Gå til innhold

Knekt bolt til øvre bærearmer (bilder)

Ranger emnet


BaardI

Anbefalte innlegg

Å knekke den skruen der bør ikke komme som noen overaskelse nei.

 

Mine erfaringer:

Masse varme, masse vold, gjerne sveise en mutter fast i skruen, til dels for å varmesjokke skruen/spindel(brenne løs rusta), dels for å ha noe å få tak med, jorde i spindel.

 

Finnes det ikke håp for å vri den løs med moderat varme, varme glohett, kraftig dor, og slegge.

 

Forøvrig er det lite problem å få ut hele dritten, 3 bolter i innerskjerm, en bolt i bunnen av fjærbein og løsne opphengsarmene i spindel, evt. spindel nedre bærearmer.

 

Er en fordel og ut med den uansett når du skal løsne staga inne.

 

Bruk masse kobberfett eller lignende på skruen ved montering, mener det er standard M10 bolt, 8.8.

 

Har du varmet mye, så må du skifte begge stag, pga holderen rundt kula er i plast.

 

Borre ville jeg unngått i det lengste, siden det har lett for å skjære ut, men min er faring er at den kommer med nok vold og varme.

 

I verste fall demonterer du hele driten og leverer den på verksted.

 

Hvordan det ser ut nå etter borring vet jeg ikke, mulig det er for seint å banke/sveise den ut.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan informere om at det er for seint for det meste. Har nå kommet halvveis inn med 9mm borr, men kommer ikke lengre. Har alt borret dette skjevt, så der er nok grunnen. Kan være borrene jeg har brukt er utslitte nå, for de kommer ikke lengre inn. Begge armene er godt svidd, og den ene har kommet av. Må vel fortsette med borr nå, men kan se ut til at jeg må anskaffe nye imorgen.

/// BIS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at bolten er blitt for varm når du har boret slik at du har fått herdet bolten. Det er nesten umulig å få en bor til å ta da,bruk skjærolje og lav hastighet. Eller om det er mulig ville jeg kappet bolten på motsatt side og boret derfra.

 

Når du har så lite igjen er det også en mulighet og bore trinnvis oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det ser ut som det er igjen litt gjenger på bolten i enden som stikker ut.

I så fall kan det gå å dra den ut ved å sette på muttera med noen skiver under.

 

Bolten ser riktignok litt herpa ut etter banking, men kan kutte av 1/2 cm med baufila for å få rene nok gjenger.

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at bolten er blitt for varm når du har boret slik at du har fått herdet bolten. Det er nesten umulig å få en bor til å ta da,bruk skjærolje og lav hastighet. Eller om det er mulig ville jeg kappet bolten på motsatt side og boret derfra.

 

Når du har så lite igjen er det også en mulighet og bore trinnvis oppover.

 

Har brukt lav hastighet og mye olje, men virker som om borrene blir spist opp underveis. Får skaffe nye idag, og samtidig en bedre baufil en den jeg har liggende - så får vi se om det fungerer å sette på en mutter. Gjør det ikke det, så får jeg vel kappe av hele greia, og fortsette med borret. Takk for masse hjelp folkens ! Nesten litt spennende prosjekt dette her :)

/// BIS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser nesten ut som hullet er ødelagt..jeg gjorde det samme! måtte bruke varme masse varme nesten glødet dritten hadde så på masse crchadde en dor med samme diameter som passet i hulle etter det som brakk av og kom ut vrei over hjul opphenget og klinte til med en liten sleggehammer til slutt løsna det, men brukte noen timer og en lite liter svette på det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan informere om at bolten til slutt ga seg! Legger ut bilder av hvordan den så ut imorgen, nå er jeg bare lykkelig. Fortsatt litt lyder fra forstillingen etter byttet - men regner med dette er enten endeleddene eller noe som må festes bedre. Endeleddene ligger klar, så jeg tar ikke de lydene så tungt!

/// BIS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke vanskelig. Du varmer den for lite. Har gjort dette selv flere ganger. Du må varme det rødglødene, så dorr og slegge. Du klarer ikke med vanslig blåselampe og varme denne nok. Jeg måtte frem med Acetylen/oksygen settet med den store dysa på jobben for og få dette rødglødene, da var det 2 kakk med storhammern så var bolten ute. Jeg holdte også på med en liten blåselampe(skibrenner som noen kaller det) og raserte den bolten med all bankingen, så ringte jeg en kammerat som jobber på møller og etter 10 minutter var bolten ute. Kan fort bli noe røykutvikling når man gjør det da disse gummibelgene på bærearmene smelter bort av den ekstreme varmen

2012 Tysse 6220 m/skrutipp og kapell

2010 Arctic Cat M8 SnoPro 153" H.O.

1999 VW Passat 1.8 20v Stasjonsvogn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår