Gå til innhold

Vanskelige/samarbeidsvillige biltilsyn i forbindelse med ombygging og trimming av bil

Ranger emnet


ZyNTeX

Anbefalte innlegg

Heisann folkens.

Kunne gjerne tenke meg å høre deres erfaringer og anbefalinger/frarådninger med forskjellige biltilsyn i Norge ang godkjenning av ombygde eller trimmede biler.

 

Driver selv å skal godkjenne trimmingen av en bil , men blir henvist fra biltilsyn til merkeverkstedet for denne bilen, videre til importøren, før dem igjen henviser til biltilsynet.

 

Alle skylder på hverandre og er lite behjelpelige ovenfor meg på Gjøvik i hvertfall.

Hva eller hvor kan dere anbefale og hvordan gikk dere frem?

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Gjøvik trenger man bulldoser for å komme igjennom kontrollhallen, så det var ingen nyhet. Ta kontakt med ombyggingsgruppa på Risløkka Trafikkstasjon. Egentlig burde Gjøvik henvist deg/hjulpet deg videre dit, men jeg har til gode å høre om noen som har fått hjelp til noe som helst på Gjøvik

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Gjøvik trenger man bulldoser for å komme igjennom kontrollhallen, så det var ingen nyhet. Ta kontakt med ombyggingsgruppa på Risløkka Trafikkstasjon. Egentlig burde Gjøvik henvist deg/hjulpet deg videre dit, men jeg har til gode å høre om noen som har fått hjelp til noe som helst på Gjøvik

 

Har en kompis som var på gjøvik for å godkjenne større motor i en suzuki SJ413... han tok med seg TUV papirene og gikk i sinne.... for de godtok de ikke......

 

nå er bilen godkjent med 50+50 heving, større motor, servostyring, bredere akslinger, skivebremser bak og til og med kufanger, men han fikk igjennom dette senere i trondheim siden han hadde studenthybel der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hmm, har ikke fått noe mail om at det har dukket opp svar her, enda jeg har lagt til abonnement. Men nok om det.

 

En kompis fikk visst godkjent sin Vento 1.8L ombygd til VR6 på Gjøvik. Hvordan skal gudene vite, siden dem er så vanskelige på Gjøvik.

 

Mondeo: Jeg får ta en telefon til dem i dag og høre hva dem har å si. Du har ikke tilfeldigvis ett telefonnummer/direktenummer til dem der oppe?

 

svein410: Det kommer tydelig frem at Gjøvik er en vanskelig plass å forholde seg til. Men du skriver at denne kompisen din fikk godkjent bilen i Trondheim og legger ved at han hadde hybel der oppe i forbindelse med studie. Vil det med andre ord si at man SKAL forholde seg til nærmeste/lokale trafikkstasjon?

 

Det er kjempefint om andre også deler sine er faringer om hvor/hvilke trafikkstasjon vi burde kontakte for å få ordentlig hjelp. Dette hjelper både meg og forhåpentligvis mange andre også som lurer på akkurat det samme.

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke om Vegvesenet sitt senter på/i Hunndalen er det dere snakker om når dere sier Gjøvik.

 

Men i hvertfall, jeg fikk godkjent en ombygd amerikaner der i 2009, da Vegvesenet i Sarpsborg nekten plent å godkjenne bygget.

Bilen var importert fra USA ombygd og gjørt av spesialister i Texas.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, har ikke fått noe mail om at det har dukket opp svar her, enda jeg har lagt til abonnement. Men nok om det.

 

En kompis fikk visst godkjent sin Vento 1.8L ombygd til VR6 på Gjøvik. Hvordan skal gudene vite, siden dem er så vanskelige på Gjøvik.

 

Mondeo: Jeg får ta en telefon til dem i dag og høre hva dem har å si. Du har ikke tilfeldigvis ett telefonnummer/direktenummer til dem der oppe?

 

.

Den Ventoen ble vel bygget om hos Møller og så lenge det er dokumentasjon fra merkeforhandler på at bilen tilsvarer en annen versjon er det ikke noe problem. Da har jo kontrollstasjonen ryggen fri. Vært gjennom det mange ggr med Cosworth ombygging.

Tlf nr har jeg ikke

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjøvik Trafikkstasjon ligger i Hunndalen ja. En importert Opel Ascona 400 måtte i flg Gjøvik krasjtestet før den kunne godkjennes, fordi 400 ikke var typegodkjent i Norge

 

Hehe, syns da ikke det er urimelig....:adolf:

 

Tyder på at de ikke er enkle å ha med og gjøre.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Ventoen ble vel bygget om hos Møller og så lenge det er dokumentasjon fra merkeforhandler på at bilen tilsvarer en annen versjon er det ikke noe problem.

 

Bilen ble bygget om privat. Mest trolig i ett verksted i celulosen om jeg ikke tar helt feil. VR6en ble kjøpt i Sverige som delebil, momset til Norge, deler flyttet over og godkjent. Så klart var den inne hos Møller også, for at dem kunne dokumentere for trafikkstasjonen at det var riktige deler som ble brukt under ombyggingen. Noe særlig utover dette kan jeg ikke svare på, da jeg ikke har spurt så veldig mye mer om denne bilen til han som hadde den. (Ja, bilen er solgt)

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjøvik Trafikkstasjon ligger i Hunndalen ja. En importert Opel Ascona 400 måtte i flg Gjøvik krasjtestet før den kunne godkjennes, fordi 400 ikke var typegodkjent i Norge

 

Hva er det for noe tull? Skal man da kjøpe en Ascona 400 og krasjteste den da, for så å få den godkjent? Kjør bilen tvers gjennom hoveddøra og rett i skranken, for så å spørre om det ser greit ut :P

 

Skjønner ikke hvorfor dem skal være så vanskelige på Gjøvik/Hunndalen. Er ikke rart folk reiser til andre plasser i stedenfor å bruke det lokale tviltilsynet.

 

Jesper1201: Du var ikke tilfeldigvis i kontakt med amcar.no og slikt også, før du viste bilen på Gjøvik? Nå skal ikke jeg påstå at vi har Norges største amcar-klubb herover, for det har vi nok ikke. Derimot så er miljøet stort her på Gjøvik, Østre Toten, Vestre Toten, Nordre Toten osv osv. Mange kummuner som benytter samme tviltilsyn ;) Kan være derfor den ble godkjent også, fordi vi har ett stort miljø her og at du da kom i kontakt med noen som faktisk gidder å yte service.

 

Beklageligvis så er biltrangsynet herover helt på trynet etter min mening. Rett og slett idiotisk, med tanke på at Toten er kjent for akkurat bilmiljøet våres. (Jah, og hjemmebrent, men det hører ikke sammen i samme setning som bil og kjøring)

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt utgangspunkt er å ha en dialog med biltilsynet før og under ombyggingen slik at krav til dokumentasjon, lovlighet av ombygging osv blir avklart før ombyggingen utføres.

 

Skjønner godt at tilsynet ikke godkjenner en bil som er trimmet med null dokumentasjon på att delene som er brukt er tilpasset bilen og dimensjonert for det antall hk som motoren er trimmet til, at chassiet er godkjent for det antall HK i utgangspunktet.. Ditto for heving/senking uten dokumentasjon på at delene som er brukt er beregnet for den bilen og tåler belastningene de skal utsettes for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at tilsynet ikke godkjenner en bil som er trimmet med null dokumentasjon på att delene som er brukt er tilpasset bilen og dimensjonert for det antall hk som motoren er trimmet til.

 

Ja, det gjør jeg og det. Jeg har heller ikke hatt bilen min hos dem for å få den godkjent. Jeg har spurt etter hva jeg må gjøre for å få denne godkjent med f.eks 220hk. De vil ikke engang svare på om jeg kan bruke bremser fra en helt annen type bil som f.eks Golf G60 eller Sierra Cosworth, da disse har samme boltsirkel som min bil.

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amerikaneren jeg fikk godkjent der var en GMC Sierra Stepside 1976 med 350cui og org 165 hk

 

Bilen var ombygd i bakpartiet slik at den hadde lyktepartiet til en 1995 Corvette, fronten hadde fått en customfront langt utover det orginale, bilen var omlakert fra rød til kremhvit, byttet ratt til ett som er mye mindre enn lovlig, dekk/felg den ble vist med var 295/50-15 og org skulle det være 195/65-15. Bilen var trimmet fra 165hk til 370hk, her er også motorbytte inne i bildet (fra lav komp. til høy komp. med kortslagsveiv) Bilen var senket mellom 100-120mm foran (husker ikke eksakt) bak var den senket 100mm.

 

ZyNTeX; Ja, jeg snakka med en bekjent som har noen kontakter på biltilsynet i Hunndalen, dem så nok "noe" i mellom fingrene :)

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ZyNTeX; Ja, jeg snakka med en bekjent som har noen kontakter på biltilsynet i Hunndalen, dem så nok "noe" i mellom fingrene :)

 

Ja akkurat ja. Måtte jo være ett eller annet som gjorde at dette skulle gå i orden :P

 

Ikke kjenner jeg noen på biltilsynet og ikke har jeg tenkt til å betale dem penger privar for å godkjenne bilen min når den tid kommer :P

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår