Gå til innhold

Starter ikke når motoren er varm..

Ranger emnet


roddesnes

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en 1995mod. 90 Coupe 2.0i 16v, den starter kunn når motoren er kald. Jeg har nylig byttet temp.giver til ECU, tennplugger, termostat, sjekket at katalysatoren ikke er tett og begynner nå å gå tom for ideer på hva/hvor problemet ligger.

Når jeg vrir på tenningen så tenner den, men ikke "nok" til at motoren kommer i gang..

Skulle feilsøke bilen, men fant kun 1 innkobling da det virket som de siste to var borte.

 

Håper at noen her har noe tips/råd til en oppgitt amatør damndamn

 

Mvh.

Robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går motoren normalt etter at den har blitt varm? En coil kan ha et brudd i viklingene som først gjør seg gjeldene når den blir varm, men da skulle motoren heller ikke gå normalt etter at den har blitt varm. Hva "rotorlokket bak blokka" er for noe tror jeg vedkommende som ga deg tipset bør forklare litt nærmere.

Du skriver at: "Når jeg vrir på tenningen så tenner den, men ikke "nok" til at motoren kommer i gang". -Gjelder dette bare når motoren er varm, men at den starter og går normalt når den er kald?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når bilen starter så går den normalt. Så da kan jeg vell se bort fra at coilen er defekt?

Med rotorlokket så mener han vell fordelingsboksen som fordeler ut til tennpluggene..

 

"Du skriver at: "Når jeg vrir på tenningen så tenner den, men ikke "nok" til at motoren kommer i gang". -Gjelder dette bare når motoren er varm, men at den starter og går normalt når den er kald?" Det er korrekt. Når jeg vrir på tenningen så gjelder dette kunn når motoren er varm, når bilen har stått en stund og er kald så starter den på 2-3 forsøk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, siden motoren går greit når den er varm så vil jeg tro at coilen er OK.

OK, da var det fordelerlokket han mente. Da er nok dette også i orden.

Om det er kaldstart-systemet som er synderen er vanskelig å avgjøre uten å sjekke, men du bør finne ut om motoren får for mye bensin, og så finne årsaken til dette senere. Se hva som kommer ut av eksosen når bilen går, mål forbruk etter en kjøretur etc.

Kanskje lurt å lese ut feilkoder også,- og det finnes en tråd her inne hvor det blir forklart hvordan en gjør dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da har jeg fått eliminert bort noe.

Hva mener du med kaldstart-systemet? Bilen starter jo når den er kald, skal dette ha noe innvirkning når den er varm?

Jeg vet at CO2 utslippet er noe for høyt, da det er montert trimeksos på bilen. I bensinforbruk så ligger den omkring literen på normal kjøring. Den har brukt litt olje tidligere, men byttet toppdekselpakning og tok et oljeskift på den og det virker som forbruket av olje har gått ned litt igjen.

 

http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/audi-diskusjoner/175763-guide-feilkodeavlesing-uten-vag-com.html

Regner med at det er denne du sikter til? Skal i alle fall teste det ut :)

 

 

Fikk også et tips om å bytte en slange som ligger bak/over toppdekselet. Den er koblet inn på innsuget fra luftfilteret og skal vistnok ha et stempel inni seg som regulerer til blandingen mellom luft og bensin? Kan få lagt ut et bilde av den i løpet av dagen.

Endret av roddesnes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Injeksjons-motorer har et annerledes system enn choken på en forgasser-motor, men jobben de gjør er den samme, nemlig å gi fetere blanding til motoren når den er kald. Søk på nettet etter hvilket system som er på din motor, og hvordan det fungerer.

 

Linken du har funnet angående feilkoder er den rette.

 

Smart å sjekke alle gummislanger for eventuell lekkasje, for disse motorene tåler ikke noe falsk luft. Sjekk ved å dra ut peilepinnen for motoroljen når motoren går. Hvis motoren begynner å gå urent og annerledes så er det nok ingen lekkasje noe annet sted. Motoren skal også stoppe helt hvis du skrur av oljepåfyllingslokket oppe på toppdekselet. Hvis ikke så har du en lekkasje i belg eller slanger.

 

Lurer på om ikke bensinforbruket ditt er høyt. Min motor (2.3 liter NG) bruker 0.78 på mila ved langkjøring i 100 km/t, men det jeg ikke vet noe om er hvor mye forbruket ville ha blitt hvis det er slik at du kjører på "choke", altså med kaldstarten aktiv hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår