Gå til innhold

Noen som kan hjelpe meg med oppsett? /anlegg /nybegynner

Ranger emnet


Hauken04

Anbefalte innlegg

Har en Nissan Almera 2006 modell som jeg ønsker å kjøpe et greit anlegg til, jeg trenger da sub, forsterker og høytalere.

Jeg har allerede kjøpt en LG-LCS710BR CD-Spiller får 1500 kroner, ble anbefalt den av bil butikken jeg kjøpte den hos.

 

Jeg kommer til å spille Hardstyle, Hardcore, sjanger i bilen min mest sansynligvis.

Ønsker at subben skal dunke godt uten skurring selvsagt :)

 

Estimerer at jeg har et budsjett på 6500-8000 kroner denne måneden å handle for.

Hvilket som helst merke går greit får min del så lenge det spiller bra, har blitt fortalt at jeg burde kjøpe en dyrere forsterker en sub for å få best lyd så skal rette meg etter det, subben trenger nødvendigvis ikke å være gigantisk men slik den dekker bredden i bilen så er jeg fornøyd.

 

Noen som kan hjelpe meg? :) hvis det var noe mer jeg trengte utenom kabler så legg det med i inlegget :)

 

Forløbig ønsker jeg at lyden skal være best fremme i bilen, er ikke så viktig med de som sitter bak.

post-72362-13804854399702_thumb.jpg

Nissan Almera 2006'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det litt av hvert å ta tak i ja... Først og fremst så bør du gå å levere tilbake den spilleren du ble anbefalt, for der ble du lurt skikkelig. Du får en mye bedre spiller for 1500kr enn det greiene der. Så vet jeg ikke hvilket brødhue som har sagt at du må ha en dyrere forsterker enn sub, men det er nå dumt sagt. Det er ikke forsterkeren som lager lyden, det er det spilleren som står for, forsterkeren bare forsterker det den får inn, men det er forskjell på hvor bra forskjellige forsterkere gjør dette.

 

Det første du bør konsentrere deg om (foruten spilleren) er fronthøyttalere, og da kan det være greit med et par slike: http://transmedia.mystore.no/ds_product_info.php/cPath/343_412/products_id/4948 så du får plass til 6,5" komponentsett.

 

Spiller: http://www.pixmania.com/no/no/11586329/art/pioneer/bilradio-cd-mp3-usb-sd-ip.html?srcid=1951

Frontsett: http://www.judysbilstereo.no/frontsett/65/focal-is165-integration

Sub: http://www.judysbilstereo.no/basskasser/kasser-med-element/digital-designs-ddle312-12-subwoofer-i-kasse

Forsterker til sub og front: http://www.judysbilstereo.no/forsterkere/4-kanaler/mosconi-gladen-one-1204

Så er det en stor fordel å kjøpe litt dempematter til å ha i framdørene dine, samt kabler osv selvfølgelig.

Kjøper du alt i samme butikk, så bør du klare å få litt rabatt også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leit å høre at det var et dårlig valg, men kan den brukes alikavel til det jeg ønsker? trodde vi fikk det vi betalte for når det kommer til lyd.

Gjør ikke noe om jeg mister en liten slant kvalitet på lyden hvis det er det, men hvis du ville sagt den var forferdelig kan jeg sikkert ta meg en tur til butikken og høre om refund.

 

Godt du sendte link til overgang foresten, det hadde jeg oversett!

Liker subben :) forsterkeren så bra ut.

Høytalerene så og gode ut, dette ser jeg oftest på at høytalerene ikke har et dødningshode som blinker i takt med musikken, slikt ser så jalla ut haha.

 

Skal notere dette :)

Nissan Almera 2006'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spilleren kan sikkert brukes, jeg personlig sverger til Pioneer når det gjelder spillere, av den enkle grunn at de "aldri skuffer" når det gjelder lyden, om det er en spiller til 600,- med en RCA-utgang, en spiller til 6000,- med 8xRCA, justering på alt fra diskant til setevarme, eller en spiller fra 1762 med lcd-display og 4x25W forsterker, det man betaler for ekstra er bedre justeringer og flere "bruksområder.

 

Spilleren du har kjøpt har jeg ikke peil på, men den har da 3 par RCA, aux inn og litt slik, har den justeringer til å bruke dette fornuftig er den nok ikke fullstendig ubrukelig, men du gjetter sikkert hva jeg heller hadde kjøpt :-)

 

Jeg er ingen Bilstereo-freak, ferdig med den saken.

 

Jeg ville tenkt meg godt om før jeg kjøpte ting, og heller brukt litt ekstra penger i skikkelige ting enn litt råere av ukjent merke.

Watt, RMS ogh slikt må sees på som villedende.

 

Du bør ha ting av god kvalitet, ikke en sub av ræva kvalitet, og en forsterker av gull.

Men det som kanskje menes med bedre forsterker enn basser, er at forsterkeren ikke må være for liten, kost heller på deg en for stor forsterker enn en som holder akkurat(grunnen til dette er a: det er mange flere underdimensjonerte forsterkere enn overdimensjonerte som sprenger høytalere pga. forvrengning etc, b: En større forsterker med litt trøkk i kontrollerer lettere basseren).

 

Anbefaler gjerne forsterker på både front og baksett, og jeg, i motsetning til en del andre er ikke utelukkende negativ til å ha litt mere høytalere bak enn foran, rett og slett siden det ofte er lettere og billigere å få til litt mere heftig opplegg bak i f.eks. hattehylle, enn i dashbord og dører foran.

 

Sørg for skikkelig kabeltrekking og god kvalitet på signalkabler, og ikke glem jording, verken foran eller bak.

 

Siden jeg ikke er noen bilstereofreak har jeg få produktanbefalinger, men tipper cossiemk1 har god kontroll på dette, uten at jeg har kikket på linkene hans.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, ja det er derfor jeg skjekker her nå men den spilleren jeg kjøpte så veldig bra i og med at den har endel "features" så jeg trodde jeg kunne velge selv her, jeg HADDE kjøpt pioneer om de selgte det men de butikkene jeg var innom selgte det ikke og jeg gadd ikke å bestille det heller så endte med den LG spilleren, jeg føler meg ikke ufornøyd egentlig - liker spilleren allerede etter de 2 dagene jeg har eid den.

 

Og ja, det med watt og slikt er frustrerende derfor liker jeg å spør her for dere som har peiling slikt jeg ikke gjør dumme kombinasjoner.

stoler på det cossie har sendt meg nå så skal jeg se hva jeg gjør når lønna kommer snart :)

 

Det med hattehylle og høytalere bak gjør jeg sikkert seinere, må se hvordan lyden blir når jeg bestiller den første bunten. :]

Endret av Hauken04
Svar

Nissan Almera 2006'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg er vel det man kan kalle bilstereofreak, og jeg har drevet med montering og salg i 20år nå. Jeg er da mest glad i fin lyd, lyd som gjengir ALT den skal, og alt i riktige mengder. Jeg vil kunne nyte det jeg hører på i bilen, på alle volum, uten å få vondt i hodet eller lignende.

Jeg vet det er mange som liker å ha høyttalere "over alt" i bilen, men det er ikke slik at jo flere jo bedre, snarere tvert imot.

Jeg kan godt gå med på å ha høyttalere i bakdørene, men disse skal da justeres slik at jeg ikke hører dem foran i bilen. Høyttalere i hatthylla blir for meg bare feil, spes hvis man har sub baki. Disse høyttaleren vil påvirkes av trykket fra suben, og det går da utover lydkvaliteten.

Har man et godt frontsystem, og bruker litt tid på montering, demping osv, så skal det spille nok i massevis. Det er en grunn til at man sjelden finner bakhøyttalere i konkurransebiler. Jeg har ennå ikke møtt noen som ikke har blitt overbevist etter å ha hørt en bil med "riktig" oppsett ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår