Gå til innhold

Hvit røyk fra 1,8 RS

Ranger emnet


Tesme

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg lurer på om noen har vært borti problemet med hvit røyk fra RS 1,8.

Kan det være Lamdasonden???....Toppakningen..?? Turboen???...Ventiltetninger?? Luftmålermengden???

 

Bilen er en 2002 modell. Var det svakheter med den modellen?? Den har rusla ca 135000 km.

 

Den skal visst være chippet til 224 hester.

 

Røyken er tjukkhvit. Det kan minne om toppakning. Siden bilen ikke er gått mer enn 135' så syntes jeg det kan være litt rart. Den mister heller ikke kjølevæske. LMM er byttet og satt inn orginal VAG-bit.

Det var satt inn sportfilter som slukte "stokk og stein", men byttet tilbake til orginalt filter.

 

Er det noen med erfaringer om disse problemene som har gode råd og tips. Jeg er ganske oppegående på å skru og kommer til å gjøre mesteparten sjøl.

 

Ellers så er det en kjapp og grei bil for en ungkis uten familie (min sønn som eier bilen), og jeg som faderen som "løser" ALLE problemer har fått oppdraget for Jr.

 

Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tykk hvit røyk assosieres som regel med defekt toppakning ja, kommer kjølevann inn i sylindrene. Om røyken hadde skyldes noen av de andre komponentene du ramser opp så ville røyken enten vært svart eller blå.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Etter mye om og men...så viste det seg at turboen var gåen. Fikk fiksa NY turbo, skrudde som en gal ett par tre kvelder. Etter nymontering av turboen så røyk det ikke hvitt fra eksosen. Men når man skrur på kald bil og starter opp igjen så utvider alt det varme seg. Det kom noe smårøyk fra eksosmanifold, og feste der selve turboen er festet. Fikk strammet skikkelig til og bilen ble prøvekjørt. Guttongen som eier og kjører bilen daglig har fortalt at det kom en svart røyk ut av eksosen, han kjørte rett på Møller og fikk en forklaring.Det kan ta opptil tre-fem timer før alt "svineri" som man ikke har fått tørket ut i alle oljefylte kanaler så vil det komme ut naturlig vei....Jr skal innom Møller for en sjekk og eventuelt justering av turbo.

Turboen hadde sammeklemte vifteblader og en slark i akslingen på ca 10mm. Takker for svarene som kom ved første henvendelse. Ha en god sommer til dere "bilgæææærninger"....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår