Gå til innhold

Girkasse til 1999-modell

Ranger emnet


Rune-Telemark

Anbefalte innlegg

Girkassa på min Avensis 1,6L 1999-modell rumler og raller...har slitte lager ifølge verkstedet og må byttes.

Har lett og lett etter brukte kasser på weben, men ikke funnet noen til 1,6L her i landet eller i Sverige på nettet.

 

Har spurt hoggerier og Toyota-verksteder om det finnes en kasse i en annen Toyota-modell som kan passe min bil, men ingen kan gi noe sikkert svar...

 

Må være sikker på at kassa passer før jeg bestiller en brukt og får verksetdet til å bytte den med min ralle-kasse.

 

Kan noen av dere med mer kunnskap enn meg hjelpe med et godt råd ?

 

Har vurdert å selge bilen, men er vel ikke mye å få for en 1999-modell, gått 260 000 km og med med slitt girkasse... kr. 15-20 0000 ??

 

R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.nbfbildeler.no/templates/PartInfoDetails.aspx?Matrix_Id=1&Brand_Id=4500&Model_Id=4572&PartGroup_Id=17&Part_Id=7720&Storage_Id=106458971

 

http://www.nbfbildeler.no/templates/PartInfoDetails.aspx?Matrix_Id=1&Brand_Id=4500&Model_Id=4572&PartGroup_Id=17&Part_Id=7720&Storage_Id=95073411

 

Vet ikke om jeg ville tatt meg bryet med å bytte girkasse på denne bilen. En kasse med frakt vil jeg tro kommer på ca. 5000,- vil tro verksted regningen kommer på 5000+. Så er spørsmålet: Når du først har det nede om du bør bytte clutch samtidig ??? bilen er tross alt en 1,6 som er rullet 260.000 km.

 

Bilen vil jeg tro får en verdi på +/- 25.000,-kr. når den er repparert. Så om du får 10-15.000 kr. for bilen ville jeg gått for det.

 

Dette er bare min mening/synspunkt, du får vurdere selv.

Endret av ascona75

Toyota Avensis 2013

Toyota Hiace 2008

Opel Rekord 1982

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Takk for nyttig tips !

Prøver nok å få solgt bilen..

 

R

 

Hei,

Dette er en klassiker på 1 gen Avensis.. Hadde samme trøblet på min, men var raskt ute å kjøpe meg en byttekasse fra samme type bil. Det er en liten andel av disse bilene som får lagerralling. De skal gjerne ha kjørt litt før det slår inn, så alt dette faller utenom garantitid osv.

 

Jeg fikk tak i en kasse som var OK, og kjørt noe lengre enn min bil (2000 mod). Jeg kjørte 3 år på den gamle kassen før jeg byttet den, men fikk ikke noe forværring av lyder i den tiden. Nå bytta jeg olje på kassa et par ganger for å være sikker. Prisen på 4-5k for brukt kasse stemmer bra det. Jeg valgte å bytte clutch samtidig. Regn med en verkstedregning (inkl. clutch) på 8000,- +, fordi A/C må tømmes og girkassa må ned under bilen. Verkstedet bruker derfor minst 8 timer på jobben.

 

Vet ikke om du har solgt bilen videre, men om du enda har den så burde du i det minste bytte girolja på den, da den olja som er i nå er temmelig skitten. Metallspon og slikt skal feste seg på en magnet inni kassa. Noen tipser om å bruke automatkasseolje, men hvorvidt slike tips har noe for seg får ikke tilbake det faktum at kule og nålelager som er slitt ikke lengre er runde og fine ;)

 

Girkassen som sitter i bilen din heter C50. Du skal kunne bruke eldre girkasser fra Corolla og Carina 1.6 og 1.8, men det kan være små forskjeller i festebraketter og sporene på drivakslene. Et tips jeg har fåtter at det kan være lurt å få med drivakslene, så kan man i det minste tilpasse dette om det er noen forskjeller.

 

Jeg har den gamle kassen min liggende, så jeg kan ta noen mål for deg om du har behov for det. Så kan du sammenligne med brukte C50, C52-girkasser på huggerier. Den gamle kassen min er også til salgs for en overkommelig sum om du vil overhale den. Alle gir er synkrone og fine.

Døll signatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår