Gå til innhold

klunkelyd etter bytte av dempere

Ranger emnet


alexan0204

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Skiftet nylig dempere foran på en Audi A4, 97.

Men etter dette har det kommet en merkelig klunkelyd, som høres best når du sitter inne i bilen.

 

Jeg tok av hjulet igjen og startet å inspisere. Prøvde først å bytte foringene (ytre) til stab staget, ettersom jeg trodde at den hadde strukket seg litt etter jeg satte på nye dempere. Men uten hell. Deretter kjente jeg på de øvre bærearmene når vi humpet på bilen.

 

Disse lagde en merkelig lyd. Jeg bestilte derfor 4 nye bærearmer til begge sider. Øvre foran og bak. Men jaggu hjalp ikke det heller. Nå vet jeg ikke lenger hva det kan være!

 

Håper på noen tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjærbenslageret?

Er mutteren på toppen av demperen strammet godt nok?

Brukt riktig moment på alt? Og strammet til alt av stag mens de står i "hvilende posisjon"?

 

Takk for svar!

Som mekaniker burde jeg selvsagt ha sjekket moment på boltene jeg trekker til, men det har jeg altså ikke gjort...

Bærearmer, og andre stag er strammet til i "hvilende posisjon" ja. Men det kan godt være fjørbeinslageret. Vi var to stykk, og tok hver vår side, så da må begge ha gjort samme feilen. Lette etter haynes manualer for å finne litt data om de forskjellige boltene og moment, men det var dårlige greier. Noen som vet hvor mye de skal torques til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiltrekkingsmoment

Øvre bærearmer : 50nm + 90 grader tiltrekking

Låsebolt mot øvre bærearmer : 40nm + 90 grader tiltrekking

Nedre bærearm (fremre) : 80nm + 90 grader tiltrekking

Nedre bærearm (bakre) : 90nm + 90 grader tiltrekking

Nedre bærearmer inn på hjulnav : 100nm

Øvre bolter fra motorrom : 75nm

Støtdemperbolt inn i nedre bærearm : 90nm

Nedre bolt i C-ledd stabstag : 100nm

Øvre bolt i C-ledd stabstag inn på bærearm : 40nm + 90 grader tiltrekking

Travers stor bolt : 110 nm + 90 grader tiltrekking

Nav-bolt : 115nm + 90 grader tiltrekking

Nav-bolt TurbosportQuattro / V6 / 2.5TDI (b5) : 190 nm + 180 grader tiltrekking

 

Men er ikke bare bare og komme til med momentnøkkel på noen av boltene.

Audi A4 1,8 - 98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår