Gå til innhold

Golf 1,8 Cab 1988 Prosjekt "Ut I det fri"

Ranger emnet


MidnightClub

Anbefalte innlegg

Golf 1,8 Cab 1988 Prosjekt "Ut I det fri"

Motorkode JH

 

"The Story"

Dagens undom bruker I dag alt for mye tid foran pc’en, inkludert min sønn på 15.

Det går i daglig mas og kjas og diskusjoner om at han må komme seg litt ut i friluft og finne seg litt andre interesser. Men alle andre er jo "online" så de har faste møtesteder, så det går jo ikke..!

Salg av hans Macbook Pro førte til litt cash i handa, så i et desperat forsøk på å få til noe fornuftig her så har vi gått til innkjøp av en 1988 Golf Cab 1.8. Far sponset resten.. og ja, jeg er klar over litt utgifter på deler i en stund fremover :)

 

En god anledning til å få han på andre tanker, og ikke minst få litt «sunn» far og sønn tid ii garasjen igjen. Kan nevne at han fulgte ivrig med og kommet med ideer da jeg hadde et Corrado Lysholm prosjekt og han hjalp til der det var behov. Etter fullført corrado prosjekt ble den solgt og den lever i dag i beste velgående hos en lykkelig eier…..savner….

 

Så langt ser det ut til at min plan går rette veien, for det er brukt mange timer i garasjen allerede på å demontere og klargjøre til litt rust sveising og hellakkering.

I løpet av 1 uke er det kun vært tid til pc max 3 timer..i motsettning til 4-5 timer om dagen!

Bravo Christian :)

 

Selve bilen er det meget lite rust på, oppdaget hull i ene innerskjermen, rundt tank lokk og ene hjulbuen etter at original styling ble tatt av. Ellers er bilen hel og fin.

Motor derimot er det noe trøbbel med. Uvisst hva…men har startet feilsøking. Å det er ikke noen lett jobb for en som ikke er bilmekaniker.

 

Symtomer:

Motor starter men går ikke på tomgang. Må jages med gass respons ellers «dør» den.

Med litt jobbing kan vi holde den i gang, men går ikke pent. Puttrer og litt fising og merker at den helst vil la være.

Har lest mye på nett om tips, men hvor skal man begynne..?

MÅ HA HJELP av noen som kjenner motor.

 

Tenkte å starte med å sjekke timing på motor, og eventuelt bytte register reim.

Så vacuum og bensin tilførsel. Måle trykk også videre har ikke jeg mulighet til da det ikke finnes så mye verktøy i min garasje lenger..

 

Tips og råd mottas med stor TAKK, og hvis noen biter seg merke i av at vi trenger hjelp så betaler vi gjerne for å få ting i orden.

Endret av MidnightClub

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble litt handling igjen gitt..

Endte opp med en komplett Gti motor med girkasse, samt to komplette dører uten rust.

Da er vi klare for feilsøking på motor :)

Med litt hjelp på søndag så skal vi få timet motor og se til at det er i orden.

 

Blir overhalling på "nye" motoren, med store muligheter for litt trim. Tips til muligheter på K-jet motoren mottas med takk.

Turbo-kit blir ikke vurdert da dette ikke blir godkjent.

 

Plenen er å bytte stempelringer og alle pakninger, men er vi nødt til å hone sylinderveggene da?

Bør vi bytte rådelager også??

 

Ang toppen, så skal den planes og muligens portes og få nye eller overhalte ventiler/seter

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke blir no greie på motoren i dag, så har vi snust litt på å konvertere Gti motoren til 2x weber eller solex, og med porta topp, stivere ventilfjærer, grenrør samt en litt hissigere kam. Trur jeg har lest meg til oppsett med 260x268. Utfordringen er nok å få justert det riktig.

 

Noen som vet hvordan det vil fungere med 1 x weber?

BBM (http://www.bahnbrenner.com) har en laaang liste som jeg kunne tenke meg :-/

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GTI motoren DX er noe av det simpleste som finnes i verden.

besintrykk (4-6bar)

tenning på rett plass uten slark i fordeler og fukt-olje rundt hall-giver med ferske tennings deler og ikkje lednings brudd

ingen falsk luft

dysene tetter når de skal

 

Ta å koble vekk strøm koblingen på kaldstart dysen i tilfelle denne er open hele tide.

 

Eg har hatt 16v Weber med 2x 45mm DOCE gassere. Dette er like ulovelig som turbo egentlig.

Koster mye da det koster for gassere, pumpe, regulator, luftfilter og dyser.

 

Det blir også litt lett krøll å få stabilt vakuum til tenningen siden en ikke har noe plenum som lagrer og glatter ut vakuumet.

 

Bruk noen dager på å få DXen i orden da dette er en veldig morsom motor som er udødelig og lovelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Lenge siden en update ser jeg..

Ting går ikke i det tempoet jeg ønsket, men det skjer da litt.

Jeg har nok brukt noen flere timer i garasjen enn min sønn.

 

Fjerner den lille rusten som har funnet veien, og rustbeskyttelse...Rust liker vi ikke..!

 

Et par rusthull er tinnet igjen av min gode venn Tom...Takker og bukker for hjelpen.

Nå har jeg lært det også :-)

post-14066-13804854409712_thumb.jpg

post-14066-13804854409597_thumb.jpg

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planen er jo å sette på breie og gromme hjul, samt godt senket. Så har begynt å valse hjulbuer :-)

Min yngste sønn på 5 syntes også det er artig med bil..helst sitte i bilen med cab'en nede og drømme seg bort med vind i håret.

Fikk hjelpe til å løfte motoren med elefanten..

Dette er reserve motoren som skal overhales og lettere trimmes.

[ATTACH]33009[/ATTACH]

post-14066-13804854409807_thumb.jpg

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår