Gå til innhold

problemer, problemer og atter problemer...parksensor

Ranger emnet


Jan-Atle

Anbefalte innlegg

Nå har da min kjære bil streika igjen..

 

 

Kjøpte den i februar fra forhandler... en passat 2006 1.9tdi.... fin en sådan..

 

Så har da følgende skjedd..

Måtte skifte låsene på førersiden fordi noe var slitt inni (ville ikke åpne seg).. Dette gikk heldigvis på garantien..

 

Så måtte jeg skifte dieselpumpe etter at bilen fant det for godt å dø midt i en bakke..

 

Så nå til sist har det flasha lys som et forbanna diskotek i dashbordet..

Failure parkbreak

Engine fault

Esp

 

Etter å ha ahtt den inn på verksted kunne en hyggelig mann fortelle meg at, joda, det var en bremsesensor som var gåen og måtte skiftes. Desverre så kunne man idag ikke bare skifte den ene lille sensoren der. Idag måtte man skifte hele pakka den var festa fast i..

Fyren var vennlig nok til å be meg sette meg ned et sekund før han sa at prisen på denne hele delen man måtte bytte kosta den nette sum av 19000kr....

Og da var ikke arbeid inkludert sa han...

 

Hva i helvete feiler passat egentlig??

 

7000kr til dieselpumpe

19000+ til dette nå (med arbeid kunne det bli min 23000 sa han)

 

og dette til en bil som kosta 150000kr og hadde gått 107000 km...

 

 

Er det normalt at bruktbilder fra forhandler går til helvete når garantien deres har gått ut?

 

 

Har bare lyst til å grine av hele greia..

 

Edit: og så for å toppe dagen, har et kvinnfolk klart å rygge inn i fronten min..på parkeringen til verkstedet...... toppa hela shiten..

Endret av Jan-Atle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røsk ut skiten og la være å erstatte delen. dieselpumpen røket allerede, merkelig. Du har virkelig vært uheldig :(

 

men den går jo på parkbremsen. Regner med det er en vital del for at den skal fungere optimalt! Er ikke så interessert i kun å bruke 1.gir og unngå bakker og parkere i...

 

Ja det har vært litt mye på kort tid med bilen, men så regner jeg med at det som blir gjort nå ikke trengs å skiftes ut frem til jeg evt selger den igjen om noen år.

 

men ræva er det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den sensoren som mest sannsynlig er defekt på din heter G201 (Brake Pressure Sensor) og den sitter som en integrert del inni ABS-hydr.modulen (N55). Ja, er idiotisk og har skapt mye hodebry for VAG.

 

 

01435 - Brake Pressure Sensor 1 (G201): No or Incorrect Basic Setting / Adaptation

Possible Symptoms

Malfunction Indicator Light (MIL) active

Possible Causes

Basic Setting not performed

Possible Solutions

Perform Basic Setting

 

 

01435 - Brake Pressure Sensor 1 (G201): Electrical Fault in Circuit

Possible Causes

Brake Pedal Switch (F) faulty/jammed

Brake Pressure Sensor 1 (G201) faulty

Possible Solutions

Check/Replace Brake Pedal Switch (F)

See Measuring Blocks

Check/Replace Brake Pressure Sensor 1 (G201)

ABS Hydraulic Unit (N55) may need to replaced

Perform Brake Pump Bleeding

Perform Brake Pressure Sensor 1 (G201) Basic Setting

Replace Brake Electronics Control Module (J104)

 

Special Notes

When found in MK60 ABS/ESP Brake Systems:

Check if the Repair Kit documented in TPI 2024465 or 2025290 with the Part Number 1K0-698-517-B is compatible, using the Repair Kit allows to replace the Hydraulic Unit (N55) and the Brake Pressure Sensor 1 (G201) separate from the Control Module which will reduce the Repair Costs.

 

 

01435 - Brake Pressure Sensor 1 (G201): Implausible Signal

Possible Symptoms

Malfunction Indicator Light (MIL) active

Possible Causes

Brake Pedal Switch (F) faulty/jammed

Brake Pressure Sensor 1 (G201) faulty

Possible Solutions

Check/Replace Brake Pedal Switch (F)

See Measuring Value Blocks (MVB)

Check Brake Pressure Sensor 1 (G201)

See Measuring Value Blocks (MVB)

Check/Replace Brake Electronics Control Module (J104) and/or ABS Hydraulic Unit (N55)

 

Special Notes

When found in Bosch ESP Brake Systems:

The Bosh 5.x ABS modules drop communication at road speeds which makes it difficult, if not impossible, to log live measuring block data. If the Brake Light Switch is suspected as faulty and causing a G201 fault:

Try logging the Engine or Transmission for brake light switching.

Drive with the Cruise Control on and see if the system works as per design. If the CCS will not operate or the CCS does not shut off when the brakes are applied the Brake Light Switch may be faulty.

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKKE godta dette. Om det faktisk er G201 som er defekt trenger man ikke bytte hele ABS enheten, KUN hydraulik delen. Mener det rep. settet koster 2500kr (men kan huske feil)

Få kundemottageren til å sjekke TPI'er så tenker jeg han finner den..

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Etter nå å ha betalt for hele reprasjonen, så stod det at de hadde skiftet ABS-agregat.... gresk for meg, men delen kosta 15000...+mva på 4000 så den kosta 19000..

 

Hvilke forhold et ABS-agregat har til varsellamper som går på den elektroniske håndbremsa (og esp) vet jeg ikke..

 

men det er nå fiksa og det kosta meg 24000 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

ja morsomt du skulle nevne det Chivas..

 

Etter å ha hatt bilen inne til repreasjon hos møller, for bulken etter påryggingen, så MÅTTE det jo skje noe igjen.

 

Da jeg skulle hente bilen på fredag, så streika parkbremsa igjen... Lysene blinka som et diskotek, IGJEN, og bremsen ville IKKE av.

Om dette er noe som har skjedd mens bilen har vært inne til rep. eller om det skjedde AKKURAT da/mellom, reperatøren parkerte bilen og satte parkbremsen på...vet ikke jeg.

 

Den funka ihvertfall ikke da jeg skulle kjøre avgårde.. Bilen sto og jeg kom ikke av flekken. Fyren inne på møller måtte omgå "ett eller annet"..og det funka... MEN det som skjedde da var at lysene til parkbremsa blinker fortsatt som et diskotek OG i tillegg kom/er det en HELVETES alamrlyd i bilen..

 

 

Så nå er det like før jeg faktisk går ned igjen til forhandler med bilen og sier "enten tar du tilbake bilen, eller så knuser jeg samtlige bein i kroppen din og maler deg opp til kattefor"... (satt litt på spissen)

Har vel desverre ikke noe rettigheter i forhold til forhandler, men kan denne siste greia gå på møller selv? siden "skaden" har skjedd mens bilen har vært i deres hender?! Forsikringen kanskje?

 

jeg har ikke peiling og jeg har gitt opp hele dritten...

 

Kommer forresten til å selge bilen, ikke pga av alle utleggene, men fordi det skal spares til hus.. og da må bilen vike..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Det siste går jo på reklamasjon ift. jobben som er gjort. Men husk også at om du kjøper en nyere bruktbil (som din) fra forhandler, så har du faktisk 5 års reklamasjonsrett fra du kjøper bilen (ikke fra førstegangsreg.). Akkurat hva denne reklamasjonsretten dekker vet jeg ikke, men burde i mine øyne helt klart dekke i alle fall deler av denne reparasjonen. Ville sjekket det med NAF og hørt hva de synes. En p-sensoer vil ikke nødvendigvis bli dekket som reklamasjon på en bruktbil, da den sitter utsatt til, men dette blir noe annet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår