Gå til innhold

Oljeforbruk Passat 1,6 2003.

Ranger emnet


Slayfare

Anbefalte innlegg

Om det ikke er noen lekkasje, så er vel mest sannsynlig årsak defekte stempelringer eller ventiltetninger.

 

Hvordan går motoren ?

Har du sjekket pluggene, Er de (alle) sotet eller rene og pene?

 

Anbefaler en lekkasjetest eller kompresjonstest av sylindere. Dette vil avdekke evt. defekte stempelringer.

I så fall er det trolig greiest å finne en ny motor.

 

Om lekkasje/kompresjon er OK, kan det være oljepakningene på ventilstengene. Lekkasje her gir oftest en svart sky fra eksosen når man gir på gass igjen etter å ha trillet et stykke nedoverbakke uten gass.

Pakningene kan oftest byttes uten å ta ut motor eller demontere toppen.

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

min passat 01 mod bruker også olje, men jeg behøver ikke å fylle mer en en gang i måneden. Ca 3 liter pr måned.

Og når jeg holder bak enderøret så får jeg svarte oljeprikker på hånda og de kommer en grå / svart tøyk når jeg gir full gass.

 

Og jeg får en feilmelding på lambdasonden min ikke er i orden, kan det være pga oljeforbruket??

 

Er det vanskelig å få bytta de ventiltetningene på denne 1,6l bensin motoren??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har gått 188,000km og syns det er lite til at en sånn forsovidt ny bil skal bruke så mye olje i måneden.

 

Hvor mye olje man etterfyller må selvsagt ses i sammenheng med hvor langt man har kjørt i samme periode. Uansett er 3 liter på en måned alvorlig mye, jeg etterfyller sjelden eller aldri på noen av mine biler da de bruker 2-5 dl mellom oljeskiftet. Kan da legge til at de har nye ventiltetninger.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår