Jump to content
Bilforumet.no
Sign in to follow this  
aurba

Gul lampe og redusert effekt - Grand Vitara 2,0 TD 2001 automat (109 hk fransk motor)

Rate this topic

Recommended Posts

Hei,

Jeg har problemer med min bil som ikke verkstedet finner ut av. Ser det er mye kyndige folk har som kanskje har en løsning på mitt problem.

 

Ved rolig kjøring oppfører bilen seg helt fint. Men ved litt kraftig akselerasjon eller ved tilhengerkjøring så begynner den gule "motorlampa" å lyse samtidig som effekten reduseres. Dette fortsetter til jeg har stoppet bilen en stund, da får jeg som regel normal effekt igjen.. Noen ganger slutter den gule lampa å lyse men ikke alltid. Oppførselen er slik at ved akselerasjon er effekten kraftig redusert. Sikkert en beskyttelsesfunksjon.

 

Bilen har vært på verksted gjentatte ganger. De sier det er en feilkode som har noe med drivstoffsystemet å gjøre, fjerner feilkoden og vi får beskjed om å teste om det har løst problemet.

 

Jeg har søkt på forumet her men finner ikke samme problemstillingen i andre tråder.

 

Jeg setter stor pris på om det er noen som har en idé til løsning på dette!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Først å fremst, hva er feilkoden? Har du fått vite dette? Vært noen problemer med lekkasje på dysene, som "mondeo" over her sier. En enkel måte å sjekke dette på er å lage ett verktøy selv. Du tar 4stk 1/2 liters flasker, borrer hull i korken, trer en slange igjennom korken. Å monterer andre enden av slangen på return på alle dysene! så ser du at det kommer like mye diesel på alle dysene, mens bilen går

 

Men mye enklere hvis du har koden der. Er det suzuki verksted du er på?? De må da ha gjort noe, kan ikke bare slette feilkoden hver gang å si at den er bra..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Først å fremst, hva er feilkoden? Har du fått vite dette? Vært noen problemer med lekkasje på dysene, som "mondeo" over her sier. En enkel måte å sjekke dette på er å lage ett verktøy selv. Du tar 4stk 1/2 liters flasker, borrer hull i korken, trer en slange igjennom korken. Å monterer andre enden av slangen på return på alle dysene! så ser du at det kommer like mye diesel på alle dysene, mens bilen går

 

Men mye enklere hvis du har koden der. Er det suzuki verksted du er på?? De må da ha gjort noe, kan ikke bare slette feilkoden hver gang å si at den er bra..

 

Takk for kjapt svar fra dere begge :thanks

Jeg har ikke vært på Suzukiverksted, det er et verksted i Automesterkjeden, kan de lese ut den rette koden, eller må jeg på originalverksted?

Sier denne koden evt. spesifikt hva som er problemet?

 

Har kikket litt under panseret, slik jeg ser det så må jeg av med intercooleren for å komme til de to bakerste dysene. Da lurer jeg på om man kan kjøre testen uten intercooleren montert og om det rekker at motoren går på tomgang og evt. hvor lenge?

Hvilken dimensjon er det forresten på returslangene til dysene?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Anbefaler at du bruker suzuki sin original tester. Er kun denne jeg er kjent med. Men fungerer sikkert også med noe annet. Jeg mener også at du bør oppsøke ett suzuki verksted når du får slike problemer! Disse har mer tilgang på info om bilen, og har gjerne med kjennskap til denne også. En feilkode sier ikke alltid hva som er feilen, men den sier hvilket system feilen ligger i. Og i suzuki sin verkstedhåndbok er det feilsøkingsprosedyrer for å finne ut hva feilen kan være!

 

Du må ta av intercoolern ja, ikke noe farlig å starte den uten intercooler. Du bare lar den stå å gå til du ser flaska begynner å fylle seg litt opp, slik at du kan se forskjellen, på hvor mye det er på hver dyse. Husker ikke str på dyseslangene, men mener det er rundt 5mm. Hvis du har en spylerslangefeks så tror jeg det funker.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Anbefaler at du bruker suzuki sin original tester. Er kun denne jeg er kjent med. Men fungerer sikkert ogs� med noe annet. Jeg mener ogs� at du b�r opps�ke ett suzuki verksted n�r du f�r slike problemer! Disse har mer tilgang p� info om bilen, og har gjerne med kjennskap til denne ogs�. En feilkode sier ikke alltid hva som er feilen, men den sier hvilket system feilen ligger i. Og i suzuki sin verkstedh�ndbok er det feils�kingsprosedyrer for � finne ut hva feilen kan v�re!

 

Du m� ta av intercoolern ja, ikke noe farlig � starte den uten intercooler. Du bare lar den st� � g� til du ser flaska begynner � fylle seg litt opp, slik at du kan se forskjellen, p� hvor mye det er p� hver dyse. Husker ikke str p� dyseslangene, men mener det er rundt 5mm. Hvis du har en spylerslangefeks s� tror jeg det funker.

 

Takk igjen for raskt svar!

Dette forumet er jo uvurderlig.

 

Jeg får kontrollere mengden på dysereturen og se om det er på stell først. Så får jeg høre med verkstedet hva slags feilkode det var.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Anbefaler at du bruker suzuki sin original tester. Er kun denne jeg er kjent med. Men fungerer sikkert også med noe annet. Jeg mener også at du bør oppsøke ett suzuki verksted når du får slike problemer! Disse har mer tilgang på info om bilen, og har gjerne med kjennskap til denne også. En feilkode sier ikke alltid hva som er feilen, men den sier hvilket system feilen ligger i. Og i suzuki sin verkstedhåndbok er det feilsøkingsprosedyrer for å finne ut hva feilen kan være!

 

Du må ta av intercoolern ja, ikke noe farlig å starte den uten intercooler. Du bare lar den stå å gå til du ser flaska begynner å fylle seg litt opp, slik at du kan se forskjellen, på hvor mye det er på hver dyse. Husker ikke str på dyseslangene, men mener det er rundt 5mm. Hvis du har en spylerslangefeks så tror jeg det funker.

 

Da har jeg utført noen målinger på returen fra dysene, resultatet ble som følger:

Dyse 1 ca 4,dl

Dyse 2 ca 4,5 dl

Dyse 3 ca 5,2 dl

Dyse 4 ca 5,2 dl

Jeg kjørte bilen på tomgang i ca 30 minutter

 

Er dette dette avviket mellom de ulike dysene innenfor normalen eller er det for mye?

 

Forøvrig så er dyseslangene 4mm, men det gikk font med en 5mm spylerslange for hver dyse.

 

Ser frem mot en tilbakemelding på dette.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Da har jeg utført noen målinger på returen fra dysene, resultatet ble som følger:

Dyse 1 ca 4,dl

Dyse 2 ca 4,5 dl

Dyse 3 ca 5,2 dl

Dyse 4 ca 5,2 dl

Jeg kjørte bilen på tomgang i ca 30 minutter

 

Er dette dette avviket mellom de ulike dysene innenfor normalen eller er det for mye?

 

Forøvrig så er dyseslangene 4mm, men det gikk font med en 5mm spylerslange for hver dyse.

 

Ser frem mot en tilbakemelding på dette.

 

Da har jeg utført testen på ny med 20 min. tomgangskjøring.

Her er resultatet i bilde:

[ATTACH]31706[/ATTACH]

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så er det pån igjen.

 

Situasjonen er nå at bilen ikke vil starte, starteren går men det er ikke antydning til at den antenner.

Verkstedet har lest ut følgende feilkoder: P0903, P0190, P0202 og P0120

 

Det hadde vært fint om noen kunne beskrive hva feilkodene står for og komme med tips på hva som er feilen.

Finnes det forresten en komplett feilkodeliste (DTC) på nettet for Grand Vitara diesel?

 

Forøvrig så var tydeligvis årsaken forrige gang korrosjon på en sikring i motorrommet, bilen har gått greit helt til nå

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei. Det første jeg tenker på da, er ledningsbrudd til sensorn som sitter på common railen! Det er sjuka på dem. Da gir den hvertfall feilkode P0190. Og da vil den ikke starte. De andre kan jeg sjekke opp.

 

Ledningene går ifra ECM til commonrailen, er brudd imellom der. Som regel ved en sånn plastikk skinne på er på venstre side av motor. sjekk det først.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk for raskt svar - igjen, det hadde vært veldig fint om du kunne sjekke op de andre også. Det er vel ofte slik at noen av feilkodene dukker opp som en konsekvens av andre.

 

Håper bilen snart går igjen:driving

 

 

Hei. Det første jeg tenker på da, er ledningsbrudd til sensorn som sitter på common railen! Det er sjuka på dem. Da gir den hvertfall feilkode P0190. Og da vil den ikke starte. De andre kan jeg sjekke opp.

 

Ledningene går ifra ECM til commonrailen, er brudd imellom der. Som regel ved en sånn plastikk skinne på er på venstre side av motor. sjekk det først.

Share this post


Link to post
Share on other sites

-DTC P0401 (P0903) / P0402 (P0903): EGR Solenoid Valve Flow Insufficient Detected / Excessive Detected

-DTC P0190 (P0190): Fuel Rail Pressure Sensor Circuit Malfunction

-DTC P0202 (P0202 / P0264 / P0265 / P1373): Injector Circuit - Cylinder 2 (Malfunction / Low / High / Short)

-DTC P0102: Mass Air Flow (MAF) Sensor Circuit Low Input

Share this post


Link to post
Share on other sites

Super tilbakemelding, bilen står på verksted så jeg får ikke sjekket selv. Men de antyder at det er dieselpumpe som er defekt, er det sannsynlig basert på feilkodene jeg har fått?

Edited by aurba

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.