Gå til innhold

Veldig nær ulykke - Problem med bilen. Trenger akutt hjelp!

Ranger emnet


TheHate

Anbefalte innlegg

  • 2 months later...

Det som er mest skremmende er jo hvordan du taklet situasjonen. Hvorfor brukte du ikke håndbremsen? Fungerte ikke den? Ved å trekke forsiktig i håndbremsen er jo det er grei måte å få stoppet bilen på.

 

Som nevnt tidligere her, og som du sikkert har fått med deg, så er det ikke så lurt å sette bilen i "nøytral" for å spare drivstoff.. du sparer ikke drivstoff og får i tillegg mer slitasje på girkasse og bremser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å virke bedrevitende, men lærte du ingenting på kjøreskolen.

 

Men for å begynne på spørsmålene dine, selv om noen har svart deg før, så svarer jeg på det jeg gjør selv.

 

Det som skjedde når du satte kassa i fri, er at motoren stoppet, hvorfor dette skjedde er usikkert, mest sannsynlig en engangshendelse pga. motoren ikke er stillt inn på folk som setter kassa i fri under kjøring under alle situasjoner. Skjer det igjen så kan det være en feil,skjer det aldri eller svært sjeldent så er det nok din kjørestil som gjør det.

 

Når motoren stopper, mister du hjelpekraften på servostyring, og bremseservo, dette resulterer i at det kreves lit mere kraft for å svinge i lavere hastigheter, og at du må bruke litt mere krefter på bremsepedalen for å oppnå samme bremsekraft, men du mangler absolutt ingen bremseeffekt.

 

Hvis du hadde problemer med å styre bilen i hastighet over 25 km/t eller ikke greide å trykke inn pedalen så du fikk bremset nok, så lurer jeg på om du faktisk greier å stå på beina, eller løfte kaffikanna. Litt hardt sagt, men dette er ting du skulle ha lært under kjøreopplæringa di.

 

Hvorvidt du greier å spare lit drivstoff på denne måten, så betviler jeg dette, uten å utelukke det helt, grunnen, jo motor som går på motorbrems(ingen gass, men turtall merkbart over tomgang) har noe som heter bensinkutt, grovt sett betyr det at den ikke får bensin over tja 1700 rpm, og under det får den minimalt siden turtallet er høyere enn det gasspådraget tilsier.

Men ligge turtallet under ca 1500 rpm og du triller merkabrt lenger med kassa i fri kan det være du sparer litt på det, men det er under sterk tvil.

 

Automatkassa skal ikke ta skade av det sålenge motoren går rundt, oljepumpoa i kassa går rundt så lenge converteren går rundt, og for å rette på en som trodde han visste noe, converteren puymper ikke olje rundt i girkassa, men en tapp som er forlengelse av converterens yttehus driver oljepumpa inne i kassa, converteren er kun en hydraulisk kopling med en stator inni.

 

dog kan automatkassa ta skade av å gå rundt uten at motor går, siden trykksmøresystemet er ute av drift.

 

Kort sagt, en minmal fusk i motorstyring, og store førerfeil.

 

Dette er ikke emnt for å være nedlatende, men kanskje litt opplærende og svarende på spørsmålene dine.

 

For å sette det litt på spissen, prøv å styr ett fullastet vogntog uten servostyring, det har jeg prøvd, anbefales ikke i det hele tatt.

 

forøvrig har biler vært levert både uten styresevo og bremseservo, da har de som oftest litt annen "utveksling" for å være litt lettere, men ikke så mye forskjell.

 

Hilsen Bilmekaniker og yrkessjåfør.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...

Det er jo ikke rart antallet trafikkdrepte i året ikke går nevneverdig ned når det er mulig å:

Ikke skjønne at servoen og bremsekraftforsterkeren ikke funker og at man må bruke litt muskler for å få ting gjort

Ikke oppdage at motoren har stoppet

Ikke for helvete nappe i brekket det sekundet man innser at noe er galt og bilen triller i under 30 km/t.

 

Ikke at jeg har så jævlig peiling, men når man har så ettertrykkelig lite kunnskap om et motorkjøretøy som trådstarter burde man vært fratatt førerretten. I verste fall kunne noen blitt påkjørt og drept som følge av vedkommendes inkompetanse.

JB


Volkswagen Golf '97


Volkswagen Golf '13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Nå har vel de fleste her allerede beskrevet hvor farlig det er for smøring i girkasse osv, så det skal ikke jeg bevege meg inn på. Jeg synes heller ikke det er spesielt viktig i en situasjon hvor en kan risikere personskader. Jeg kan også forstå at i en slik "panikk" situasjon er det vanskelig å tenke rasjonelt, men når jeg leser dette er det noen tanker som vekkes hos meg:

 

Når man sitter i bilen med et lite barn og sin kone så vil man naturlig nok gjøre alt en kan for å få stoppet bilen raskerst mulig. Hvorfor i alle dager forsetter du å ha bilen i nøytral kontra å sette den tilbake i drive? i drive har en jo motorbrems og farten på bilen vil reduseres, kontra når en triller i fri. Hvorfor bruker du ikke håndbrekket til å nødbremse? Hvordan kan motoren stoppe uten at en som sjåfør merker dette? (Turtelleren bl. annet faller jo ned på null)

 

Jeg har full forståelse for at det er vanskelig å vite hva en skal gjøre i en panikk situasjon, men det er litt skremmende at en som sjåfør har null kunnskap om hva man kan gjøre i en nødsituasjon. En får jo noe opplæring om dette under kjøretimene, samt at en som sjåfør lærer litt om hvordan en bil fungerer når en har kjørt litt. Mulig jeg er streng, men jeg hadde ikke gitt førerkort til sjåfører som har så liten forståelse for hvordan bilen fungerer. En trenger ikke være bilinteressert for å vite hvordan motorbrems og håndbrekk (Som også kalles nødbrems!) fungerer.

03 Bmw E46 320 cab[Apr09-] 93 Bmw E36 318I[jul10-]

X:92 Bmw E36 318is sedan[juni07-sept09] X:93 Bmw E36 325 Cab[mar07-aug07]

X 04 VW Golf V FSI Sportline[nov06-apr07] X 85 VW Jetta 1,6L[des09-Aug10]

X:92 Mazda Mx-3[okt04-aug06]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke at det er noen vits at alle skal rakke ned på hannes kunskaper, det hadde vel holdt med ett par..

Han viste ikke bedre men har jo sikkert lært noe nu..

 

Xplod hjelper det noe å sette den i 3gir for å motorbremse på bmw sine automatasser når motoren ikke er i gang???

 

Men som Xplod sier her håndbrekk er jo en nødbrems (har vært) som bestandig skulle være mekanisk i tilfelle andre muligheter sviter. Derfor fikk mab ikke gokjent hydbrekk på biler..

Vet ikke hvordan brekket virker på nye biler med bryter for dem er jo ikke mekanisk så noen forandringer er vell gjort i reglene..

 

Men når det gjeller sleping av biler er det ikke bare automat som ikke burde slepes/trille i høy hastighet eller over lange streninger. Burde ikke gjøre det med manuell heller uten at motoren er i gang..

Men med man.kasse kan man sette bilen i gir innimellom med koplingen inne å da vil man få smørring opp til utgående aksel.

 

 

Men å sette en bil i n uansett kasse som er i bilen vill nok som mange sier her føre til økt drivstoff forbruk da nesten alle biler nå har innsprøyting å den kutter drivstoffet til bilen når man motorbremser mens i nøytral går bilen på tomgang..

Endret av Mr.X

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

 

Xplod hjelper det noe å sette den i 3gir for å motorbremse på bmw sine automatasser når motoren ikke er i gang???

 

 

Må innrømme at jeg ikke er noen ekspert på Automatkasser, da jeg ikke har kjørt mye med det, men tanken var ihvertfall at setter du bilen i gir vil du få kontakt med drivverket og motstand, samt i dette tilfelle kanskje trillstarta motor?

03 Bmw E46 320 cab[Apr09-] 93 Bmw E36 318I[jul10-]

X:92 Bmw E36 318is sedan[juni07-sept09] X:93 Bmw E36 325 Cab[mar07-aug07]

X 04 VW Golf V FSI Sportline[nov06-apr07] X 85 VW Jetta 1,6L[des09-Aug10]

X:92 Mazda Mx-3[okt04-aug06]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det vil være som å ha bilen i fri. Converteren(som sitter mellom motor og girkasse), fungerer ikke uten oljetrykk. Når motoren går, da har man motorbrems i girene.

 

Men regner med trådstarter har fått med seg sine feil nå, tråden er jo ganske gammel :)

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår