Gå til innhold

83 MK1 med forgasser trøbbel!

Ranger emnet


cool6210

Anbefalte innlegg

Hei,

 

N� trenger jeg litt hjelp med � komme meg videre...

Kj�pte en golf mk1 1,5 for noen uker siden.

Bilen har egentlig en piersburg solex 1b forgasser orginalt som lekker bensin.

Det satt en weber 36 tlp � den n�r jeg kj�pte bilen.

Tomgang og co er justert, s� motoren fyrer lett og g�r jevnt og fint.

Tenning er justert og helt iforhold til bilens orginale dokumentasjon med tanke � grader og alt det der. (Takk til M�ller systemet)

Alle tennings deler var byttet ut av selger, s� alt er nytt.

MEN (ja da den m�tte komme), n�r motor f�r motstand, s� d�r den ut.

Det fungerer helt fint � ruse motor osv, men med en gang man setter den i gir, og begynner � kj�re, s� d�r den ut.

Pluggene er skikkelig sota, og ut ifra det jeg har funet ut � nettet betyr det visst at bilen f�r for mye suppe.

Jeg pelte opp forgasseren for � se at flott�rene virket, og det s� bra ut, de bevegde seg opp og ned.

N� er jeg frustrert. Det har nok g�tt 15-2 timer � forgasser tr�bbelet, og jeg har g�tt tom for id�er.

Jeg setter pris p� all hjelp!![ATTACH]31966[/ATTACH]

post-41842-1380485430716_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forgasseren du har på, kom den fra en fungerende bil med lik motor og hvor lenge siden er det forgasseren var i bruk?

Sjekket du nivået på flottøren når du åpnet den, er denne som regulerer bensinnivået i flottørhuset.

Problemet ditt kan også komme av møkk i hovedkretsen i forgasseren. Den vil da gå på tomgang og lite gass, men dør ut ved pådrag grunnet bensinmangel. Sotede plugger kommer av for fet blanding, noe som tyder på mye tomgangskjøring eller for fet blanding når motoren går (på lavfartskretsen).

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg tilbake fra en liten "ferie", og ser at jeg har fått svar!!! :respect

Den kom ikke fra identisk bil nei.

Selger har satt den på og fått bilen til å gå. (Tidligere Møller mekaniker) Thats it, så jeg viste om at det var problem med at motor døde ut ved belastning.

Forgasseren skal være ny. Pluggene har jeg sikkert sotet selv :-) , mens jeg har prøvd meg fram og tilbake med blanding tenning osv, og en del tomgangs kjøring.

Jeg har pelt opp forgasseren og kjekket flottørene, og de åpner og stenger som de skal. Det ser rent ut, også har jeg prøvd å justere flottør arm for at det skal stenge tidligere for bensin, uten noe hell, også prøvde jeg å få det til å stenge senere. Jeg har ikke fått noe annerledes resultat etter forsøkene.

Jeg må få einseren min til å gå slik at jeg kan ta eu for så å hente skiltene, slik at jeg kan nyte noen turer før sommeren er over.

Du skriver at det kan være møkk i hovedkretsen. Hva er "hoved kretsen"

Kan feilen skyldes dysene (da tenker jeg på størrelse)? Når jeg drar i gass hendelen, så spruter forgasseren en solid stråle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forgasseren har en lavfartskrets som er aktiv ved tomgang og snill kjøring og en hovedkrets som er aktiv ved pådrag/full gass. Altså er det to dett dyser, en felles luft/bensindyse på lavfart og separat bensindyse, emulsjonsrør og luftkorreksjonsdyse på hovedkretsen.

Bensinen som spruter ved gasspådrag er fra akselerasjonspumpen, helt normalt.

Finner heller ikke noen dysetabeller for 36 TLP på 1.5 VW.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forgasseren har en lavfartskrets som er aktiv ved tomgang og snill kjøring og en hovedkrets som er aktiv ved pådrag/full gass. Altså er det to dett dyser, en felles luft/bensindyse på lavfart og separat bensindyse, emulsjonsrør og luftkorreksjonsdyse på hovedkretsen.

Bensinen som spruter ved gasspådrag er fra akselerasjonspumpen, helt normalt.

Finner heller ikke noen dysetabeller for 36 TLP på 1.5 VW.

 

Nå regner det som F... her i Moss, så jeg må vente litt med ideen din. Jeg skal åpne forgasseren en gang til og og dobbelt sjekke at det ikke er noe som er tett der. Den mekaniske pumpen som satt i bilen har en liten bensin filter på toppen, og der var det en liten bensinfilter. Hele toppen av bensin pumpen var rustet i filler. Jeg har jo byttet ut hele greia med en ny en, men det kan tenkes at noe av den driten har funnet veien inn i forgasseren.

Også en annen ting... Det er jo en annen dings som er montert rett over bensinpumpa. Denne dingsen har også bensin retur slange. Hva gjør den? Må man bruke den? Eller kan man koble bensinen rett inn i forgasser fra bensinpumpen.

 

Jeg peller opp forgasseren og sjekker/renser, og oppdaterer tråden når det er gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske sikker på at det er min gammle weber som sitter i den den der. Den sto tidligere i lik bil med samme motor å fungerte som den skulle.

om det ikke er tulla for mye med forgasseren i ettertid, så trur jeg ikke problemet ligger der.

 

jeg har ikke så god greie på det forgasser greiene, men ser du skriver at det er 36!(?) Mener å huske at det er 32/34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ikke så god greie på det forgasser greiene, men ser du skriver at det er 36!(?) Mener å huske at det er 32/34

 

Om du ser på bildet i første innlegg så ser det ut som en enløps-forgasser, ikke toløps som en 32/34 er.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Endelig fikk jeg tid til golfen. Når barnahagen er stengt pluss en liten tur til Luxembourg, så ble det ikke noe tid til overs.

Jeg fikk lagd meg en mal for flottør justering (tusen takk quattro73).

De trengte virkelig justering.

Etter mye fram og tilbake ble det helt i helhold til beskrivelsen.

Satt alt sammen, fyrte motor.

Samme som sist!!! Så nå sitter jeg i bilen og er skikkelig deppa, og poster dette med mobilen.

Jeg skal bypasse rett fra bensinpumpa og inn i forgasseren og gå utenom den svarte saken som har bensin retur slange.

Men først må jeg trøste meg med en røyk FØR jeg begynner å fikle med bensin slanger ;-)

Kommer med oppdatering...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nå har jeg holdt på med golfen i noen dager. Byttet kondensator og stift, justert tenning en gang til.

Samme feil. Det må da være at motor ikke får nok bensin. Jeg pratet med den lokale VW forhandleren og ordnet en verksted time til 24.august. Men jeg vil ikke kaste inn håndkle ennå. Jeg lurer på om det kamskje er feil dyse i forgasseren. Er det noen som har en formening om det? Er det sånn at man kan bytte dysen i forgasseren slik at dysen er dimensjonert for den spesifikke motoren? Hvem kan hjelpe meg med valg av riktig dyse?

Jeg har bursdag om ca 2 uker. Fruen lurte på hva jeg ønsket meg til bursdagen min og jeg sa:"jeg ønsker meg at einseren skal funke"...

Noen her som kan hjelpe meg med å realisere det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår