Så setter du spilleren på trekvart volum, og skrur gain på forsterkeren så høyt som høyttalerene tåler. Nå vet du ca hvor høyt du kan spille på frontsettet, så da justerer du bassen så den spiller bra sammen med frontsettet. Suben din er dual 2ohm, dvs at hver av de 2 spolene har 2ohm motstand, og når du da seriekobler de to spolene, så havner du på 4ohm, så det trenger du ikke måle ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei! :)

 

Tror jeg kommer til og reise innom en bilstereo butikk så kan dem få se over og stille inn for meg skikkelig!

 

Kan ta nevne at jeg har denne cd spillern:

http://bilstereosenteret.no/product_info.php?cPath=66&products_id=1576

 

Er så mye rart som kan stilles på denne så, khz ditt og datt;p

 

Kommer gjerne med mer tips hvis noen har, får og få det til og låte bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår