Gå til innhold

Høy tomgang og treg å starte når motoren er varm?


Amatørr

Anbefalte innlegg

Hjelp, min Focus 2001 bensin starter og går perfekt hver morgen helt til motoren er varm. Da ligger tomgangen på ca 2100 rpm i 5-10 sekunder for da å falle til ca 1000 rpm, men med et lite frykk på gassen er den opp igjen og samme skjer igjen. Ved å gasse litt før den faller, bare utsetter ventetiden til den faller igjen. Har også opplevd at tomgangen faller ned til 300 rpm for så og stige til 2100 rpm, dette skjer bare når jeg holder jevn fart, 60-90km/t og trykker inn clutchen for å sjekke turtallet.

Har tatt analysje sjekk på Ford, ingen feil. Har byttet vakumslange(3 hull) under eksos mannifold. Sjekket alle vakumslanger(startgass). Byttet luftfilter. Rengjort tomgangsmotor. Det finnes ikke luftmengdemåler.

Tar imot alle tenkelige forslag med stor takk, selv har jeg gått tom. Takker på Forhånd:thanks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt av det jeg tror er TPS, denne sitter på gassspjel akselen, to små skruer, delen er ca 5 cm i diameter med stuss. Denne delen har en blank skive som kunn kunne rotere en halv gang, derfor var det bare å montere den igjen slik den sto, ingen annen mulighet. Jeg har åpenbart missforstått noe. Hver snill å hjelp meg med litt mer, takker på forhånd:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Mondeo jeg gjorde som du sa, utrolig nok(for meg), ble det en forandring. Turtallet ligger nå på 1900 rpm(2100) og 900rpm(1000). har bare kjørt den et par km, men har startet den opp 3 ganger og den har vært lett å starte. Ventetiden har gått ned fra 5-10sek til 3-5 sek.Takker så mye for forbedringen.

Kan det være slik at den vil gå seg til med bruk?

Kan det ha noe å si at jeg for et par uker siden heldte på Innsprøytingsrengjøring fra Biltema?

Takker for alle innspill:)

Endret av Amatørr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt sensoren, måtte akkurat det på min også, og da ble den perfekt! Prøv og kjør litt uten ledningen i, funker den fint da er det den.. Men da vil du kunne oppleve at den stopper litt iblant :)

Bråstopp når purken skal stoppe deg, ikke vent på en bussholdeplass eller noe, bare lås hjula!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt sensoren, måtte akkurat det på min også, og da ble den perfekt! Prøv og kjør litt uten ledningen i, funker den fint da er det den.. Men da vil du kunne oppleve at den stopper litt iblant :)

 

Hei, prøvde uten ledning, men da ble den bare værre. Turtallet steg til 3000rpm og hang lenger, kjørte 5 km, satt på ledningen igjen og alt var som før, bety det at sensoren er i orden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan det hende at den sensoren er i orden, da ville jeg sett på alle jordingspunkter(det meste er på førersiden ved batteriet, de boltene knekker stort sett når du prøver og løsne de, så vær forberedt på litt jobb, lag evt nye hull, puss ned til bart metall rundt, fest jordingskabler skikkelig og rustbeskytt til slutt), hastighetsgiver på girkassa har tullet litt og gå over alt av vacuumslanger, ta gjerne av alle og bøy litt på de og se etter små sprekker og ta en blåsetest med en finger i enden. En rull med nye på biltema koster evt 19 kr eller noe. Vet ikke om coilen kan lage slike problemer, men de har også vært et problem. Håper noe her kan hjelpe :)

Bråstopp når purken skal stoppe deg, ikke vent på en bussholdeplass eller noe, bare lås hjula!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår