Gå til innhold

Generator som har rotert "feil vei"

Ranger emnet


raggarball

Anbefalte innlegg

Hei folkens

 

Hva skjer om en generator roterer "feil" vei?

Gjelder en Volvo V70 2.0T 2002

 

Jeg har en "raslete" AC kompressor og spurte det lokale Volvo verkstedet om å bare koble reima utenom AC kompressoren siden anlegget er lekk likevel. Det gjorde de og alt var velstand helt til jeg var på vei hjem fra verkstedet (de hadde satt på en kortere reim og "bypasset" AC kompressoren. På vei hjem begynte ladelampen å blinke/lyse om hverandre og mer og mer elektronikk oppføre seg underlig. vifta kom og gikk osv. Kom meg hjem og sjekket at generatoren gikk rundt og at reima var stram nok. Etter å ha stoppet motoren og prøvd å starte den igjen var bilen "død", tilsynelatende likt tom for strøm. Etter å ha koblet fra batteriet og satt det på lading kikket jeg mer på reima og tenkte meg fram til at generatoren nå roterte feil vei av hva den egentlig skulle gjøre (den hadde en aksel mindre å sløyfe reima innom).

 

Nå er ikke jeg noen elektriker og vet ærlig talt ikke om en generator vil virke like greit uansett rotasjonsretning, men det er vel noen børster og greier inni der som kanskje ikke liker å "børste" feil vei etter mange mange år i samme retning? Jeg ladet batteriet og kjørte "el bil" tilbake til verkstedet dagen etter, de reverserte operasjonen og koblet det som orginalt.

 

Bilen har fungert greit igjen etter det, men så plutselig nå i dag skjedde det samme med ladelys osv.

På vei hjem fra en tur på butikken begynner ladelampen å delvis blinke/lyse og bilen går til slutt tom for strøm. Lot moteren gå, og i det jeg koblet ut minusledningen på batteriet stoppet den prompte. Det betyr vel at generatoren ikke gir strøm (i det hele tatt)?

 

Mye tekst her, men det jeg egentlig lurer på er om det at en gammel generator som plustelig en dag roterer feil vei kan ha gitt den aktiv dødshjelp. Er det noen deler eller oppbygging som tilsier at den ikke må/skal rotere "baklengs"? Det at ladelampen ikke alltid lyser konstant (blinker urytmisk), og at det er antydninger til ladestrøm (målte med voltmeter i sted), men ikke i nærheten av 13.8V og nok ampere til å drive bilen alene uten batteri. Som sagt kan jeg ikke en generators oppbygging, men "børste" høres ut som noe som er i kontakt med noe, og jeg tviler på at en gammel, stiv og sliten børste liker å børste "mothårs".

 

alle tilbakemeldinger mottas med takk, kan hende jeg skal bruke det mot et allerede litt flaut lokalt volvoverksted for å sponse regninger på en ny generator siden det var forholdsvis kostbare saker (4500-5000Kr bare for delen).

Endret av raggarball
Prøve å få siden til å skjønne norske tegn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med forbehold om vesentlig endring på sprell nye biler, men dynamo skal fungere uansett rotasjonsretning. Dynamoen produserer vekselspenning som blir likerettet inni dynamoen, derav likespenning ut av den. Som du sier liker ikke børstene om den roterer gal vei, noe som lett høres om man roterer en dynamo rundt for hånd. Børstene spises da opp mye raskere og kommutatoren(e) slites like mye unødig.

Bytt børster og regulator, er som regel en enhet. Sjekk etterpå ladeevne, om denne ikke er som den skal så har du nok defekte dioder. Diodene kan også ta kveld om du kopler ifra batteriet mens motoren går, eller slår av tenningen mens bilen er i fart!

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Quattro71 sier, en vekselstrøsdynamo gjør akkurat samme jobben uansett rotasjonsretning, forskjellene er rotasjonsretning på vifte, på noen børster som står "eksentrisk" montert og på noen ett frihjul som får feil retning og dynamo vil ikke gå rundt i det hele tatt.

 

Kjølevifte vil gjøre at lufta går inn framme på dynamo og noe redusert kjøleeffekt pga turbulens, men mest sannsynlig lite trøbbel.

"eksentrisk" monterte børster vil gi litt mere slitasje på børster og sleperinger, men ikke noe betraktelig på så kort tid

Frihjul vil rett og slett gjøre at dynamoen ikke sviver i det hele og derfor ikke vil starte å lade i det hele tatt.

 

Men ærlig talt, er du sikker på at dynamoen har rotert feil vei, det skal litt til å montere reima med flatsida mot ett reimhjul med spor, eller er dette en av de bilene med multispor på begge sider av reima?

 

Sjekk børster først av alt du, har de vært slitne kan dette ha gitt dem nådestøtet.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg hadde en mistanke om at en vekselstrømsgenerator egentlig burde virke begge veier. Har lest litt om børster og sånt i haynesboka, og det kan kanskje høres ut som at det er der feilen ligger. Børstene var nok godt slitt i utgangspunktet (210.000 km), litt baklengs rotasjon satte fart på slitingen. Jeg antar at grunnen til at jeg får blinking og ikke konstant lys på ladelampen, samt at det er bittelitt spenningsøkning med motoren i gang uten at det er nok ampere er at børsene har noen "hår" med kontakt, men ikke tilstrekkelig kontakt.

 

Det oppløftende er at børster og likeretter er en enhet bakpå generatoren til en overkommelig pris, ulempen er at jeg må demontere halve motorrommet for å få den ut :p

 

 

Og til Einar, dette er multireim, spor på begge sider og iht til "trekkeskjema" i haynes boka. Det går helt fint å legge en kortere reim om en aksling mindre slik verkstedet gjorde, men det hadde altså noen utilsiktede konsekvenser. Spørsmålet er vel egentlig om det bare er børster som fikk aktiv dødshjelp eller om noe stort og dyrt tok skade.

Endret av raggarball
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er rimelig sikker på at dette kun har forårsaket skade på børster eller sleperinger i utgangspunktet. Dog knekker man lett dioder ved å koble fra batteri mens motor går.

 

På denne ligger vel dynemo godt gjømt "bak" motor, godt inneklemt mellom motor, eksos, torpedovegg og mase annet artig.

 

Er det frihjul på dynmoen kan det jo hende dette har blitt slitt ut også, men jeg tviler.

 

Dog, jeg lover ingenting, og utslitte sleperinger betyr som oftest utskifting av dynamo.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår