Gå til innhold

240 som førstebil? TIPS

Ranger emnet


Gulbrandsen95

Anbefalte innlegg

forsikringen ligger på rundt 6 000,- 240 med forgasser motor bruker mere bensin enn innsprøytning, så jeg anbefaler en 240 med B230F eller B230E motor :) Det er lett og skaffe deler og sånt til Volvo :) Kjøreegenskaper har jeg ikke noe å si om, foruten at min 240 har diff-brems, slik at den trekker på begge bakhjulene samtidlig :) Det er kjekt når man kjører i oppoverbakk :)

 

Hilsen Kristian240740

Lenke til kommentar
Del på andre sider

se godt etter rust lang hjulbrønene i bagasjerome og under bilen gikk på en smell der ja :P

jeg har 240 med b230f og 4 trins kasse helt konge god og kjøre, min bruker ca 1L på mila ;)

styling trengs ikke på en 240 ;) bare og senke den tåke lys 1000inger soda rudene å bag lyktene å et par fine felga så e du i mål :volvopower:

volvo 240 1989! ke sko d ellers vera ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som førstebil er egentlig 240/740/940 absolutt det beste og mest driftsikre bil en ungdom kan ha =) Eneste jeg kan pirke på 240'in er att det medfører som regel skruing og den er ikke fantastisk god på langjkjøring :)

okay, nå starter jeg på kjøretøylinja til året, så regner med at det blir endel skruing der også :D

 

men best av 240 vs 740 og 940 ?? :)

Noen som har en Ascona B tilsalgs ? "send PM"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

940. Ikke noe å diskutere en gang. En 240 har aner fra midten av 60 tallet, og all teknikk er i hovedsak fra midten av 70 tallet. 35 år siden det. 240 var en helt ok bil i 1980, nå er det 2012.

940 har MYYE bedre kjøreegenskaper, bedre sikkerhet, lavere forbruk og deletilgangen er foreløpig bra, i motsetning til 240 der enkelte karosserideler er sluttsolgt.

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

940. Ikke noe å diskutere en gang. En 240 har aner fra midten av 60 tallet, og all teknikk er i hovedsak fra midten av 70 tallet. 35 år siden det. 240 var en helt ok bil i 1980, nå er det 2012.

940 har MYYE bedre kjøreegenskaper, bedre sikkerhet, lavere forbruk og deletilgangen er foreløpig bra, i motsetning til 240 der enkelte karosserideler er sluttsolgt.

 

Helt enig om det med niførr'n ;) Aldri kjørt en så god bil faktisk :P

Signer her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
740 da??

er disse like invendig altså 740 og 940? :P

 

740 er eldre og mer primitiv enn 940.

 

Er dette en fin førstebil??

med tanke på forsikringer, bensinbruk, skaffe deler, styling, kjøreegenskaper (om vinteren også :P )

 

De bruker mye bensin, uansett motor. Ihvertfall i forhold til nyere biler.

Deler er veldig lett å skaffe, siden det fortsatt er en populær ungdomsbil.Styling også, selv om ikke alt er like fint akkurat.

Kjøreegenskapene er ikke mye å skryte av i original tilstand, også her sammenlignet med nyere biler.

Driftssikkerheten er ikke så bra lenger, de fleste 240-ene man finner nå er enten veldig langt kjørt, eller ungdomskjørt. Eventuelt begge deler. Kjøreegenskapene på vinteren er heller ikke så mye å skryte av, men greit nok.

 

Jeg har inntrykk av at disse bilene bare er populære fordi de har bakhjulstrekk, og det er lett å få tak i spreke motorer/trim. Jeg skjønner at de var populære for noen år siden, men nå begynner de virkelig å dra på åra. Selv de siste årsmodellene (93?) er snart 20 år gamle, og disse har også elektronisk motorstyring som gjerne fusker litt nå og da.

 

En bra førstebil for meg er en som er grei å kjøre, bruker lite bensin/diesel(man vil jo kjøre mye?), og er driftssikker. Anbefaler et eller annet japansk hvis disse tingene er viktig. Eventuelt en MB 124 med dieselmotor, de er ihvertfall ganske driftssikre selv om de er gamle. Bensinmotorene har mer elektronikk og dritt. Ville også styrt unna stasjonsvogna pga trøblete nivåregulering med grisedyre dempere, og trøblete baklukelås som også er grisedyr.

 

Mercedesen er like enkel å skaffe deler til som volvoen, og ganske billig også på de rette plassene. Og kjøper du en diesel, slipper du å blakke deg ved pumpene.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

740 er eldre og mer primitiv enn 940.

 

 

 

De bruker mye bensin, uansett motor. Ihvertfall i forhold til nyere biler.

Deler er veldig lett å skaffe, siden det fortsatt er en populær ungdomsbil.Styling også, selv om ikke alt er like fint akkurat.

Kjøreegenskapene er ikke mye å skryte av i original tilstand, også her sammenlignet med nyere biler.

Driftssikkerheten er ikke så bra lenger, de fleste 240-ene man finner nå er enten veldig langt kjørt, eller ungdomskjørt. Eventuelt begge deler. Kjøreegenskapene på vinteren er heller ikke så mye å skryte av, men greit nok.

 

Jeg har inntrykk av at disse bilene bare er populære fordi de har bakhjulstrekk, og det er lett å få tak i spreke motorer/trim. Jeg skjønner at de var populære for noen år siden, men nå begynner de virkelig å dra på åra. Selv de siste årsmodellene (93?) er snart 20 år gamle, og disse har også elektronisk motorstyring som gjerne fusker litt nå og da.

 

En bra førstebil for meg er en som er grei å kjøre, bruker lite bensin/diesel(man vil jo kjøre mye?), og er driftssikker. Anbefaler et eller annet japansk hvis disse tingene er viktig. Eventuelt en MB 124 med dieselmotor, de er ihvertfall ganske driftssikre selv om de er gamle. Bensinmotorene har mer elektronikk og dritt. Ville også styrt unna stasjonsvogna pga trøblete nivåregulering med grisedyre dempere, og trøblete baklukelås som også er grisedyr.

 

Mercedesen er like enkel å skaffe deler til som volvoen, og ganske billig også på de rette plassene. Og kjøper du en diesel, slipper du å blakke deg ved pumpene.

 

hmm, ga meg litt å tenkt på :D

takk for kjempeflott svar ! :D

 

vet det er volvoforum akk her og topic men hva med en BMW e36 318??

med tanke på forsikring iforhold til volvo'n?? og ellers, bensinforbruk og kjøreegenskaper?

Noen som har en Ascona B tilsalgs ? "send PM"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bmwen er vesentlig bedre å kjøre, og mer moderne. 318 er ingen rakett, men grei som førstebil. Forsikring vet jeg ikke, men det er bare å ta en telefon til selskapene. Jeg kjørte corolla som førstebil, men det var litt fordi jeg arvet den. Hvis jeg måtte kjøpt min første bil, ville det nok blitt bmw eller merce.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt litt ymse oppigjennom men har havna på volvo igjen etter ymse tysk...

Er ikke noe stress å få gode kjøreegenskaper i en 240, tar du en som er nyere enn 89 har den samme

motorstyring som 940 og da er en turbomotor fra 940 mer eller mindre "bolt in".

 

Fordelen med 2,7 og 9 serie er at det er lite deler som ryker i hytt og gevær også er det enkelt å skru på.

Veldig begrenset med styling osv som ser pent ut, men etter min smak skal gamle volvoer ha litt "racingstuk" dvs

en original vinge, noen snasne felger og godt med senk.

 

Vedr bensinforbruk så går en bil med lh2.4 styresystem på rundt litern med litt blanda inspirert kjøring.

Fordelen med at den bruker litt mer er at det i allefall ikke blir kaldt i den om vintern.

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Jeg har hatt litt ymse oppigjennom men har havna på volvo igjen etter ymse tysk...

Er ikke noe stress å få gode kjøreegenskaper i en 240, tar du en som er nyere enn 89 har den samme

motorstyring som 940 og da er en turbomotor fra 940 mer eller mindre "bolt in".

 

Fordelen med 2,7 og 9 serie er at det er lite deler som ryker i hytt og gevær også er det enkelt å skru på.

Veldig begrenset med styling osv som ser pent ut, men etter min smak skal gamle volvoer ha litt "racingstuk" dvs

en original vinge, noen snasne felger og godt med senk.

 

Vedr bensinforbruk så går en bil med lh2.4 styresystem på rundt litern med litt blanda inspirert kjøring.

Fordelen med at den bruker litt mer er at det i allefall ikke blir kaldt i den om vintern.

 

hehe, takker for svar :D

Noen som har en Ascona B tilsalgs ? "send PM"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår