Gå til innhold

16-pins ISO?

Ranger emnet


Baguett

Anbefalte innlegg

spilleren jeg bruker benytter se av en 16-pins ISO-kontakt, og da må jeg bruke en overgang for at den skal fungere. Men den fungerer ikke som den skal. Den får inn radiosignaler samt sender ut lyd via RCA (til forsterker og sub) men 6x9"erne jeg har kobla til vil ikke gi lyd fra seg, det vil heller ikke standardfronthøyttalerne. så da er det vel 99% sikkert at feilen ligger i overgangen.

 

Noen som har koblingskjema/fargekoder til 16pins ISO? fant ingenting på nettet.

 

en ting til, hvor får man tak i slike ender til ledninger som gjør at man kan koble dem til en ISO kontakt, og hvordan får man løs ledninger som allerede sitter fast i en ISO kontakt?

 

 

 

(Har testa med en annen spiller og da får jeg lyd i fronthøyttalerne, men den hadde ikke RCA så kan ikke bruke den)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bl.annet biltema har løse isokontakter til begge ender.

 

Alle ISO-kontakter er koblet etter en standard, men av en eller annen merkelig grunn har noen få byttet om på tenningspluss og batteripluss i strømkontakten(VAG, Volvo lastebil etc.), dette er ikke verre enn at det funker men man må stille inn spiller hver gang tenning har vært av, kan og hende med noen andre variasjoner som fremdeles vil virke.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ta ett bilde av ISO-kontakten du snakker om. ISO-kontakt er 2x 8pin, der den ene er utelukkende høytalere, og den andre er pluss, minus tenningspluss, mute, remote lys el antenne etc.

 

Snakker du om den lille pluggen som passer bak på spilleren og dekker over sikringen, så er det ingen ISO-kontakt, det er en orginalplgg til spilleren, selve pluggen er like på noen Pioneer, sony jvc etc, men koblingen internt i pluggen kan være forskjellig.

 

Bare så det er nevnt, så finnes det ISO plugger med flere plugger, 3 og 4 plugger, Blaupunkt bruker en ekstra ISO-plugg til RCA/Phono til forsterker, og AUX og kanskje, En del spillere(spes orginalspillere) bruker en ekstra ISO plugg til fjernkontroll, display, Handsfree etc.

 

Men en vanlig Pioneer blir meg bekjent levert med overgang fra orginalplugg til ISO rundtomkring Norge, i USA har de neppe innført ISO så en spiller importert derifra må du evt. koble på denne selv.

 

http://www.bilradiospes.no/img.php?bilde_inn=2009/05/18/14a1169f6410a7.jpg&bredde=605&rot=0&i=ok

slik en du har?

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste bildet der viser bilens orginale isokontakter, og disse er standard, det eneste er at det er lagt opp til bakhøyttalere utenom. Det første bildet ditt viser vel kontakten som passer inn i spilleren, og dette har ikke noe med iso og gjøre, og denne pluggen hører til spilleren, og skal følge med spilleren hvis den skal fjernes og byttes. Hvis du har dratt ut isokontakten på det siste bildet, og koblet inn en annen spiller her, som da virker (foruten 6x9") så er det mest sannsynlig noe galt med pioneerspilleren din, evt at den har mulighet for å skru av den interne forsterkeren. Du trenger med andre ord ingen andre overganger enn det du allerede har her.

Pass også på at muteledningen ikke kan treffe jord hvis den henger løst, dette vil nemlig føre til at spilleren muter lyden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

 

Skal sjekke om det ikke er mute-ledninga som tuller, men jeg har en tro på at alt kommer til å funke om jeg kjøper en helt ny spiller (blir dog nødt å omkoble hvis jeg kjøper en spiller med vanlig ISO for å få 6x9" til å funke)

 

 

Funker ikke det da, så drar jeg opp til onkelen min, han kan iallefall bittelitt om dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår