Gå til innhold

Lugging/nøkking ved pådrag - 1.6 3B

Ranger emnet


tussi18

Anbefalte innlegg

Som tittelen antyder så har jeg litt problemer med lugging og nøkking ved gasspådrag.

 

Hvis jeg akselererer fint og forsiktig merkes det aldri noe til. Men om jeg legger bilen i 2. gir og trør flatt for å tømme giret så lugger den hele veien fra 1000 omdr til 4500 omdr. Luggingen er dog sporadisk innen dette registeret.

 

Fra 1500-2000 kan den feks lugge skikkelig mens fra 2000-2500 kan den akselerere jevnt. Deretter kan luggingen begynne feks litt forsiktig fra 2500-3500 omdr osv.

 

Altså helt sporadisk.

 

Forsøkte å bytte luftfilter i går, og vasket luftfilterboksen og inntaket til denne i tillegg, i tilfelle det var dårlig flow som ville få den til å fuske slik. Men dette hjalp ikke, selv om det gamle var ganske så skittent.

 

Luftmengdemåleren SER helt intakt ut, hele nettingen er der uten en skramme. Men kan det alikevel være denne? Luftmengdemåler eller lambdasonde var igrunn det første som slo meg.

 

Av andre ting kan jeg nevne at termostaten er gåen men dette burde jo ikke ha noe å si.

 

 

Noen som vet hva luggingen kommer fra?

 

EDIT: Kanskje brenselfilteret kan være tett? Hvor ligger dette egentlig? Så kan jeg hvertfall sjekke det :)

Endret av tussi18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, hvis det blir verre når jeg kobler den ut trenger det ikke å bety at det kun er luftmengdemåleren som er gåen. Det kan jo for øvrig være både luftmengdemåler og lambda som er gåen på samme tid osv. Men jeg skal uansett prøve og se :)

 

Ingen i nærheten med VAGCOM da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Se på alle ventilasjonsrørene, de er i plast og pleier å sprekke, da suger den falskluft. Sjekk spesiellt røret fra toppdekselet til innsugsrøret, og røret fra innsugsslangen som går ned under innsuget.

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 1 month later...
Har akkurat samme problem som du beskriver her, fant du løsningen? :-)

 

 

 

Ja fant løsningen i dag...

 

Dessverre er disse motorene kjent for å brenne fast stempelringene. Og det er akkurat det som har skjedd i dag. Men frykt ikke, det finnes en løsning :)

 

Dette er hva jeg gjorde:

 

1. Tømte motoren for olje

2. Fylte 5 liter diesel i motoren

3. Tok ut tennpluggene og kjørte motoren på starteren i 60 sekunder for å spre diesel i hele systemet og alle oljekanaler

4. Fylte så diesel oppi alle sylindrene

5. Gikk ut for å etterfylle diesel i sylindrene nå. To av dem hadde ikke lekket noe gjennom stempelringene, men den ene hadde lekket alt gjennom og den andre hadde lekket litt igjennom.

6. Skal etterfylle diesel i sylindrene hele helgen nå for å løsne opp all mulig sot som har brent fast stempelringene.

7. På Søndag tømmer jeg hele motoren for diesel og suger opp resterende diesel i sylindrene.

8. Kjører så motor på starter i 60 sek med bunnskruen av for å få ut så mye diesel jeg kan

9. Fyller på 4 liter olje og starter motoren og lar den svive på tomgang i 10 minutter

10. Tømmer olja igjen og bytter oljefilter og så fyller på 4 nye liter.

11. Ferdig.

 

 

Dette har jeg store forventninger om at kommer til å løse problemet. Om ikke vil hvertfall levetiden på motoren øke en hel del siden den da vil være så ren innvendig som den var da den kom fra fabrikken.

 

Så, siden du har samme problem som meg antar jeg at du også har fastbrente stempelringer.

 

Jeg skal si ifra her så fort jeg har gjennomført hele prosedyren så deler jeg resultatet med deg. Funker det kan jeg jo anbefale deg å gjøre det samme også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Resultatet av prosedyren rett over var som følger:

 

- Langt penere motorgang, både på tomgang og på høyere turtall

- Mindre drivstofforbruk, ca 20%

- Sprekere motor, drar en del bedre nå enn før

 

Bruker ikke olje lengre, og kompen på alle 4 sylindrene er fin

Kjører på 0.55 på mila til og fra jobb hver eneste dag, starter alltid på et blunk og sviver helt ok.

Endret av tussi18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår