Gå til innhold

ombygging av opel kadett c

Ranger emnet


opel kadett c 2,4

Anbefalte innlegg

  • Svar 125
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hei. Jeg fant en son søknad og fylte in det som skal gjøres. Holder det?

 

Søknad om motorbytte i Opel Kadett C.

 

Merke/Modell:Opel Kadett C 1.2s

Årsmodell:1979

 

Hei!

Jeg søker om å bytte motor i min Kadett og sette inn en 2,0 motor fra en Opel Calibra.

 

Motor: Motorern er en helt orginal 2.0 liters insprøytnings motor(C20xe, 110KW/150HK)

 

 

Gearkasse:

Kommer til å bruke den tilhørende fra

opel omega a 2.0L motoren som er en standar 5trinns girkasse(R25),og mellomaksel som er tilpassa denne girboks i denne bilen.

 

Understell:

Forstilling som skal brukes er fra Kadett gte,som da har noen flere forsterknings detaljer som 1.2 ikke har.

Bakstilling blir fra Manta a 1.6s som har større bremser og kraftigere stabstag, som er 15mm

mot 13mm som er orginalt på 1.2 bilene.

Det blir montert K.A.W 60mm senkefjærer (med tilhørende Tuv papir), samt kortere Spax dempere for å sørge nødvendig forspenn på fjærene.

 

Bremser:

Foran:Rekord 2,2 skiver og calipere som holder til 150hk

Bak: Orginale trommel bremser fra Manta 1.6s akslingen(ø 230mm)

 

Og så har jeg to ark hvor jeg har papir på at Karroseriet til kadett c tåler opp til 230NM og at med det bremseoppsettet jeg har tenkt å bygge om til skal det holde til 150HK, disse papirene ligger ved denne søknaden.

 

Vedlegg som blei laget av GM Norge

MOTORBYTTE I OPEL KADETT-C:

Vi og våre fabrikker kan kun anbefale eventuelle endringer dersom biltypen fra fabrikken kunne leveres i den versjon De ønsker å endre Deres bil til. Dette skyldes at det påhviler en bilfabrikk et stort ansvar ved utvikling og produksjon av biler, noe som medfører gjennomføring av betydelige prøveprogrammer innen en konstruksjon er endelig godkjent på ansvarlig hold.

Dette er også av stor betydning for å sikre at bilene oppfyller de gjeldende nasjonale legale krav. Videre er det viktig at biler som finnes i bruk bibeholder den tekniske standard som fra nytt var innebygget i bilen. Dette oppnås ved at det ved reparasjoner benyttes fabrikkgodkjente katalogførte reservedelen som er tilgjengelig ved hjelp av bilens identifikasjon (chassisnummer). Ved å endre en bils tekniske spesifikasjoner vil denne automatiske sikkerhet forstyrres - særlig den for neste eventuelle eier av bilen.

På basis av ovenstående og det ansvar vi føler vil De sikkert forstå at vi kun kan anbefale begrensede endringer på våre produkter.

Opel Kadett-C ble fra fabrikk levert med 1,0 - 1,2 ltr. motor fra 40 - 60 HK DIN og 1,6 ltr. motor på 75 HK DIN. Biler med 1,6 ltr. motor hadde kraftigere forfjærer og forstillingsdetaljer enn de med 1,0- 1,2 ltr. motor og 15 mm tykk krengningsstabilisator bak og kraftigere bakaksel. Videre skal nevnes at biler med 1,6S motor hadde følgende dimensjoner i bremsesystemet (de med 1,0-1,2 ltr. motor i parentes) bremsetromler bak Ø 230 mm (Ø 200 mm), hjulsylindere bak 19,05 (Ø 15,87 mm), hovedsylinder Ø 20,64 mm (Ø 19,05 mm), bremseskiver foran Ø 244 mm (Ø 234 mm eller tromler Ø 200 mm), bremsecalipere foran Ø 48 mm (Ø 48 mm eller hjulsylindere med Ø 23,81 på de med bremsetromler).

Komplett karosseri for biler med 1,6 ltr motor har annet reservedelsnummer enn karosseri for de med 1,0 - 1,2 ltr. motor. En årsak til endringen i reservedelsnummeret er at tverr-avstiveren i forkant av de fremre rammevanger er endret på biler med 1,6 ltr. motor.

Videre kan nevnes at Kadett-C-Coupe ble levert fra fabrikk med 1,9E, 2,OE og 2,OEH motor, modellbetegnelsen GT/E eller Rallyé. GT/E og Rallyé hadde samme bremsespesifikasjoner som Kadett-C med 1,6S motor, men andre for- og bakfjærer, gasstrykkstøtdempere og HR-dekk.

 

Når det gjelder tverravstiveren i forkant av fremre rammevanger så er det kun festet for radiatoren som er forskjellig.

 

Håper med dette på ett positivt svar,dersom det er noe dere lurer på er det bare å ta kontakt.

 

Mvh

 

Email:

MObil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser bra ut, må rette litt på noen skrivefeil, men ellers bra.

legg ved stempel dim på sylinderen i bremsetromlene. disse er på 19mm på Manta A 1,6 og Kadett 1,6 mot 15,8mm orginalt på 1200.

 

husk også, speedometer må også være intakt og vise rett hastighet.... (GPS er godkjent hos noen biltilsyn, men ofte må det krangles)

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 4 months later...

Det har ståt litt stile idet siste men nå skal jeg begyne igjen, jeg skal ha motor og girkasse.Jeg trur jeg skal ha en 2,4l motor isteden for c20xe. kan jeg bruke bremse calipre fra 1600 kadett c? å hvor mange hk er det i en 2,4l igjen,skal ha webere 45 kanskje.

Endret av opel kadett c 2,4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår