Gå til innhold

Forhold mellom RMS effekt sub/høytalere

Ranger emnet


djurace

Anbefalte innlegg

Har en cadence 12" 300 RMS effekt

http://www.iceaudio.no/index.php?func=varer&vnr=10190

 

og lurer på ka effekt det bør vere på høgtalarane slik at det samsvarar sånn omtrent med subben?

 

lurte også på tjukkelse på høytalerkablene

 

Takker for hurtige svar :)

Endret av djurace

Mercedes Benz 190E -90 (solgt)
Opel vectra B -97 (kondemnert)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem watt. Dette er bare en veldig veldig gammeldags måte å indikere hva en høyttaler ca tåler, men det sier nesten ingen ting. Watt er i høyttalerverden et mål for hvor mye guffe en høyttaler ca ca ca tåler fra forsterkeren før spolen i høyttaleren ikke klarer å dissipere varmen lengre og du risikerer kortslutning eller brudd i spolen. Det oppgir med andre ord ikke hvor høyt den kan spille.

Det du kan se på en følsomheten til høyttaleren, dvs at det er lurt å ha høyttaler som skal spille i samme frekvensområde til å ha samme følsomhet, for eksempel 89db@1w/1m/1KHz. Dette tallet oppgir HVOR MYE LYD du får i forhold til andre høyttalere med akkurat samme inngangssignal. Så om du har en høytaler som er da oppgitt til 86dB så trenger den DOBBELT SÅ MYE KRAFT FOR Å SPILLE 3db til. Dette betyr kort sagt at hvis du har en svak liten amp så er den avhengig av at høyttalerne kan produsere så mye lyd som mulig med det den kan levere.

Dette er altså heller ikke relevant i sammenhengen med subwooferen og lyd da de spiller hver sitt frekvensområde, men de høytalerne som har lavest dB er de som belaster forsterkeren mest og bruker opp strømreservene forsterkeren skal fordele på alle høyttalerne.

 

vet ikke om dette var tydelig nok, men i all sannsynlighet så må du bare kople opp annlegget med det du har eller kjøper så justerer du denne balansen med øret når du har alt klart. Det er umulig å kjøpe ting som er kalibrert ut av eska. Det blir mange turer bak i bagasjerommet for å skru på gainknappen, så er alle plater forskjellige også.

 

spør mer hvis du lurer

Gitarist, lydtekniker og ingeniør lydkommunikasjonssystemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem watt. Dette er bare en veldig veldig gammeldags måte å indikere hva en høyttaler ca tåler, men det sier nesten ingen ting. Watt er i høyttalerverden et mål for hvor mye guffe en høyttaler ca ca ca tåler fra forsterkeren før spolen i høyttaleren ikke klarer å dissipere varmen lengre og du risikerer kortslutning eller brudd i spolen. Det oppgir med andre ord ikke hvor høyt den kan spille.

Det du kan se på en følsomheten til høyttaleren, dvs at det er lurt å ha høyttaler som skal spille i samme frekvensområde til å ha samme følsomhet, for eksempel 89db@1w/1m/1KHz. Dette tallet oppgir HVOR MYE LYD du får i forhold til andre høyttalere med akkurat samme inngangssignal. Så om du har en høytaler som er da oppgitt til 86dB så trenger den DOBBELT SÅ MYE KRAFT FOR Å SPILLE 3db til. Dette betyr kort sagt at hvis du har en svak liten amp så er den avhengig av at høyttalerne kan produsere så mye lyd som mulig med det den kan levere.

Dette er altså heller ikke relevant i sammenhengen med subwooferen og lyd da de spiller hver sitt frekvensområde, men de høytalerne som har lavest dB er de som belaster forsterkeren mest og bruker opp strømreservene forsterkeren skal fordele på alle høyttalerne.

 

vet ikke om dette var tydelig nok, men i all sannsynlighet så må du bare kople opp annlegget med det du har eller kjøper så justerer du denne balansen med øret når du har alt klart. Det er umulig å kjøpe ting som er kalibrert ut av eska. Det blir mange turer bak i bagasjerommet for å skru på gainknappen, så er alle plater forskjellige også.

 

spør mer hvis du lurer

 

Takk, då trur eg at eg sjønte litt meir ^^

Mercedes Benz 190E -90 (solgt)
Opel vectra B -97 (kondemnert)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår