Gå til innhold

2åring med stein i hånda:-(

Ranger emnet


Amatør1

Anbefalte innlegg

Hun var uten oppsikt en kort stund, og fikk det tydeligvis forseg at det var en god idé å stripe opp øvre deler av dørene, tanklokk, venstre bakskjerm og på støtfangeren rett under grillen. Panseret ser ut til å være urørt.

 

Jeg tenkte på å rubbe/polere for harde livet selv, for å se hva jeg får bort av faenskapen. Eller bør jeg få skadene takstert før jeg gjør noe som helst?

Det er jo en egenandel å ut med + bonustap. Jeg er slettes ingen bilfantast, men liker å ha bilen i god stand. Jeg må si at dette er et aldri så lite mareritt...

 

Ikke alt sitter like dypt, men de produktene jeg har tar nok ikke dette.

Kan noen være behjelpelig med tips til produkter som duger til slikt?[ATTACH]31022[/ATTACH][ATTACH]31024[/ATTACH][ATTACH]31023[/ATTACH][ATTACH]31025[/ATTACH]

Endret av Kaptein Kaos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med eigenandel og bonustap i minimum 3 år, (meir viss du ikkje har maks bonus) so blir dette dyrt.

Er ofte billigare å fikse dette utenom forsikringen.

 

Her trengs det maskina + produkter beregna for maskina. Det billigaste er å bruke den 2 hoda maskina til biltema/clas ohlson til ca 400,- Sonax sine røde pads. (meiner at det stemmer) + Meguiar´s UC (Ultimate Compound) hjå bilxtra.

 

Eller du kan gå inn på DCN og be noken polere bilen utvendigt. Dei har ein tråd som heiter: Jobb ønskes utført.

 

Eg rekner med at mesteparten vil forsvinne ganske fort med polering.

Du skal vel ikkje i nærheiten av meg i sommar?

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen erfaring med poleringsmaskin selv. Har kun brukt "knoke" og Duragloss. DG er jeg egentlig godt fornøyd med til polering. Men her må det vel sterkere lut til.

Poleringsmaskintråder finnes det nok av har jeg sett, så jeg finner vel noe der ang kjøp av maskin.

 

Det beste er vel å bare kjøre på med maskin med en gang, istedet for å prøve for hånd først.

Er det Ultra cut compound du tenker på?

En bør vel være forsiktig med å prøve for grove produkter også?

M-4 heavy cut cleaner er kanskje litt i grøvste laget?

 

Ps: Det blir vel ingen tur til Lærdalstraktene i år nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det DG 101 og 111 du bruker? Er fine produkter dette som ikkje skjuler riper. (som mange håndprodukter gjere)

Men produktene har ikkje slipemidler, so dei hjelper nok ikkje mot ripene.

 

Er Ultimate Compound produktet heiter, men eg fann det ikkje på forskjellige nettsider no.

Ultra cut compound er MG105. Det er eit grovt middel i proffserien. Da må du nok gå over med eit finare produkt etterpå. (f.eks. MG205)

Det middelet som eg nevnte er i forbrukerserien og beregna for DA maskina. Ikkje roterende! (MG105 og 205 kan brukes både med roterende og DA maskina)

 

Å bruke for grovt middel kan skape litt problemer, so det er greit å unngå.

 

Du kan selfølgeligt velge andre produkter, men dei eg nevnte er vel antagligt det billigaste som fungerer ok.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer om du heller vann over området? Mye av det man ser som hvitt er ikke grunning men refleksjonen av lyset. Om ripene går ned til grunninga er man liksom litt "fucked" i forhold til å kunne få bort alt - men likavel kan man redusere det visuelle med kanskje 70-90 %.

 

Jeg ville tapet av området og delt en ripe i to med tape. Kjenn etter om den "fanger" neglen din når du lar den gli over ripa. dette gir også en indikasjon om hvor dyp den er. Spørsmålet er ellers om du skal jobbe med maskin eller for hånd og om hvor erfaren du er. Rotary maskiner er gjerne noe for de mer erfarne - og dessverre får man kjøpt middelmådige maskiner av denne typen til slikk og ingenting overalt. Kvaliteten på pad har også ekstremt mye å si på resultatet. Mange flaskehalser.

 

Om du ønsker å jobbe for hånd eller med skikkelig maskin (DA maskin) og ikke har mye erfaring med rotary så du tør prøve det - ville jeg anbefale følgende produkt:

Meguiars M105 ultra cut compound

Meguiars ScratchX

 

Begge overnevnte er såkalte "rubbing middel" men ikke så grove at de flerrer av lakken din. De er også av de få som fungerer med alle typer maskiner samt for hånd. Jobb så området og se hvor mye som skal til for å fjerne en del av disse ripene og gir deg et resultat du er fornøyd med. ta så av tapen og gjenta på resten av området. Avslutt så med en mildere polish som eksempelvis Meguiars M80 eller M205.

 

Våtsliping kan i mange tilfeller være mer effektivt, mer nøyaktig og mindre skadelig enn å bruke rotary maskin med rubbing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært innom på Bjørnstad Bil på Orkanger, og fikk anbefalt Ultimate Compound der. Han jeg snakket med der vet jeg har bra peiling. Jeg sa at jeg ikke har erfaring med DA. Jeg poengterer at han fysisk ikke har sett bilen, men jeg forklarte at det sitter nokså dypt.

Der kjøpte jeg også en DA maskin som han mente kom til å fungere bra til mitt bruk.

Denne er omtalt i en annen tråd jeg har startet her inne på "bilpleie".

 

Akkurat som du er inne på, tenkte jeg å dele dørsiden i to. Jeg kommer ikke til å dure på med full gass og hardt trykk, men heller stoppe opp for å følge med på hva som skjer underveis i prosessen.

Ellers er bilen skikelig avfettet, og asfaltprikker og slikt er borte. Litt antydninger til flyverust her og der, men det regner jeg med at jeg får bort.

 

Dersom det hele faller i fisk kommer jeg til å kontakte profesjonelle bilklargjørere eller deg, nOstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok du må dure på med ca full gass og hardt trykk for å fjerne de ripene der, men det finner du ut selv etter du har prøvd deg litt frem :)

Kansje ikke helt full gass da polishen kan tørke litt for fort, gjerne hastighet 5 (om 6 er max)

Ang. trykk så har du for mye trykk når padden slutter å rotere og kun oscillerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville kjøpt meg et 1000 og 2000 papir for våtsliping.

Slip litt over med 1000 først og så over med 2000.Sørg for at overflaten er fri for drit før du begynner og slipe.

En rubbing som jeg vet funker veldig bra til grove striper er rubbingen fra 3M med grønn tut.

Den kan du kjøre på hastighet rundt 2000.Hold gjevn takt frem og tilbake over stripene.Noe av det viktigste er og få lakken varm når man skal polere bort dype riper....det får klalakken til og "smelte" sammen igjen,men veldig skummelt hvis man ikke har erfaring med maskin og poleing fra før.

 

Hvis du er usikker på om du fikser dette,så ville jeg latt noen som kan det ordne det for deg.

"Ingen ting er umulig,det er bare litt vanskeligere og få til"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår