Gå til innhold

Girkasse-problem - 2007modell

Ranger emnet


redhot

Anbefalte innlegg

27.000????????? Vi tar rundt 15.000 for alt sammen tror jeg! Vi er merkeforhandler. Da er det tydelig at de ikke vet hva de driver med! Og bare tatt i for å være sikkre! Ellers så tar de den enkle løsningen å bytter helt ny girkasse.. Det er bortkasta penger.. Hvis du ikke har drevet med girkasser før så bør du absolutt ikke drive med dette.. Har kan du gjøre mye feil!!

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Har ca samme ulyder i min 2007 4x4 Swift kjørt 83 000 km, skikkelig ulyd/romling i 1 gir. Også 2 og 3, men noe bedre til høyere gir man kjører i. 4 og 5 gir har ingen ulyd, heller ingen lyd når man triller i fri eller når man trykker inn cluchen.

Etter det jeg kan skjønner av infoen som kommer fram her, så må jeg regne med en god dags jobb/antall timer på en slik jobb. snakker vi +/- 10 000,- da eller med deler?

Noen som vet hvilke girkasser som passer til en 07-mod, er det mulig og bruke en kasse fra en 2011-mod?

Hvis nei, når kom endringen/hvilke årsmodeller er eventuelt lik en 2007?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett.. Er samme feil som bekrevet her..

 

Hvis du setter bort på verksted for hele pakka. så snakker vi 15.000 +/-.. Men delemessig så kommer vel langt med 3-4000kr. For å dra den heeelt ut så er det faktisk bare det ene lagret som er defekt, til ca 300kr.. Men anbefaler deg å IKKE bare bytte det ene lagret. Er også noen andre diverse ting som bør byttes inni der når du først åpner opp. Kommet noen nye forsterka deler som skiftes ut. Dette gjøres automatisk hvis du tar den hos suzuki verksted.

 

Uansett. Tidsmessig så bruker jeg som har gjort det X antall ganger 5-6 timer med å demontere å overhale hele girkassa og sette inn igjen. 

Men du bør regne ca 12-15 timer hvis du ikke har gjort det før tenker jeg

 

Ang lik girkasse. Så er det ett skille på type 2 og 3. Og girkassa er ikke lik på en 2011 og 2007 model.. De er egentlig like, men alikavel noen småting som skiller de.

 

Akkurat når det skille er, er vanskelig å si. For biler kan ha stått på lager osv før de ble registrert..

 

Men i utgangspunktet er type 2 fra 2006 til 2008 og type 3 fra 2008 og frem til den nye typen kom, i 2011.

Men det kan sikkert finnes type 2 biler som er registrert i 2009 også! 

 

Men du må ikke bli lurt av reg. dato! Beste er å sjekke chassisnr.. Men en enkel ting du kan se det på, er å se på baklampene. type 3 har klare glass og type 2(som du har) har ikke klare glass.

 

Her kan du få delenr på komplett girkasse:

Type 2(den du har): 24000-64840

type 3: 24000-62870

 

Se bilde:

 

post-95881-0-25725600-1435747424_thumb.jpg

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for raskt og godt svar, skrur litt bil selv men ikke ting som dette.

Vet du om dette er "farlig" og kjøre med, kan det låse eller skjæreseg fullstendig? Vært slik noen mnd nå, så tur/retur Grimstad blir kanskje litt langt?

Blir nok et RSA verksted, med den andbefalingen/oppgraderingen du nevner. Når først alt er ute så gjør vi det det skikkelig, blir dyrt nok uansett. Bor i nærheten av Sandvika men tar helst de som har mest erfaring, ser Drammen blir nevnt på nettet..

Men Oslo er nok mest praktisk, er dette så kjent at de vet hva jeg mener hvis jeg ringer og ber om en pris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Høres bra ut.. Jeg regner med de er kjent med saken hvis du ringer ja smile.gif

 

RSA drammen har overhalt mange slike. Så regner med de i oslo har erfaring på det også smile.gif

 

Om det er farlig å kjøre med spørs jo hvor ille lyden er. Er sikkert ikke farlig å kjøre med med mindre du syns det høres HELT jævlig ut :P

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært hos RSA Oslo i dag, er "noen" lager som er defekt så kassa må overhales... Kommer på 20-25 000,- mener de :-(  Snakket med en fra RSA-Drammen også, han har ikke kjørt bilen men tippet samme sum. Så han som skrev 27 000,- tidliger her, er nærmere enn de 15000,- du sier.

Så hvem har rett, er du litt "billig" eller tar verkstedene godt i?

 

Et lager romler selv når bilen står i fri, (hørte det først i går selv) men blir stille etter et drøyt sekund når cluchen trykkes inn.

Er ikke utløserlagret som pleier og gå på disse, eller?

 

Jeg synes vel egentlig at dette er en sak importøren burde tatt tak i, noen som vet om det er kjørt noen sak mot de på dette? Er vel nette tilfeldig at flere 2006-2008 modeller har samme feilen etter omtrent samme antall kjørte km??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det kommer på 20 til 25.000 kan jeg være med på. Prisen på deler, arbeid osv går jo stadig oppover. Jeg driver ikke med delepriser osv. Jeg skrur og derfor jeg sa CA! pris..

 

Og du kommer ingen vei med importør. De har 5 års reklamasjon(norsk lov). Hadde bilen vært innenfor 5 år så kunne du gjort noe.

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...
  • 1 year later...

Hei Nightking :-) 

 

Da gikk kassa til h... langebru i dag. Viking parkerte bilen på Suzuki Lier :-/      Kasse eller diff vet jeg ikke men det står stamt. 

Ønsker ikke  å sette den gamle bilen på verksted, antar kotnaden er mer enn bilens verdi, må forsøke å fixe det selv eller sette det bort til en lokal smed evt.

Noen forslag til hvordan jeg avdekker om det er girkasse, fordelingskasse som er feil? Er det noen enkel måte å få den til å trille på uten å skrua av begge drivakslene?  osv...

 

Mvh

T

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

såppas ja.. Tipper det er girkassa. Det som kan ha skjedd er at diffen foran har sprekt, slik at den slår borti girkasse/clutchhuset, slik at det sprekker. Har sett det før.

Det finnes nok ikke noe enkel måte å få den til å trille på da nei. Du må nesten heise den opp å se hva som har skjedd. Tipper det renner olje ett sted.

Suzuki lier? Hvor i lier er det? aldri hørt om før.. Hvis den havarerte i hokksund så burde den vært kjørt til Suzuki drammen (rsa bil drammen) eller lier bilopphugg ;)

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :-)

Suzuki Drammen  Øvre Lierveg muligens?  :-)  Kanskje den står utenfor verkstedet ditt?  Får den hentet i ettermiddag.  Har ikke lyst å vrake den selv om verdien nok kan settes spørsmål om.

Om jeg ikke får trillet den, kan jeg skade noe mer om redningsbilen drar den opp på planet og av igjen?

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår