Gå til innhold

Problem med lås bagasjeluke / blinklys.

Ranger emnet


Black Lotus

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har ganske nylig kjøpt meg en 97 mod. Passat sedan 1.8t.

Jeg er nå på langtur, 100 mil hjemmefra, og problemer oppstår (sånt er kjedelig!).

Problemet oppsto når bilen sto låst, og jeg åpnet bagasjeluka uten å bruke nøkkel (dårlig lås sikkert, den skulle vært låst av sentrallåsen).

Blinklysene kun på venstre side begynte å lyse, og vil ikke slukke igjen.

Jeg har prøvd å låse og låse opp bilen med sentrallås, skru av og på tenninga, koble til og fra batteriet, men ingenting hjelper.

Jeg prøvde å låse bagasjeluka også med nøkkel, men den lot seg ikke låse.

Problemet er at blinklysene på venstre side lyser kontinuerlig, uansett om tenning er på eller av.

Jeg må derfor koble ifra batteriet når jeg parkerer, for å ha startstrøm igjen neste dag.

Lysene lyser også kontinuerlig når jeg kjører, og blinker ikke verken med nødblink eller med bruk av venstre blinklys. De lyser bare da også.

Jeg har grunnleggende verktøy med meg, og ikke multimeter (selvfølgelig). Heller ingen Haynes Workshop Manual.

Den er bestillt, men jeg hadde selvsagt ikke fått den før jeg dro. Ergerlig.

 

Jeg forstår det sånn at alarm/sentrallås/blinklys er ganske vanlige problemer på denne bilen.

Er det noen som vet hvordan jeg kan løse dette midlertidig til jeg kommer hjem?

F.eks ved å koble ut sikringen til alarm og sentrallås (hvilke sikringer er dette? hvor er sikringsboksen?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du nok sannsynligvis rett i jonham, men hvor?

Jeg tror det kan være en jordfeil i venstre lyscluster bak, og/eller et rele som har hengt seg opp.

Men hvorfor lysene fortsatt står på når både tenning og sikring er trekt ut, det aner jeg ikke.

Noe må enten stå på en usikret kurs, eller så har bilen flere sikringsbokser en bare den som er på førersiden i dashbordet?

 

Jeg har skaffet meg håndbok nå (Haynes Service Manual), men har foreløpig ikke funnet noe der.

Den omtaler kun en sikringsboks såvidt jeg kan se, og det er den i dashbordet på førersiden.

Den har også koblingsskjema, men det er soppas omfattende at jeg har ikke satt meg skikkelig inn i det enda. Det er 5-6 forskjellige enheter som har kontroll over blinklysene, og det kan i prinsippet være hvilken som helst av disse som har hengt seg opp.

 

Jeg kan også tilføye at feilen har forandret seg nå. Nå er det kun venstre blinklys forran, og på siden, som lyser. Venstre blinklys bak er slukket.

Endret av Black Lotus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...
Hei!

 

 

Jeg har ganske nylig kjøpt meg en 97 mod. Passat sedan 1.8t.

Jeg er nå på langtur, 100 mil hjemmefra, og problemer oppstår (sånt er kjedelig!).

Problemet oppsto når bilen sto låst, og jeg åpnet bagasjeluka uten å bruke nøkkel (dårlig lås sikkert, den skulle vært låst av sentrallåsen).

Blinklysene kun på venstre side begynte å lyse, og vil ikke slukke igjen.

Jeg har prøvd å låse og låse opp bilen med sentrallås, skru av og på tenninga, koble til og fra batteriet, men ingenting hjelper.

Jeg prøvde å låse bagasjeluka også med nøkkel, men den lot seg ikke låse.

Problemet er at blinklysene på venstre side lyser kontinuerlig, uansett om tenning er på eller av.

Jeg må derfor koble ifra batteriet når jeg parkerer, for å ha startstrøm igjen neste dag.

Lysene lyser også kontinuerlig når jeg kjører, og blinker ikke verken med nødblink eller med bruk av venstre blinklys. De lyser bare da også.

Jeg har grunnleggende verktøy med meg, og ikke multimeter (selvfølgelig). Heller ingen Haynes Workshop Manual.

Den er bestillt, men jeg hadde selvsagt ikke fått den før jeg dro. Ergerlig.

 

Jeg forstår det sånn at alarm/sentrallås/blinklys er ganske vanlige problemer på denne bilen.

Er det noen som vet hvordan jeg kan løse dette midlertidig til jeg kommer hjem?

F.eks ved å koble ut sikringen til alarm og sentrallås (hvilke sikringer er dette? hvor er sikringsboksen?)

 

hei

 

har du funnet ut hva som er problemet?

 

jeg har også fått dette problemet med passaten min, kupe lyset har også blitt litt rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår